ירוק ומסוכן: האם דווקא החקלאות האורגנית תביא לסכנה הסביבתית הגדולה הבאה?

כחלק ממהפכת "המזון הבריא" אשר סוחפת מיליוני צרכנים ברחבי העולם, הלך בשנים האחרונות והתפתח אחד הטרנדים החמים ביותר של תחום החקלאות וצרכנות המזון: החקלאות האורגנית. יותר ויותר צרכנים מצטרפים מדי יום לתופעה ומעדיפים לרכוש ירקות ופירות אשר גודלו באופן אורגני – כלומר ללא שימוש בחומרים כימיים לצרכי הדברת מזיקים או השבחת הגידולים, אך מלבד מחירם הגבוה (על פי רוב) של גידולים אלו, מומחים ורופאים דנים כל העת האם השפעותיהם הפיזיולוגיות אכן משמעותיות כמצופה.

אמנם תשובה חד משמעית לשאלה זו עדיין אינה בנמצא, אך דו"ח חדש אשר פרסם משרד החקלאות האמריקאי השבוע מסיט את הזרקור לשאלה חדשה – ומטרידה למדי. הדו"ח המדובר בחן את השפעותיה האפשריות של תופעתה חקלאות האורגנית, אם זו תמשיך לגדול ותתפוס מקום גדל והולך בשוק החקלאות העולמי. אז, מעריכים מדעני המשרד, אנו עשויים להיחשף לצידה האפל של החקלאות האורגנית – ולהידרש להתמודד עם אתגרים בקנה מידה עולמי נרחב.

עיקר החשש אשר עולה מהדו"ח נוגע לתפוקה הנמוכה אשר מספקות חוות הגידול האורגניות ביחס למקבילותיהן המסורתיות. על פי המחקר שהוצג בדו"ח, אם כל חוות הגידול בארה"ב היו פועלות כחוות אורגניות, ארה"ב הייתה נדרשת להגדיל את שטחי הגידול שלה באופן משמעותי רק בכדי לשמור על רמת ייצור זהה לזו הקיימת כיום. עד כדי כך גדול הפער, שעל פי החישובים במקרה כזה יידרשו האמריקאים להקצות לא פחות מ-109 מיליון דונם נוספים לטובת חקלאות – שטח הגדול פי 1.8 מכל השטחים העירוניים בארה"ב יחדיו.

אך כיום, כאמור, המצב עדיין רחוק מכך. על פי הערכות משרד החקלאות האמריקאי שטחי הגידול האורגניים במדינה מהווים כיום 0.44% בלבד מסך שטחי הגידול החקלאים, אך מחברי הדו"ח מביעים חשש כי אם הנתון יצמח באופן משמעותי בעתיד הקרוב, תידרש כאמור גם הקצעתם של שטחים חקלאים חדשים רבים – פעולה אשר עשויה להביא להשלכות סביבתיות קשות. כך, למשל, הם מזכירים את החשש מפגיעה בפוריות האדמה, שימוש יתר במינרלים הקיימים בה, הגדלת כמות גזי החממה אשר יפלטו מהרחבת הפעילות ושימוש גדל והולך במשאבים דוגמת חשמל, מים ודלק. וכל זאת מבלי להזכיר את המשמעויות הכלכליות, התשתיתיות והחברתיות של הקצאת קרקעות בקנה מידה רחב כל כך.

צילום: thinkstockphotos

את הנתונים אשר הוצגו בדו"ח ביססו אנשי משרד החקלאות האמריקאי על סקרים והערכות אודות פוריות משקים וחוות גידול ברחבי המדינה אשר נאספו בשנת 2008, ולאחר מכן פעם נוספת בשנת 2014. על ידי דגימה רחבה במיוחד בכל אחת ממדינות ארה"ב החוקרים העריכו את כמויות היבול אשר מפיקה כל חלקה וחלקה, והצליבו את כמויות אלו עם המשאבים אשר משקיעים החקלאים, עם גודל החלקה, עם סוג הגידול ועם מיקומה הגיאוגרפי.

לאחר ניתוח הנתונים גילו החוקרים כי בלא פחות מ-84% מהמקרים, הגידולים המסורתיים הניבו כמויות גדולות באופן משמעותי ביחס לאלו האורגניים. כמובן שלא מדובר בנתון מפתיע במיוחד, שכן רבים מהמגדלים האורגניים דיווחו על השמדת יבול רב עקב מזיקים (אשר אינם מודברים כאמור) או על יבול רב שאינו שורד את פגעי מזג האוויר. הנתון הבעייתי הנוסף מגלה כי מבין חוות הגידול האורגניות אשר הניבו יבול רב יותר לעומת אלו המסורתיות, 89% גידלו חציר, בעוד 11% בלבד גידלו פירות או ירקות.

גם בגידולים אשר נחשבים לבסיס תעשיית המזון נרשמו פערים גדולים כנגד החוות האורגניות: כך, למשל, מגדלי האורז המסורתיים הניבו 39% יותר יבול לעומת עמיתיהם האורגניים, מגדלי התירס נהנו מ-35% יותר יבול וגם מגדלי האגוזים רשמו הצלחה נאה עם יתרון בן 37%. את המקום הראשון, אגב, תפסו מגדלי הכותנה, אשר הפיקו יבול הגדול בלא פחות מ-45% ביחס לחקלאים המסורתיים.

אז האם דווקא החקלאות האורגנית היא שתביא לפגיעה סביבתית נרחבת בארה"ב? הדרך עד לפגיעה שכזו, כאמור, עדיין רחוקה – שכן נתח השוק החקלאי הפועל כיום בדרכים אורגניות עדיין זעיר, אך אין ספק כי הוא הולך וגדל בהתמדה. אם אכן יגדל עוד ויגיע לממדים גדולים בהרבה, מזהירים המומחים, עשויה דווקא החקלאות האורגנית לפגוע בסביבה – ובאופן חמור במיוחד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן