יצא בזול: הבנק שסחר מול איראן קיבל מתנה מהאמריקאים

בשבוע שעבר הואשם הבנק הבריטי סטנדרד צ'רטרד על ידי הרגולטור בניו יורק כי ביצע עסקות עם איראן, והותיר את המערכת הפיננסית בארה"ב חשופה לטרור ולסחר בנשק. אתמול הסכים הבנק לשלם 340 מיליון דולר כדי לבטל את האישומים הללו. איך זה קרה? מדוע אמרה המחלקה הפיננסית של ניו יורק כי הבנק עסק בהעברות כספים של 250 מיליארד דולר עם אחת מאויבות ארה"ב ולאחר מכן הסתפקה בסכום מזערי של 350 מיליון דולר?

בשבוע שעבר איים בנג'מין לוסקי, המפקח על המחלקה הפיננסית, לשלול מסטנדרד את רישיון הבנקאות, דבר שהיה מונע מהבנק לעשות עסקים במדינה. אתמול כבר אמר המשרד שלו כי קנס של 350 מיליון דולר והתקנה של מערכת ניטור בבנק הם עונש מספק.

"סטנדרד צ'רטרד יצא מהסיפור עם עונש קל מדי. הבנק היה צריך להיות מושעה מעשיית עסקים בארה"ב. הקנס הוא זניח", כך אומר עורך הדין לענייני בנקאות מייקל הורן. "על אף שמערכת הניטור תסייע במניעת אי-ציות עתידי, איזו הפרה תוכל להיות גרועה יותר ממה שהבנק כבר עשה?".

"איזו הפרה תוכל להיות גרועה יותר ממה שהבנק כבר עשה?" | צילום: רויטרס

במילים אחרות, אין הרבה דברים יותר גרועים בבנקאות ממה שסטנדרד הואשם בו – אז מדוע לא לקחו ממנו את הרישיון? "אם אתה לא מתכוון לקחת לבנק את הרישיון על העברות כספים והלבנת כספים, אז לשם מה יש לך את הסמכות הזו בכלל?", מוסיף הורן. הרשות הפיננסית סירבה להגיב בעניין, אך מקורב להסדר אמר כי "אין סיכוי שסטנדרד ימשיך לנהל עסקים עם איראן".

אלה תנאי ההסדר: הבנק ישלם קנס של 340 מיליון דולר לרשויות בניו יורק; הבנק יתקין מוניטור במשרדיו לפרק זמן של שנתיים לפחות, וידווח ישירות לרשויות. בנוסף, פקיד של הרשות הפיננסית יוצב במשרדי הבנק; הבנק יציב איש צוות קבוע בסניף בניו יורק, שיפקח על העברות כספים מעבר לים ועל ניסיונות הלבנה.

מלבד סעיפי ההסדר, החלק המעניין ביותר בהסכם הוא כי שני הצדדים הסכימו כי "המקרה הנדון הכיל העברות בסכום של 250 מיליארד דולר לפחות". מדובר במשפט חשוב מאוד. רק בשבוע שעבר דחו בבנק את ההאשמות, וטענו כי הסכומים האמיתיים נמוכים בהרבה מ-250 מיליארד דולר. הבנק אמר אז כי "99.9% מכל ההעברות" הנוגעות לאיראן היו בהתאם לתקנות ולחוקים. הבנק ציין כי כל ההעברות אשר לא עמדו בתקנות הסתכמו ב-14 מיליון דולר בלבד. לפי ההסדר החדש, נראה כי הבנק חוזר בו מההצהרה.

אך אם שני הצדדים מסכימים כי ההעברות היו ב-250 מיליארד דולר, איך ההסדר הגיע רק ל-350 מיליון דולר – כלומר רק 0.14% מסכום ההעברות?

במייל שנשלח אלי מסטנדרד צ'רטרד אומרים שם כי עמדתם לא השתנתה. "סכום ההעברות שלא עמדו בתקנות האמריקאיות מול איראן היה 14 מיליון דולר בין השנים 2001-2007. אין שינוי במה שאמרנו. הסכום של 250 מיליארד דולר נוגע לכל העברות הכספים מול איראן, ש-99.9% מהן היו לפי החוק", כתב דובר החברה.

ובאשר להסדר? "אי אפשר להסתכל על ההסדר בקנה מידה של דולר מול דולר", אומר אנתוני מייקל סבינו, פרופסור באוניברסיטת סט.ג'ון לעסקים. "מצד אחד אפשר להריע לרגולטור לוסקי, אשר העלה את הנושא לסדר היום והצליח לצאת מנצח תוך זמן קצר, ומאידך אפשר לראות כי הכוח של הרגולטור המקומי בניו יורק מחוויר בהשוואה לכוחות של רגולטור פדרלי".

עם זאת, הפרשה הזו עדיין לא הסתיימה לגמרי. לפי מקורות המקורבים לעניין, הרגולטורים הפדרליים לא מרוצים מכך שלוסקי פעל לבדו נגד הבנק הבריטי, ומנהלים בעצמם חקירה נגד סטנדרד צ'רטרד. הבנק אישר בהצהרה שפרסם כי השיחות עם רגולטורים אחרים עדיין נמשכות.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן