ישראל במקום ה-1: מוציאה הכי הרבה על מחקר ופיתוח בין מדינות ה-OECD

מדינת ישראל הצטרפה לארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, ה-OECD, בשנת 2010. מאז נדמה שאנחנו נמצאים באובססיית השוואות תמידית, ונהנים לבדוק ולבחון כמעט כל פרמטר בכלכלה הישראלית אל מול המדינות החברות בו. בדרך כלל, ההשוואות אינן מעודדות ומציגות תמונה עגומה למדי כמו למשל במקרה של שיעור העוני והפערים בין השכבות, אולם מדי פעם כמו היום למשל, מגיעות גם חדשות טובות.

ישראל במקום הראשון, ארצות הברית במקום ה-9
על פי מחקר של הארגון, ההוצאה על מחקר ופיתוח בישראל, ביחס לתוצר מקומי גולמי, היא הגבוהה ביותר מבין המדינות המפותחות. עורכי המחקר מציינים כי 4.21 אחוזים מהתמ"ג מוקדשים בישראל למחקר ולפיתוח. במקום השני, בהפרש קטן, ניצבת דרום קוריאה עם 4.15 אחוזים שמוקדשים למחקר ולפיתוח ולמקום השלישי מגיעה יפן בהפרש ניכר עם 3.49 אחוזים. את החמישייה הראשונה משלימות פינלנד ושוודיה במקומות ה-4 וה-5 בהתאמה. ההישג של ישראל מתעצם כאשר מתבוננים במדינות מפותחות כמו גרמניה, ארצות הברית, בריטניה שהגיעו למקומות ה-9, ה-11 וה-25 בהתאמה.

נתוני הדו"ח מעידים כי ממשלת ישראל מעודד יזמות | צילום: thinkstock

המחקר מתייחס לשלושה תחומים שונים במחקר ובפיתוח: מחקר בסיסי (Basic research) כלומר העבודה התאורטית והניסיונית שנעשית עם הטכנולוגיה, עוד לפני שיש מוצר או יישום מעשי כלשהו; מחקר יישומי (Applied research) כלומר השלב בו נבדקת טכנולוגיה מסוימת לצורך יישומה למטרה ספציפית וברורה; והשלב האחרון, פיתוח ניסיוני (Experimental development), שכולל שילוב של טכנולוגיות מוכחות לצורך פיתוח חומרים חדשים, מוצרים חדשים או מכשירים חדשים, או לשפר משמעותית פתרונות קיימים.

ממשלת ישראל היא קרן הון סיכון?
ההוצאה הגדולה בישראל מעידה על עידוד רוח יזמית ומעניקה דחיפה ומשאבים ליזמים ולכל האקוסיסטם של נותני השירותים שמסביב. בישראל, למשל, נהנה משרד המדען הראשי מתקציב שנתי של כ-1.5 מיליארד שקל שמוקדש בין השאר לתוכניות כמו מגנ"ט, תנופה, תוכנית החממות הטכנולוגיות ועוד.

גם בארצות הברית, שמניפה את דגל היוזמה הפרטית ורבים בה קוראים לצמצום ההתערבות הממשלתית, קיימים לא מעט גופים ציבוריים שמשקיעים במחקר ובפיתוח של הסקטור הפרטי. בין השאר ניתן למנות את DARPA, פרויקטים של נאס"א, קרן המדע הלאומית ותוכנית SBIR, שנועדה לקדם חדשנות לעסקים קטנים. אך האם זהו תפקידה של המדינה? קרנות פרטיות מממנות את ההשקעות הכושלות שלהן בעזרת החזרי השקעות באקזיטים מוצלחים והנפקות; המדינה, לעומת זאת, מממנת מיזמים שכשלו בעזרת כסף ציבורי.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: הללויה: MicFlip הוא כבל USB דו צדדי שיתחבר על הניסיון הראשון

עוד בגיקטיים: גוגל מציגה את Eddystone, המתחרה שלה ל-iBeacons של אפל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן