יצרניות הרכב בכוננות: מה יקרה ביום שפורד וגוגל אכן יחתמו על הסכם?

יצרני רכב רבים מביעים דאגה מפני האפשרות שחברות הייטק "יידחפו" לטריטוריה המסורתית שלהם, בוודאי לאור החדשות האחרונות כי חברת פורד מתכננת לספק מכוניות אוטונומיות לגוגל.

אתר Automotive News דיווח אתמול כי פורד וגוגל צפויות להכריז על הסכם במהלך תערוכת מוצרי האלקטרוניקה (CES) בלאס וגאס בחודש הבא. פורד תספק רכבים לדור הבא של המכוניות האוטונומיות, שאף יהיו מחוברות לאינטרנט.

Automotive News אמר כי הוא "למד" על ההסכם, אך לא סיפק מקור רשמי או פרטים נוספים.

תרחיש הבלהות לתעשיית המכוניות המסורתית הוא כזה: יום אחד היא תתעורר ולו רק כדי למצוא את גוגל, אפל או חברת טכנולוגית אחרת בעלת ממון – מכה בנקודת התורפה שלה באמצעות מכוניות חדשות שמונעות על ידי מחשבים. הדבר ישאיר אותה עם מוצרים מיושנים ויכולת קטנה להרוויח.

אם החדשות של פורד-גוגל יאושרו, ההתפתחות הזו לא תפתיע את אלמר דגנהארט, יו"ר חברת המכוניות הגרמנית Continental Ag. דגנהארט הסביר לאחרונה בראיון עם סוכנות הידיעות הגרמנית DPA, כי גוגל מעוניינת יותר בהתחברות לשוק חדש שמציעות מכוניות אוטונומיות, מאשר לבנות אותן בעצמה. "אני לא מאמין שגוגל באמת מתכוונת לבנות אי פעם מכוניות בעצמה", הוא ציין.

"גוגל מנסה להתרחב לתחומים עסקיים נוספים – במיוחד בגלל שהיא צריכה להראות אפשרות נוספת לצמיחה. בנוסף, גוגל מעוניינת בפיתוח הרכב כמקור נוסף למידע ודאטה, מאחר ואנחנו יודעים שהאינטרנט נמצא בעבודה ובבית. המקום הכי לא מנוצל היום בשימוש באינטרנט כיום הוא הרכב", אמר דגנהארט.

המכוניות האוטונומית של גוגל. האם פורד תייצר אותה כעת | צילום: הבלוג של גוגל

"יש לנו בערך מיליארד כלי רכב בכבישים שנוסעים בממוצע שעה אחת ביום. תיאורטית, התוצאה היא עוד מיליארד משתמשי אינטרנט כל יום – אם כולם יוכלו להרשות לרכב לבצע את כל מה שקשור לנהיגה ולהשתמש באינטרנט בזמן הזה. אבל גם רק חלק מזה יכול להוות עניין עבור תעשיית האינטרנט. זו סיבה נוספת לכך שגוגל מדרבנת את תעשיית הרכב ליישם יותר פונקציות נהיגה אוטומטיות. הם עושים את זה בדרך מאוד מיומנת, ובו זמנית יוצרים לעצמם את התדמית והמוניטין כחברת טכנולוגיה", מסביר דגנהארט.

חברת ייעוץ ההשקעות Evercore ISI ציינה כי אם הסיפור יאושר, פורד תצטרך לקבל קרדיט גבוה יותר עבור העובדה שהיא תהיה יצרנית כלי הרכב הגדולה הראשונה שמגיעה להסכם עם שחקנית טכנולוגיה ראשית, והיא אף תהיה בעלת פוטנציאל לשנות את השוק מקצה לקצה.

אך יחד עם זאת, כמה שאלות צצות בנוגע להסכם:
• האם יהיה זה הסכם לחוזה ייצור? אם כן, באיזה היקף ובאיזה תקציב?
• מה יהיה לוח הזמנים של כל פרויקט, מתי המכונית הראשונה תעלה לכביש ומתי הפרויקט יורחב?
• האם פורד תבנה מכונית מיוחדת עבור גוגל או תשתמש ברכבים מקו הייצור הקיים שלה?
• היכן פורד תייצר מוצרים עבור גוגל, באתר מיועד או בתוך מתקנים קיימים?
• איזה מנגנון יהיה ברכב – מנוע בעירה פנימית, היברידי, טעינה חשמלית או בטרייה?
• האם כלי הרכב האלה יימכרו לציבור הרכב או יהיו בבעלות של גוגל או פורד, כך שיוכלו להציע שירותים דומים לאלו של אובר?
• האם כלי הרכב האלו יהיה אוטונומיים למחצה (98% אוטונומיים) או אכן יהיו ללא נהג?

דגנהארט הזהיר כי הופעתם של כלי רכב אוטונומיים בוודאי לא תהיה קרובה, אך יצרני רכב גדולים עדיין יכולים להיות מאוימים על ידי מכוניות שנבנו על ידי אפל, או יצרנים דומים.
"ב-10-15 השנים הבאות, לא נראה אף מונית רובוטית בניו יורק שאין לה הגה או דוושות. זה מדע בדיוני, פנטזיה. תרחישי התנועה עם מכוניות כאלה הם מורכבים מדי וכאלו שלא ניתן לחזות", הוא הסביר .

"אם חברות כמו אפל החליטו לבנות מכוניות, אנחנו ב-Continental נהיה מעוניינים לבצע איתם עסקים כספקית מערכות. אותו הדבר נכון לגבי יצרני מכוניות אירופאים, אמריקאים או אסייתיים. אלו יהיו לקוחות אטרקטיביים אחרים עבורנו. מערכת היחסים בין הלקוח לספק תתנהל אם כן בתחומים בהם אין לנו תחרות עם אף אחד אחר", מסכם דגנהארט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן