“יש בישראל תחושה שאסור להרוויח; טבלאות השכר הופכות אותך לשנוא; זה גל פופוליסטי שהעיתונות מלבה”

"הציבור לא מנהל את העסק של הסדרי חוב, יש פחד גדול מהביקורת הציבורית ומי שמוביל אותה היא העיתונות", כך אמר אתמול שמואל בבקוב, מנכ"ל הראל פיננסים בפורום בתי ההשקעות של דן אנד ברדסטריט.

בבקוב אמר את הדברים כאשר מנהלי בתי ההשקעות נשאלו על פרשת ביטול ההסדר בין נוחי דנקנר ללאומי ועל מציאות הסדרי החוב: "העיתונות הפכה לנשכנית יותר, אנחנו (מנהלי בתי ההשקעות) תמיד נמצאים בגדר חשודים", המשיך בבקוב. "נכון שהתקשורת והציבור משפיעים קצת על קבלת ההחלטות, אך הדיון חייב לחזור להיות ענייני, אני מזכיר שזה לא הכסף שלנו שאנחנו מנהלים, ואנחנו מחוייבים לנהל אותו בצורה עניינית".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"החוב צריך לחזור במלואו ובזמן, אם הוא לא מוחזר אז צריך לקבל את החברה, כי הניהול היה לא טוב מספיק וזה לא קשור מי החברה ומי הבעלים", אמר אמיר איל, יו"ר אינפינטי בתי השקעות. "אך הבעיה היא חמורה יותר: יש כאן תחושה שאסור להרוויח כסף. רווח כלכלי הוא חזירי. מטרתם של פוליטיקאים היא להתנגח בחברות. מה שקרה בבנק לאומי הוא סימפטום קלאסי של נראות ולא של מהות. זהו גל פופוליסטי שהעיתונות מלבה. טבלאות השכר הופכות אותך לשנוא. זו סביבה עסקית רעה ביותר, איך אפשר לעשות עסקים בכלל ככה?".

חגי בדש (פסגות) ואילן רביב (מיטב-דש) | צילום: קובי קנטור

גם מנכ"ל ילין לפידות יאיר לפידות הצטרף לרוח הדברים: "יש אגנ'דה בתקשורת לצאת נגד המוסדיים. בחמש השנים האחרונות זה הפך לקרב. אני אומר פה בצורה ברורה: אני נותן אשראי בלי בטוחות, אבל תלוי למי ותלוי באיזה מחיר. אוהבים להתפס לשגיאות שלנו כשבמכלול התוצאות שלנו טובות מאוד, יותר טובות מאשר בארה"ב", טען לפידות.

לפידות המשיל את המציאות כיום בהתנהלותם של בתי ההשקעות לענף הכדורסל: "שחקן הכדורסל הטוב בכל הזמנים הוא מייקל ג'ורדון. תארו לכם מצב שבו כשג'ורדן מחטיא שורקים לו בוז, אבל כשהוא קולע אומרים שזאת העבודה שלו. התקשורת חושבת שאיבדנו את הכסף למרות שבעצם הרווחנו המון".

"השוק בארץ כבר לא מעניין – הבורסה מתחילה להתייבש בגלל הרגולציה"

לפני שמנהלי בתי ההשקעות דיברו על היחסים החדשים בין הציבור לבין התנהלות הגופים המוסדיים, יצאו רובם כנגד הרגולוציה הקיימת כיום בשוק ההון: "תהליך הדה רגולציה אולי מתקדם בדיבורים, אך במעשים אנחנו עדיין רחוקים מהמציאות הרצויה", אמר מנכ"ל אי.בי.אי השקעות, עידו קוק.

מלבד ההסדר הדרמטי אליו הגיעו נציגויות האג"ח בקונצרן אי.די.בי, התייחס חגי בדש, מנכ"ל פסגות, גם לנושא הרגולציה: "יש תופעה חזקה בשוק הישראלי של יתרון לגודל. ניהול הכסף הופך ליקר מאוד בישראל, המשפט והרגולציה תורמים לכך".

מספר מנהלים טענו כי ההחמרה ברגולציה מקשה מאוד על בתי ההשקעות בשוק ההון הישראלי וגורמת לכך שבסופו של דבר יישארו בו רק השחקנים הגדולים: "שוק ההון חייב להיות שוק של שחקנים אבל לנו כאן אין מספיק", ציין אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן. "אם לא יהיה שינוי משמעותי בחקיקה יישארו פה 3-4 שחקנים וזה ישפיע בצורה דרמטית על הרבה מאוד דברים – על הנפקות, על השקעות, על מחזורי מסחר ועל מגוון הדעות".

צילום: קובי קנטור

בכנס השתתפה גם מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון, שהסכימה עם הטענות של בתי ההשקעות על עודף הרגולציה בשוק ההון. רונן טורם, מנכ"ל מגדל שוקי הון הוסיף כי ברבעון הראשון של 2013 בלבד נמחקו מהבורסה 20-25 חברות. "זה נתון מדאיג. אין כאן יד מכוונת של גוף אחד, לא שלא רשות ני"ע ולא של בנק ישראל אבל כשמתסכלים על המכלול של המציאות בבורסה, הגענו למצב שהיא פשוט לא אטרקטיבית".

הסובלים הגדולים ביותר של הרגולוציה הם בתי ההשקעות הקטנים והבינוניים שמוציאים נתח גדול יותר מתקציבם על עמידה בתקנים ובדרישות הרגולציה ולכן מתקשים לפעול בהרחבה בתחום ההשקעות: "לפני כמה שנים היינו 200-300 בתי השקעות בשוק, היום אנחנו קצת יותר מ-100", אמר שמואל פרנק, יו"ר אפסילון. "קשה לבתי ההשקעות הבינוניים והקטנים להתמודד מול הגדולים, והמציאות הזאת היא בדיוק ההפך ממה שוועדת בכר ניסתה להשיג. הרגולציה עולה הרבה מאוד כסף. 90% מהעיסוק שלנו זה רגולציה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן