ישראל בין המדינות המובילות במיחזור

בקבוקי הפלסטיק הם מהגורמים המזהמים בעולם. בישראל, כך נראה, מופקים הלקחים, ובארץ הגיעו לאחוזי מחזור-בקבוקים שהינם בין הגבוהים בעולם.

לקראת סיכומה של השנה עברית וארבע שנים אחרי העברת התיקון לחוק הפיקדון, מפרסם היום (א') תאגיד המיחזור אל"ה את נתוני מיחזור מיכלי השתייה בישראל. על פי נתונים אלו, התאגיד השיג ואף עבר את היעדים שהוצבו לו – הן בתחום המיכלים החייבים בפיקדון והן בתחום הבקבוקים המשפחתיים הממוחזרים בצורה וולונטרית, והצליח להגדיל את היקף המיחזור הכללי.

כיום, על פי אל"ה, ממוחזרים 59% מכלל בקבוקי הפלסטיק (PET) המיוצרים ומשווקים בישראל. כלומר – מבחינת אחוזי מיחזור, ישראל ממחזרת משמעותית יותר מארה"ב – בה עומד היקף המיחזור על כ-34% – ומעט יותר ממדינות באירופה, בה עומד היקף המיחזור על כ-56% (זאת על פי נתוני יצרנים וגופי מיחזור ב-OECD וארה"ב).

מאז תחילת פעילותו של תאגיד המיחזור לפני 12 שנה – מוחזרו בישראל 7 מיליארד מיכלי משקה. בממוצע ממחזר כל ישראלי כ-1.26 ק"ג בקבוקים משפחתיים בשנה, שהם כ-30 בקבוקי משקה משפחתיים.


צילום: רויטרס

נחמה רונן, יו"ר תאגיד המיחזור אל"ה, מציינת: "לפני 4 שנים ביקשו להשוות אותנו למדינות אחרות בעולם, שבהן מוטמע מזה שנים החינוך למחזור, והנה, 4 שנים אחרי – אנחנו יכולים לרשום לעצמנו הישג דרמטי בכך שהנתונים שלנו לא רק עומדים בשורה אחת עם אותן מדינות, אלא אף עוקפים מדינות מובילות בעולם". עוד ציינה רונן: "העובדה שכל אדם שני בישראל ממחזר, משמעותה שמיחזור נהפך לחלק בלתי נפרד מחיינו כאזרחים וזה גם יסלול את הדרך להרחבת ההתנהגות הירוקה בתחומים נוספים".

בישראל מוחזרו בשנה האחרונה כ-600 מיליון בקבוקי פיקדון, המהווים 80% ממיכלי המשקה שנמכרו בישראל, כלומר – 3% יותר מהיעד של 77% שהוצב לתאגיד על ידי המחוקק.

כיום ממוחזרת בישראל כמות כפולה של בקבוקי פיקדון מזו שמוחזרה לפני כעשור – כ-600 מיליון בקבוקים לעומת כ-300 מיליון בקבוקים, והקפיצה מתבטאת גם באחוזים – 80% לעומת 53% לפני כעשור. מתוך בקבוקי הפיקדון שנאספו למחזור בשנה האחרונה, 35% הינם בקבוקי פלסטיק, 34% פחיות ו-31% בקבוקי זכוכית. מאז תחילת איסוף בקבוקי הפיקדון לפני 12 שנה – החזיר תאגיד המחזור לציבור 1.5 מיליארד שקלים.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן