“יש עתיד והבית היהודי רוצים להפוך את חריש לסמל ההתנערות מבוחריהם”

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופסור אבישי ברוורמן, דנה היום בהחלטת הממשלה לבטל את המענקים לרוכשי הדירות בפריפריה. בפתח הישיבה הזכיר ברוורמן כי ההטבה ניתנה מתוקף החלטת ממשלה מיוני 2011, וביטולה לפני שבועיים וחצי יפגע בעיקר בזוגות הצעירים.

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, אמר כי לדעתו ההחלטה לבטל את המענקים לא הייתה נכונה. "הגיליוטינה הייתה אמורה לרדת בבת אחת כבר לפני שבועיים וחצי. לא הסכמנו לכך במשרד השיכון והגענו למצב שמי שהחל תהליך יוכל להשלים אותו וליהנות מההטבה", אמר. הוא הוסיף כי ימשיך לחפש דרכים לאפשר לצעירים לרכוש דירות באזורי הפיתוח.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן אליהו, אמר כי תהליך בנייה בישראל הוא ארוך ולכן לא ניתן לבחון את הצלחת התוכנית בפרק זמן קצר של שנה וחצי. עם זאת, לדבריו, "באותם יישובים שניתנו מענקים ניתן לראות גידול משמעותי בביקוש. סך המכירות באותם יישובים עלה ב-76%, לעומת ירידה של 2% ברמה הארצית וירידה של 11% ביישובים סמוכים".

יוזם הדיון, ח"כ איציק שמולי, אמר כי מי שנפגע מההחלטה הם אותם זוגות צעירים מאותו מעמד ביניים, שכה דובר על כך שצריך לעזור להם. לדבריו, הצעירים כבר התחייבו לרכישת דירות וכעת עומדים בפני שוקת שבורה, כאשר הארכה שניתנה יכולה לסייע רק למי שרוכש דירה מקבלן, ולא לעמותות או קבוצות רכישה שצריכים להוציא היתר בנייה. "מי שהחל תהליך על בסיס הבטחה של הממשלה – צריך לתת לו להשלים את התהליך", אמר.

מנהלת הוועד למען נפגעי ביטול המענק, איריס הרפז קיי, ציטטה מדברים שאמר שר האוצר יאיר לפיד לפני לפני כחצי שנה בחריש, לפיהם אנשים עובדים צריכים להיות מסוגלים לקנות דירה. "אני באה לדרוש מנבחרי הציבור שיעמדו במילה שנתנו לנו", אמרה. "למה שאאמין בתוכניות חדשות אם בישנות אתם לא עומדים? חריש הפכה לסמל המאבק בחרדים ומי שקיבלו בה הכי הרבה קולות היו מפלגות יש עתיד והבית היהודי – איך הם מתנערים מאתנו? האם רוצים להפוך את חריש לסמל של התנערות יש עתיד והבית היהודי מבוחריהם?", שאלה הרפז קיי.


צילום: ששון תירם

ברוורמן הוסיף כי "אם פוליטיקה זה רק להשתמש במילה כדי להיבחר ואז לזרוק אותה לפח – לא פלא שהציבור מאבד אמון בנבחריו". רוכשים נוספים שהשתתפו בדיון דרשו ארכה נורמלית, שתאפשר מימוש ההטבה.

ח"כ יצחק וקנין, שיזם את הצעת החוק, אמר כי נלחם במשך שנתיים להעבירה בכנסת. לדבריו, "פקידי האוצר עובדים על שר האוצר לפיד בעיניים. מצאתם טירון שלא יודע כלום ומה שהוא אמר זה הפוך ממה שהוא עושה".

ברוורמן ביקש את התייחסות סגן הממונה על התקציבים באוצר האחראי על הנושא, ראובן קוגן, ושאל אותו אם מדוע לבטל את התוכנית אם היא נחשבת לכישלון. קוגן השיב כי סוכם שהתוכנית תהיה לתקופת ניסיון עד סוף 2012 ואז תיבחן. לדבריו, "גילינו שהמענקים נלקחו במקומות שיווקיים, כך שהם לא השפיעו על השוק ולא נתפסו כאטרקטיביים".

עוד הוא הוסיף כי מדובר בחיסכון תקציבי של 250 מיליון שקל עד סוף 2014. בתגובה אמר מנכ"ל משרד השיכון בן אליהו כי ההחלטה הייתה אמורה להיבחן יחד עם משרד השיכון בעוד האוצר בחן אותה לבד. שר השיכון אריאל הוסיף: "בוא נסכם שהמבצע נכשל, ואם כך אז תשאירו אותו לעוד שנה". עוד הוסיף השר כי הוא מתכוון להיאבק נגד המס של 3.5% על משפרי הדיור.

ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה דורשת משר האוצר יאיר לפיד ומנציגי האוצר לחזור למו"מ עם שר השיכון ולשנות את הוראות המעבר, כדי לתת ליותר זוגות צעירים לממש את ההתחייבות השלטונית למענק מקום של 60 אלף שקל. לכל הפחות, על משרד האוצר לאפשר למשפחות שכבר נכנסו להתחייבויות כספיות לקבל את המענק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן