יותר מ-900 מיליון 'לייקים' לקראת ההנפקה של פייסבוק הערב

ביקושי יתר ערים למניותיה הטריות של פייסבוק נרשמו בימים האחרונים – טרם הנפקת הרשת החברתית והפיכתה לחברה ציבורית. פייסבוק, בבעלותו של מארק צוקרברג, הגדילה את מספר המניות שהיא תציע בהנפקה הערב ל-421 מיליון מניות – 25% יותר מהכמות המקורית והמתוכננת. לקראת ההנפקה, החליטה הנהלת החברה להעלות את טווח מחירי המניה שיוצעו בהנפקה מ 28-35 דולר ל 34-38 דולר, מה שעשוי להרחיב את ההנפקה ליותר מ-15 מיליארד דולר, ומשקף לרשת החברתית של צוקרברג שווי שוק של יותר מ-104 מיליארד דולר.

הגורם המרכזי ברצונו להגדיל את נתח מכירת המניות שבבעלותו הוא פיטר ת'יל – מייסד ענקית המסחר האלקטרוני PayPal. ת'יל ימכור 16.8 מיליון מניות, במקום הערכות מוקדמות כי ברצונו למכור רק 7.

על אף המהומה התקשורתית והעניין סביב ההנפקה, ישנם גם חששות מצד חלק מהמשקיעים. גורמים בענף התקשורת והפרסום בארה"ב מעריכים כי פייסבוק תתקשה להגדיל את הרווחים השנתיים שלה על ידי בניית מערך פרסום יעיל יותר לאפליקציית פייסבוק בסלולארי; פתרונות נוחים ומתוחכמים יותר באפליקציית הסלולארי של פייסבוק עשויים לעזור לחברה להגיע ביתר קלות ליותר מ-900 מיליון המשתמשים שלה, ואף לשפר את רווחיה של 'אם כל הרשתות', שבשנה שעברה עמדו על 3.7 מיליארד דולר.

הרבה משקיעים קטנים להוטים 'לתפוס' את המניה במחיר ההנפקה שלה, מתוך תקווה שמחירה יזנק לאחר מכן. למעשה, בגלל העלאת מחיר המניה לרמות גבוהות, פוחתים הסיכויים שהמניה תזנק ביום שלאחר ההנפקה – מה שמצמם את האלמנט הספקולטיבי בה. בהקשר של הנפקות חברות אינטרנטיות, נזכיר את הנפקת "גרופון" – אתר העסקאות היומיות הבינלאומי -בנובמבר האחרון: מאז ההנפקה איבדה מניית החברה יותר מ-47%.

כמובן שישנן גם דוגמאות הפוכות להצלחה של הנפקות כאלו. נכון לעכשיו, ולאחר שהחברה דורשת מן המשקיעים מחיר גבוה יותר על מניה, חובת ההוכחה מונחת על כתפיה הענקיות של הרשת
הציבורית הטרייה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן