יותר חשוב מזהב: המאבק האמיתי של בריטניה הוא על הכסף

המשחקים האולימפיים בלונדון, שייפתחו מחר בטקס חגיגי כמיטב המסורת, נחשבים לחגיגה של ספורט ותחרותיות בריאה. ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון יודע להעריך את הקרנבל שמגיע ללונדון, אולם לו יש משימה אחרת, ולא פחות חשובה.

קמרון ישתמש במשחקים האולימפיים כדי לנסות לשכנע חברות להשקיע בבריטניה גם אחרי סיום המשחקים. בסדרה של כנסי מסחר והשקעות שיקיים במהלך האולימפיאדה הוא מקווה לרתום את המשחקים לגרירת בריטניה אל מחוץ למיתון. מכובדים כמו יו"ר קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד וראשי חברות עולמית דוגמת נשיא גוגל אריק שמידט אמורים לכבד בנוכחותם את האירועים העסקיים הראשונים היום (חמישי).

בריטניה מקווה לחתום על עסקות בהיקף של מיליארד ליש"ט (1.5 מיליארד דולר) במהלך הקיץ, כניצול עסקי של המשחקים האולימפיים הראשונים שנערכים במדינה מאז 1948. "אני מאמין שמורשתם של המשחקים האולימפיים יכולה להכיל הרבה דברים נוספים מעבר לספורט נהדר – לדוגמה, היא יכולה להיות גם על עסקים נהדרים", כך מתבטא קמרון בקטעים מן הנאום אותו הוא אמור לשאת.

טוב לעסקים. קמרון | צילום: רויטרס

"אני רוצה מדליות לבריטניה, ולא יהיה מעריץ נלהב יותר ממני לנבחרת הבריטית. אבל יש לי עבודה לעשות הקיץ, וחלק גדול ממנה הוא לעמוד מאחורי העסקים הבריטיים", הוסיף קמרון. ראש הממשלה הבריטי נמצא תחת לחץ להפוך את כיוונה הכלכלי של בריטניה. נתונים שהגיעו אתמול (ד') הראו כי הכלכלה התכווצה הרבה יותר מן המשוער ברבעון השני, ולא רק בהשפעת המשבר בגוש היורו. הסוגיה הפכה פוליטית במובהק, ומלווה בקריאות לממשלה להקל על תוכנית הצנע הפיסקלית בת 7 השנים שלה, מן המחמירות בעולם.

קמרון ישמח לשאוב תמיכה לדחף הקיצוץ-בגירעון שלו מאנחל גוריה, מזכ"ל ה-OECD, שהזהיר היום כי השווקים "יירדו על בריטניה כמו ערימת לבנים" אם יזהו חולשה. "תוכנית ההסתגלות הבריטית רוקנה את השווקים. לכן עלויות ההלוואה כה נמוכות. ולכן עלינו להתמיד. אתם עכשיו קוצרים את הזרעים של מה שיהפוך לסימני התאוששות", כך אמר גוריה בראיון לרדיו 4 של הבי.בי.סי. "יש להגיע לכדי כלכלה ציבורית אמינה בטרם מתחילים לנוע במעלה גרף הצמיחה". 

תצוגת האורות של פתיחת המשחקים האולימפיים בלונדון בחזרה הגנרלית | צילום: רויטרס

הממשלה גם נחושה להשתיק את מבקרי המשחקים הטוענים כי האירוע יקר מדי לקיימו בזמן מצוקה כלכלית של הציבור, על ידי הדגשת ההזדמנויות העסקיות שמציע האירוע ושימושים במבנים ובתשתיות אחרי סיום המשחקים. "בעת שאנו מקבלים את הספורטאים הטובים בעולם, אנו גם מקדמים את החברות הטובות בעולם – וכך הן יכולות להצליח, להשקיע ולייצר עבודה", אומר שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן.

בריטניה דיווחה היום על עלייה של כמעט 53 אלף מקומות עבודה חדשים בשנה הפיננסית של 2011-2012 מהשקעה פנימית – עלייה שנתית של 26%. למרות זאת, נתונים מטעם תסקיר ההשקעה העולמית באו"ם מראה כי 54 מיליארד הדולרים של ההשקעות הזרות השנה אינם אלא חלק קטן מ-196 המיליארדים שנספרו ב-2007, לפני משבר הבנקאות העולמי.

אישים נוספים שאמורים להשתתף היום בועידה כוללים את יו"ר בנק אוף אינגלנד מרווין קינג ומנכ"ל וודהפון ויטוריו קולאו. בסה"כ מתוכננים 17 ימי ועידות עסקיות. "בשבועות הקרובים, כשמשקיעים עולמיים גדולים נמצאים כאן לרגל המשחקים, אני פורץ במרתון 'מינגלינג' ענקי, להדגיש את זה ואת העושר של ההזדמנויות העסקיות המדהימות האחרות הקיימות", כך אומר ראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן