“יש ליזום חקיקה שתאפשר המשך פתיחת הסופרים בשבתות”

בית המשפט העליון קיבל היום את ערעור בעלי העסקים הקמעונאיים לממכר מזון בתל אביב (חנויות סופר מרקט), אשר ביקשו לבטל את פסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים שלא להורות על סגירת עסקים הפתוחים בשבת. המשמעות: חנויות כגון AM:PM או טיב טעם עלולות לספוג מכה קשה.

השאלה שעמדה להכרעה היא האם לחייב את העירייה להפעיל אמצעי אכיפה נוספים שבסמכותה להפעיל, אולם נמנעת מלהפעילם. בית המשפט העליון קבע שעל העירייה לפעול לאכיפת חוק עזר לסגירת עסקים בשבת גם מטעמים של שמירה על החוק, לרבות חוקי העזר העירוניים.


חנות של AP:PM | צילום: מתוך ויקיפדיה

"בהתנהלותה הנוכחית, העירייה מאפשרת בפועל הפרתו המתמשכת של חוק זה", קבע בית המשפט, "מה גם שיש חשש כי נוח לעירייה שלא לעמוד על קיומו נוכח רווחיה הכלכליים מהטלת קנסות". השופט רובינשטיין הביע תקווה כי יימצא פתרון אכיפה שיכבד את החוק, את השבת ואת תושבי תל אביב.

בית המשפט העליון ביטל כאמור את פסק הדין של בית המשפט לעניינים מנהליים והשיב את הסוגיה לפתחה של העירייה, על מנת שתפעיל שיקול דעתה ותקבל החלטה בדבר אופן הפעלת הסמכויות המוקנות לאכיפת חוק העזר. 

בעקבות פסיקת בג"ץ פנה יו"ר תנועת מהפך ירוק בעיר, עו"ד ראובן לדיאנסקי, לראש העירייה רון חולדאי בבקשה ליזום חקיקה מהירה של חוק עזר עירוני שיאפשר את המשך פתיחת המרכולים בשבתות.

"עלינו לקבל החלטה מיידית ואמיצה אשר תשמור על תל אביב-יפו כעיר חופשית ופלורליסטית, שאין בה מקום לכפייה מכל סוג שהיא", טען עו"ד לדיאנסקי, המתמודד לראשות העירייה והזהיר: "מדובר בהחלטה שיפוטית אשר עלולה לשנות את צביונה החופשי של העיר".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "פסק הדין טרם התקבל בעירייה. עם קבלתו, העירייה תלמד אותו ותגיב לבית המשפט כנדרש". מרשת AM:PM נמסר בתגובה: "נקבל לידנו את פסק הדין ונלמד אותו".

חשוב להבהיר שעל פי חוק העזר העירוני הקיים ישנם אזורים בעיר – יפו והתחנה המרכזית הישנה, בהם מתגוררים רבים שאינם יהודים ושחוק העזר אינו אוסר על פתיחת עסקים בשבתות בתחומם. אם חוק העזר לא ישונה – החלטת בג"ץ תשפיע בעיקר על אזורי מרכז וצפון העיר וייתכן שגם תעורר דרישות להרחבת האיסור לפתיחת עסקים בתחומים נוספים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן