יו"ר השמאים: "ביטול הפטור על מס השבח יוריד את התחלות הבנייה לשפל"

"המחשבה המחודשת לבטל את הפטור ממס שבח במכירת דירת מגורים, מעידה יותר מכל על העדר מדיניות סדורה להסדרת שוק דירות המגורים במדינת ישראל וייצובו", כך אמר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס.

דנוס אמר את הדברים על הרקע הדיווחים על חזרתה של אופציית ביטול הפטור ממס על דירות להשקעה שכרגע בוחנים באגף התקציבים באוצר במטרה למלא את קופת המדינה. "הבעיה היא שבאגף התקציבים כנראה שלא למדו, או ששכחו, את המניעים שהביאו לאותו פטור היסטורי שניתן לבעלי דירות המגורים: לעודד שיחלוף דירות, תוך שחרור סחורה מגוונת לשוק" תוקף דנוס. "בפועל מה שיקרה זה שהתחלות הבניות שגם ככה ירדו – יחוו שפל נוסף". באוצר סירבו להכחיש או לאשר את הצעד ואמרו כי ימים אלו המשרד עשוי לבנות את התקציב לשנה הבאה.

"משקיעי הנדל"ן שמרו בשנים האחרונות על חלקם בשוק הדיור וזאת כתוצאה משני גורמים עיקריים|", מסביר דנוס. "הראשון, סביבת הריבית הנמוכה שאינה מאפשרת השקעה אלטרנטיבית ראויה, והשני, העובדה כי ממשלת ישראל מדירה רגליה משוק הדיור להשכרה במוצהר ובמתכוון, ומי שמתפעל אותו בפועל, הם משקיעי הנדל"ן".

"אין הצדקה לצעד כזה", דנוס | צילום: יח"צ

באשר להשוואה לשוק ההון, שם ישנו מס בגובה 25%, ובאשר לטענה כי העדר מס כזה בשוק הנדל"ן תורם לעליית המחירים אומר דנוס כי "מהכסף בו המשקיעים קונים את הדירה כבר לקחו מס, ובמחיר הדירה עצמה משתקף כבר מס כבד אם זה פיתוח, מע"מ, מס קבלנים ועוד, ככה שאין באמת הצדקה לצעד כזה. מה גם שלפטור על המס יש מגבלה של פטור אחד ל-4 שנים, זו בהחלט מגבלה הגיונית שמונעת ממשקיעים לקנות ולסחור בדירות כאילו היו מניות".

השלכה נוספת לביטול הפטור לטענת יו"ר הלשכה היא זליגת "הון שחור" לשוק שעד כה היה נקי מהון שכזה. ברמה פיסקאלית לאומית זהו אסון, ששוק של מיליארדים יפתח לפתע בפני ה"הון השחור" ויהווה תמריץ למעלימי המס לעבור על החוק ביתר שאת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן