יפן: "מוכנים לשיקום היחסים עם סין, אבל האיים הם שלנו"

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר היום כי הוא מוכן לקיים פגישה עם מנהיגי סין, כדי לשקם את הקשרים בין המדינות אשר נפגעו כתוצאה מסכסוך טריטוריאלי. אבה סייג והוסיף כי אין מקום למשא ומתן לגבי נושא קבוצת איי המחלוקת הקטנים.

הדברים באו בתגובה להצהרתו של ראש המפלגה הקומוניסטית של סין, שי ג'ינגפינג, שאמר כי הוא מחויב לפיתוח היחסים בין שני הצדדים ואף ישקול לקיים ועידת פסגה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים מפורבס ישראל – עשו לנו לייק בפייסבוק

היחסים בין הכלכלות השניה והשלישית בגודלן בעולם הדרדרו לאחר שהממשלה היפנית קנתה בספטמבר האחרון שלושה איים שנויים במחלוקת מבעלים פרטיים, ועוררה מחאות נגדה ברחבי סין. בעקבות זאת נבזזו כמה עסקים יפניים בסין ואזרחים יפניים הותקפו.

"דווקא משום שיש לנו בעיה אנחנו צריכים לערוך פסגה בין המנהיגים, ולקיים שיחות", אמר אבה במהלך תכנית טלוויזיה בה השתתף. "אשקול לקיים פסגה שכזו אם הנסיבות יאפשרו זאת".

אבה הגדיל לאחרונה את תקציב הביטחון, בפעם הראשונה מזה 11 שנים, לאחר שעלה לשלטון בבחירות שנערכו בדצמבר, כשהוא קורא להגן על "שטחי הימים היפים" של יפן.

מפגינים יפניים מניפים כרזות נגד סין בספטמבר האחרון. די למתיחות? | צילום: רויטרס

הוא חזר על עמדתה של יפן לגבי שליטתה באיים, אשר מכונים ביפן "סנקקו" (Senkaku) בעוד סין מכנה אותם "דיאויו" (Diaoyu). "איי סנקקו הם אדמתנו, וסין נקטה בצעדים פרובוקטיביים נגדם… היינו ברורים בדברינו לגבי זה שאין מקום למשא ומתן בעניין הזה", אמר.

"אולם מלבד זאת, ישנם יחסים כלכליים בין המדינות", הוסיף אבה. "יפן משקיעה בסין וקוצרת רווחים מיצוא הסחורות שלה שם, בזמן שסין יוצרת מקומות עבודה בזכות השקעות יפניות. שמירה על קשרים כלכליים חזקים הינה חיונית לשתי המדינות".

"אם פגישת פסגה הכרחית כדי להשיג זאת, אנחנו צריכים לקיים אותה והחל מנקודה זו לשקם את מערכת היחסים שלנו"", סיכם אבה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן