יסוד נולד: האם בקרוב יצורף אלמנט חדש לטבלה המחזורית?

האם בקרוב יצורף אל הטבלה המחזורית באופן רשמי אלמנט חדש, 117 במספר? הודות לעבודה של צוות מדענים בין לאומי שהצליח לאחרונה לשחזר במעבדה בגרמניה את יצירתם של מספר אטומים של האלמנט הנקרא לעת עתה (Ununseptium (Uus, בהחלט יתכן שכן.

ב-2010 הצליח צוות רוסי-אמריקאי ליצור את האלמנט לראשונה על ידי "הפצצת" אטומים של יסוד מספר 97 (ברקליום) באמצעות יוני סידן במהירות גבוהה. התוצאה הייתה איחוי של יוני הסידן ואטומי הברקליום לאלמנט החדש, שדעך מיד לאלמנט מספר 115 ואלמנט מספר 113.

יחד עם זאת, עצם גילוי האלמנט אינו מספיק על מנת לצרפו אל טבלת היסודות וגיליו צריך להיות מאושרר קודם לכן באופן עצמאי על ידי צוותים אחרים – תנאי שכאמור התמלא כעת, עם שחזור יצירת החומר במעבדת GSI Helmholtz Centre בגרמניה. כאשר יאושר, יצורף האלמנט ה-117 אל קבוצת ההלוגנים בטבלה בה כלולים יסודות כמו פלואור, כלור, ברום ויוד.


אלמנט חדש? בקרוב נדע | תמונה: shutterstock

כמו שאר היסודות הסופר כבדים הנמצאים בסופה של הטבלה המחזורית, גם ה-Uus הוא אלמנט מאוד לא יציב, וקיים רק לשברירי שנייה עד שהוא דועך לכדי אלמנט אחר. למעשה, המדענים מעולם לא צפו ביסוד כאשר הוא קיים, ואת הימצאותו הסיקו רק על ידי התחקות אחר העקבות אותו השאיר לאחר היעלמותו. תוך כדי התהליך גילו המדענים שני איזוטופים חדשים (אלמנטים בעלי אותו מספר פרוטונים, אך משקל אטומי שונה) של יסודות מספר 103 ו-105, שניהם תוצרי דעיכת ה-Uus.

הצעד הבא מבחינת אלמנט 117 הוא בחינת הנתונים החדשים אודותיו על ידי האיחוד הבינלאומי של כימיה טהורה ויישומית (IUPAC) וקביעה שלה האם מדובר בהוכחה מספיקה לגיליו. אם ינתן האישור תחליט IUPAC איזה גוף יהיה אחראי על קביעת שמו הסופי של האלמנט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן