יחימוביץ': "עולה תמונה של מדינת עולם שלישי – ברון השתלט על אוצרות הטבע של המדינה"

"המדינה היא זו שגילתה את משאבי הטבע ומיפתה אותם, ולא יצחק תשובה או עידן עופר, שבמקרה הזה אפילו לא יצאו לחפש" – כך אמרה בצהריים יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) במהלך דיון בנושא הקצאת זכויות במשאבי פוספטים שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת.

שווים של הפוספטים בישראל מוערך במאות מיליארדי דולרים. "למרות שאין ספק שהזכויות שייכות למדינה, היא נתנה את הזיכיון לכרייה לחברה אחת – רותם אמפרט", אמרה ח"כ יחימוביץ', והוסיפה כי המשאב בשדה בריר שייך למדינה ולא לחברת הכרייה.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

יחימוביץ' תהתה מדוע מעולם לא היה מכרז כדין, לדבריה, ואמרה כי "הטענה שהמשאב עבר בהפרטה לכי"ל לא מחזיקה מים. אם היה נעשה מכרז המדינה הייתה נותנת את דעתה גם על סוגית הרווח וגם על סוגית הבריאות".

"כי"ל כורה 7 מיליון טון סלעים ומשלמת למדינה תמלוגים של 73 סנט לטון סלע גולמי ששווה 185 דולר – ומתח הרווחים הוא בלתי נתפס", טענה יחימוביץ'. לדבריה כי"ל משלמת על המשאב רק 2% מהרווח התפעולי. "זו מדינת עולם שלישי שבה ברון השתלט על אוצרות הטבע של המדינה", החריפה את הטון. ח"כ מיקי רוזנטל הוסיף כי כי"ל גם בקושי משלמת מס הכנסה על הרווח.

עו"ד אפי מיכאלי, המייצג את תושבי ערד והקואליציה לבריאות הציבור בעתירה לבג"ץ בנושא שדה בריר, אמר כי ההסדר הקיים הוא פקודת המכרות משנת 1925, שמכירה בזכות הראשונים של מי שחיפש ומצא את המשאב. אולם למעשה המדינה היא זו שמצאה בשנות ה-80 את המשאב ומיפתה אותו, ובאופן מפתיע נתנה לרותם אמפרט רישיונות כרייה ללא מכרז. הוא הוסיף כי במכרז יכולה היתה המדינה לקבל תמלוגים הרבה יותר גבוהים ממה שהיא מקבלת כיום.

שלי יחימוביץ' | צילום: מרק ישראל סלם

מנהל מינהל רישוי אוצרות טבע במשרד האנרגיה והמים, יוסי וירצבורגר, אמר כי המדינה העניקה רישיונות חיפוש והתרי חפירה לפי פקודת המכרות. עם זאת הוא הוסיף כי לפני שנתיים ניתן רישיון החיפוש האחרון למינרל ללא הליך תחרותי ומאז הוצאו מכרזים. באשר לשדה בריר אמר וירצבורגר כי הוא סבור שרישיון החיפוש הוא חוקי והוסיף כי למדינה יש פוספטים בכמות שתספיק לעשרות שנים ואולי אפילו ל-100 השנים הבאות. בהתייחס לתמלוגים אמר וירצבורגר כי הוא מונה כחבר בוועדת ששינסקי השנייה לבחינת הנושא.

אחראי המחצבות ברשות מקרקעי ישראל, יוסי בר ניב, ציין כי הרשות משחקת תפקיד משני, היא מקבלת בקשה לחיפוש וצריכה לעשות עסקה עם היזם. לדבריו, הרשות מפרסמת הליך מכרז לבדוק אם יש מעוניינים נוספים, אד עד היום לא נמצאו כאלה. כמו כן היא אף לא קובעת מחיר. יהוא אביטל המפעיל מכרה קטן טען כי הוא משלם תמלוגים בשיעור של 25% בעוד הטייקונים משלמים רק 2%. תושבת ערד מעמותת רוצים לחיות בלי מכרות, שרית עוקד, טענה כי שדה בריר נמכר תמורת 11 אלף שקלים בלבד. ח"כ יצחק וקנין התרעם ואמר כי במכרזי קרקע לדיור נקבע מחיר מינימום ותנאי סף, וכאן נדמה שמישהו מוכר את אוצרות הטבע של המדינה בחינם.

ח"כ יחימוביץ' עוד הוסיפה כי מהדברים "עולה תמונה של דרום פרוע, שבו גורמים משתלטים על מחצב, חוצבים ממנו הון תועפות ולא משלמים תמלוגים למדינה". היו"ר פרופ' ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי "מדובר בהפקרות באשר לתמורה שמקבלת המדינה". הוא קרא לקצר משמעותית את משך עבודת ועדת ששינסקי השנייה, שאמורה להגיש דוח ראשון רק בעוד שנה. "יש פה חוק בריטי משנת 1925, שנלקח מהטורקים שהיו פה קודם והגיע הזמן שנחוקק חוק למען אזרחי מדינת ישראל", אמר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן