“ישראל בדרך להיות המדינה היקרה ביותר בעולם לרכישת דירה”

"ישראל נמצאת בדרך להפוך למדינה היקרה ביותר בעולם לרכישת דירה, אין מדינה בעולם שמספר המשכורות הנדרשות לקניית דירה הוא כל כך גבוה, זאת הבעיה האמיתית", כך אמר היום (ג') אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, שדיבר ביום עיון של פירמת ראיית החשבון "ארנסט אנד יאנג" ועסקה בנושא הנדל"ן. לדבריו, מספר המשכורות הנדרשות היום לרכישת דירה עומד על 137 ואף יותר, בהשוואה ל-103 רק לפני חמש שנים.

לדבריו, "נכון להיום – חלק מהעשירונים בקבוצות האוכלוסייה אינם מסוגלים לרכוש דירה וזה הפספוס הגדול ביותר של מדינת ישראל. הממשלה יכולה הייתה למנף את המצב ולתת הטבות ממוקדות לתושבים שהיו מעוניינים לעבור לפריפריה, אך היא לא עשתה בתחום זה דבר בשישים השנים האחרונות. זה כולל לא רק סיוע בתחום המשכנתאות אלא גם בתחום התשתיות, החינוך והחבורה הציבורית". לדבריו, "נכון להיום, גם העשירון העשירי, הנחשב לעשיר ביותר, אינו מסוגל לקנות דירה בת"א".


גם העשירון העשירי לא מסוגל לקנות דירה בת"א. פרשר | צילום: יח"צ

פרשר גם מתח ביקורת על עודף הרגולציה הבנקאית בכל הנוגע לתחום המשכנתאות. לדבריו, בשלוש השנים האחרונות פורסמו תשע הוראות רגולטריות הנוגעות להגבלות בתחום המשכנתאות. לדבריו, "נכון להיום הבנקים נהנים מעודף ביטחונות בתחום המשכנתאות ולא קיים סיכון בתחום זה. רמת הסיכון רק ירדה בהשוואה לשנים האחרונות. עודף הביטחונות בולט במיוחד בהשוואה למקובל במדינות אירופה".

פרשר אמר עוד כי האתגר הגדול ביותר לטיפול בשוק הדיור הוא ההיצע, למרות שבשנתיים האחרונות רואים גידול משמעותי בהתחלות הבנייה, והממשלה אכן עושה מאמצים כדי לטפל בצד ההיצע.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן