יעלה או ירד? אלגוריתם ישראלי מצליח לחזות את מחירי הנדל"ן בארה"ב. בקרוב גם בישראל?

אם נשאל משקיעי נדל"ן כיצד הם בוחרים את השקעותיהם, הם בוודאי יספרו לנו שהם פועלים על פי התנהגות השוק בעבר ועל פי תחושות הבטן שלהם. אולם עם כל הכבוד לזיכרון וליכולות האנליטיות של המשקיעים, הרי שאין הם יכולים להתמודד עם עוצמות המיחשוב ועיבוד הנתונים של מערכות כיום. AlgoREIT הוא סטארטאפ ישראלי צעיר שרוצה לעשות בדיוק את זה ולרתום את הביג-דאטה והאלגוריתמיקה, כדי לחזות את הצפוי להתרחש בשווקי הנדל"ן של ארצות הברית.

מהנדס האווירונאוטיקה שנחת בנדל"ן

מאיר דלברי, היזם שמאחורי AlgoREIT הוא בכלל מהנדס אווירונאוטיקה בהשכלתו; אולם מאז ומתמיד הוא התעניין בנדל"ן, התעניינות שאף הובילה אותו להוציא ספר בשם 'אסטרטגיות השקעה בנדל"ן'. בראיון לגיקטיים, מספר לנו דלברי על החברה, על הפיתוח ועל התוכניות העתידיות.

בזמן שכתב דלברי את הספר הוא גילה שהבעיה העיקרית של משקיעי הנדל"ן היא שהם יודעים לבחור היטב את נכס ההשקעה אבל נכשלים בבחירת השוק. דלברי החל לחפש פתרון, בדמות טכנולוגיה שיודעת לאסוף מספיק מידע מהשוק ולהמליץ למשקיעים כיצד לנהוג. כדי לפתח אותה, הוא כבר היה צריך להקים סטארטאפ ולגייס את האנשים המתאימים, או כפי שהוא מגדיר זאת: "אנשים מוכשרים שיודעים לאסוף מידע ולתרגם אותו להחלטות והבחירה הטבעית היתה ביוצאי 8200".

ואכן, בהקמת AlgoREIT חברו לדלברי 2 יוצאי היחידה: רומה ברונשטיין, שמשמש כסגן-נשיא למחקר ופיתוח ואביהוא לוי, שמשמש כמנהל טכנולוגיות ראשי. לשלושה הצטרפה כיועצת חיצונית גם ד"ר אורית רונן, פרופסור לכלכלה ולסטטיסטיקה מניו יורק, שמתמחה במחקר של סוגיות כלכליות ונדל"ן בארצות הברית. כיום, נמצאים משרדי החברה בקרית עתידים ומועסקים בה 5 עובדים.

צילום: thinkstockphotos

תחזיות מוצלחות שגוברות על כל המתחרים

כיום, משתמשות חברות גדולות באנליסטים, כדי לחזות את העתיד בשווקי הנדל"ן השונים, מה שכרוך גם בעלויות גבוהות, בייחוד כאשר החברות רוצות לקבל ליווי שוטף להשקעותיהם ולא לבצע מחקר חד פעמי. ולמרות העלויות הגבוהות והתשלומים לאנליסטים השונים, הרי שמשבר ה-Sub-Prime של 2008 בארצות הברית הוכיח כי גם הדוחות והחיזויים של האנליסטים אינם ערובה לדבר.

על פי דלברי, הקושי הרב בחיזוי האנושי נובע מכיוון שקיים מספר רב של משתנים ומאות מיליוני רשומות של נתונים שקשורות בפרמטרים האלה, שמשפיעים כולם על שוק הנדל"ן. "היכולת האנושית לא מסוגלת להתמודד עם עיבוד של כמות גדולה כל כך של נתונים, טובים האנליסטים ככל שיהיו. את הצורך לתחזיות שוק מדוייקות פותרת חברת AlgoREIT באמצעות טכנולוגיה חדשנית שהיא מפתחת. אנחנו רותמים את הכוח הגדול שאפשר להפיק מטכנולוגיות מידע מודרניות. הפיתוח כולל מערכת Big-Data האוספת כמות גדולה של נתוני נדל"ן ממאגרי מידע רבים ברחבי הרשת, מעבדת אותו באמצעות אלגוריתם הלומד את התנהגות השוק ויודע לחזות את התנהגות השוק העתידית".

לאחר תהליך הפיתוח של האלגוריתם ושל הממשק, החלה החברה לבדוק את המוצר בשוק האמריקאי ולדברי דלברי, התוצאות הראו יתרון של עשרות אחוזים ברווחים של המשקיע, שעשה בו שימוש, לעומת ממוצע השוק. אולם, התחזיות המוצלחות של האלגוריתם של AlgoREIT, גברו לא רק על ממוצע השוק, אלא גם על אלו של גופי תוכן מתמחים כמו CNN Money, Business Insider והחברה המתחרה שכבר פעילה בשוק, חברת Zillow האמריקאית.

מה היתרון שלכם על המתחרים, דוגמת Zillow? "להערכתנו, AlgoREIT תוכל להצליח בתחרות, מכיוון והמוצר שלה מוכוון לחברות השקעה גדולות, בעוד המוצר של המתחרה מוכוון ליחידים הרוכשים נכסים לצורך מגוריהם".

יש קשר בין תחום כמו אווירונאוטיקה לשוק הנדל"ן? "כשהגעו למשקיעים עם המוצר המשנה מבנה שוק שלנו, התגלתה לנו אנקדוטה מעניינת: נראה שיש דמיון בין תהליך הטמעת השימוש במחשב לשליטה אוטומטית במערכות המטוס, ולבין הטמעתו בתהליך קבלת החלטות השקעה נדל"ן. שני ענפים שנראים כל כך רחוקים. עם התפתחות המחשב ותחילת יישום מערכות ממוחשבות במטוסים, היה חשש גדול לסמוך על מערכות אלה. הפתרון היה בהתקנת מערכות כפולות במטוס. מכניות ואלקטרוניות. עבר מספר שנים רב עד אשר המערכת למדה לסמוך על מחשבים ולתת להם את השליטה במטוס. בתופעה דומה אנחנו נתקלים בענף הנדל"ן. בני אדם שאינם חוששים להפקיד את בטחונם הפיזי בידי המחשב, חוששים לסמוך עליו בקבלת החלטות השקעה. את הבעיה פתרנו ב-AlgoREIT בדרך הבאה: פרט להחלטות ההשקעה האוטומטיות של המערכת שלנו, הוספנו במקביל יכולות הצגת נתונים ואנליזה שלהם, בדרך המסורתית שמשקיעי נדל"ן מכירים. כך הם יכולים להשוות ולאמת את המלצות האלגוריתם שלנו".

מה המודל העסקי שלכם? "לאחר המשבר של 2008, שוק ההשקעות הנדל"ן למגורים בארה"ב החל להתאושש בשנים האחרונות והוא נהנה כיום מפריחה ומהיקף רכישות של כ-300 מיליארד דולר. למרות זאת, ממחקר שערכנו עולה שמתוך סכום זה, כ-100 מיליארד דולר לשנה מושקעים לא נכון, כלומר, בשווקים מדשדשים שחלקם סבלו מירידות. AlgoREIT מאמינה שחברות ההשקעה בנדל"ן יהיו מוכנות לשלם בעין יפה על שימוש במערכת אשר תכוון אותם לשווקים הנכונים, ועל וזה הוא מבוסס המודל העסקי של החברה".

האם כבר קיימות חברות השקעה בנדל"ן שעושות שימוש במוצר שלכם? "בימים אלו פועל הדגם הנסיוני של המוצר כפלטפורמה וובית ומוצע למספר חברות נדל"ן לצורכי בדיקה וניסיון. חברות הנדל"ן שיעשו שימוש במערכת של AlgoREIT יוכלו להיעזר בה לצורך תכנון אסטרטגיית ההשקעות שלהן, כולל חיזוי השווקים בארה"ב והשוואה בין אלטרנטיבות ההשקעה השונות". מה לגבי מימון הפעילות? "אנחנו נמצאים בימים אלה במשא ומתן עם מספר גורמים בשוק ההון סיכון בישראל לצורך גיוס הון".

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: מחפשים מתנות לחג? קבלו 6 גאדג׳טים ב-3 דרגות מחיר

עוד בגיקטיים: רגע לפני: פרטים נוספים על דגם ה-Apple TV הבא

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן