יו"ר ועדת הכלכלה על הסכם אספקת הגז: לא משרת את האינטרסים של הצרכן

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון מיוחד בו נבחן הסכם אספקת הגז שנחתם בין חברת החשמל לשותפות תמר. על פי בדיקה שערך יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה הכהן, נראה כי מדובר בחוזה היקר ב-3 מליארד דולר מההבנות שהושגו בין שני הצדדים בשנת 2009. לטענת שאמה הכהן הועדה לא רואה כיצד ההסכם משרת את האינטרסים של הצרכן.

במהלך הדיון הציג שאמה הכהן מסמכים שחיבר יועץ רשות החשמל, אבי טייטלמן, לפיהם רק אם שרק אם מחיר חבית נפט יעמוד על 150 דולר אז המחיר בחוזה הוא סביר. במקרה שהמחיר ירד מתחת ל-100 דולר, ישנה עלות עודפת בהסכם של כ-2.5-3 מיליארד דולר.

בתגובה לדברי יו"ר הועדה אמרה יו"ר רשות החשמל, עו"ד פרקש הכהן כי ההליך שהוביל לחתימת ההסכם "נוהל ללא רבב". מנכ"ל חברת החשמל, יפתח רון-טל הוסיף כי מדובר במחיר נמוך יחסית, שכן במדינות אחרות באזור, כמו ירדן למשל משלמים יותר. 

בנוגע לטענה כי שותפות תמר היא מונופול בענף הגז, אמר כלכלן הרשות להגבלים עסקיים, שלומי פריזט כי העניין נמצא כעת בבדיקה במסגרת שימוע והחלטה תתקבל בקרוב. לדבריו, "אין מחלוקת שתמר היא ספק יחיד והממונה על ההגבלים העסקיים כבר הביעה דעה מקדמית שמדובר במונופול, אך לא ניתן לחזות מה תהייה החלטתו". 

בסיום הכינוס הוחלט לקיים דיון נוסף בנושא. לדברי יו"ר הועדה, "בשורה התחתונה לא נחה דעתנו שהאינטרס של צרכני החשמל נשמר בצורה מיטבית". הוא הוסיף כי הוועדה לא הגיעה למסקנה סופית וכי אל הדיון הנוסף בנושא יוזמנו נציגי ועדת המחירים שיתייחסו לנושא הפיקוח על מחיר הגז וכן גורמים שיוכלו להתייחס לשאלה האם פתיחת ההסכם תסכן את הסגירה הפיננסית ותעכב את הגעת הגז.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן