יחימוביץ' מאיימת לפנות לבג"ץ: "יצוא הגז – שוד של הציבור בישראל"

התגובות על ההחלטה לייצא 40% מהגז הטבעי לא איחרו לבוא. מיד לאחר מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה, שר האוצר ושר האנרגיה אמרה יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' כי "חזינו כעת במיצג מביש של כניעה ללחצים אדירים של ענקי הגז, במסווה קלוש של החלטה מקצועית. במחטף, ובמהירות שאין לה כל הצדקה כאשר מדובר בהחלטה הגוזרת את עתיד הילדים שלנו – קיבלו ארבעה אנשים מבוססים ועשירים החלטה אשר תפגע ברוב המכריע של אזרחי מדינת ישראל".

לדברי יחימוביץ', ההחלטה הבהולה לאפשר יצוא גז בשיעור עצום של 40% כובלת את המדינה לנצח, ומונעת למפרע כל אפשרות לשינוי בעתיד של החוזים שייחתמו".

"זו חבלה בהזדמנות המופלאה שניתנה לישראל. אוצרות הגז השייכים לכל אזרחי המדינה יכלו לאפשר למדינה עצמאות אנרגטית, הוזלה דרמטית של אנרגיה ומים, פיתוח של תעשיות חדשות, תרומה אדירה לאיכות הסביבה, שגשוג חברתי והעצמה ניכרת של ביטחון המדינה", אמרה יו"ר האופוזיציה.

עוד אמרה יחימוביץ': "אם ויתור מראש על 40% מעתודות הגז של ישראל הוא ביטוי לקשב של נתניהו ולפיד להתנגדות של הציבור ליצוא, כי אז לא נותר אלא להסיק שקודם לכן התכוונה חבורה זו להפקיר לזרים את כל אוצרות הגז של המדינה".

שלי יחימוביץ' | צילום: מרק ישראל סלם

בנוסף הודיעה יחימוביץ' כי היא, ח"כ רובי ריבלין מהליכוד, ח"כ משה גפני מיהדות התורה ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן – מתכוונים לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה, יחד עם ארגונים מובילים נוספים. בעתירה יתבעו החכים והארגונים כי בג"ץ יפסול את ההליך שבו התקבלה ההחלטה ויחייב את הממשלה להעביר את ההכרעה למסלול חקיקה מוסדר, יסודי ושקוף לציבור באותו אופן שבו התקבלו וחוקקו מסקנות ועדת ששינסקי.

בנוסף גם המכון לאחריות תאגידית במרכז האקדמי למשפט ועסקים והפורום הישראלי לאנרגיה הודיעו כי במידה ותאושר הצעת ההחלטה בישיבת הממשלה ביום א' הקרוב, יגישו עתירה לבג"צ בנושא, במטרה להוצאת צו ביניים על ההחלטה. לטענת יו"ר המכון לאחריות תאגידית אפי רפאלי, "על-פי חוק לממשלה אין את הסמכות לקבוע מדיניות בנושא הגז, אלא הוראות קונקרטיות למאגרי גז ספציפיים. מדינת ישראל זקוקה לחקיקה ראשית, שתוכרע בכנסת, שתסדיר את הנושא הגורלי והחשוב הזה".

היום בשעה 19:30 תתקיים הפגנה נגד יצוא הגז. את ההפגנה מארגנת תנועת מגמה ירוקה. בדף הפייסבוק של האירוע אישרו עד כה את השתתפותם למעלה מ-250 בני אדם.

מנגד, בשוק מברכים על ההחלטה להגדיל את מכסת הגז למשק. לדברי האסטרטג הראשי של איילון יניב פגוט, מדובר בהחלטה טובה המוצאת את האיזון הדק בין הצורך לשמר את הביטחון האנרגטי של המשק המקומי, לאור לקחי העבר ובראשם פארסת הגז המצרי ובין התמריץ הפיננסי למדינה ישראל לאפשר ייצוא וכן השאיפה של המדינה לאפשר התכנות כלכלית של פיתוח מאגר לווייתן באמצעות הותרת מרכיב ייצוא לא מבוטל".

"עבור השותפויות המחזיקות בתגליות מדובר בפגיעה לא מבוטלת בפוטנציאל הכלכלי. אולם, גם שם יכלו להבין מזה תקופה לאן נושבת הרוח לאור הכשלונות האחרונים בתחום והאווירה הציבורית כנגד ייצוא גז מוגבר, כך שאין מדובר ברעידת אדמה ענפית ולראייה – האדישות המסויימת המשתקפת מהמסחר במניות השותפויות. ניתן לומר כי לפי שעה הפחתת מכסת הייצוא מתקזזת עם הקטנת חוסר הוודאות הכרוך בהשקעה בשותפויות הגז הטבעי, ולפיכך השוק מקבל את המסקנות באיפוק", הסביר עוד פגוט.

אולם, באיגוד תעשיות חיפושי הגז והנפט סבורים כי על הממשלה לאמץ את המלצות וועדת צמח המקוריות. לדברי יו"ר האיגוד אורי אלדובי, "דו"ח ועדת צמח הינו דו"ח מקצועי של ועדה בין משרדית, בלתי תלויה, שאיזנה בין צורכי המשק המקומי מחד לפוטנציאל האדיר שבייצוא הגז עבור כל אזרח ואזרח במדינה. אנו סבורים שעל הממשלה לאמץ בישיבתה הקרובה את מסקנות צמח כלשונן על מנת שמדינת ישראל תוכל ליהנות באופן אופטימלי ומקסימאלי מתגליות הגז ומהיתרונות הגדולים הטמונים בהן".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן