“יש צוואר בקבוק שחייבים לשחרר – אבל מוקדם להגיד אם מחירי הדיור יירדו”

"אין ספק שיש פה צוואר בקבוק שחייבים לשחרר, הבשורה הגדולה מרפורמת הפרגולות היא עצם הנעת התהליך", כך אומר אומר אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין בישראל. "מעבר לזה מוקדם לקבוע מה יהיה היקף ההשפעה והכיוון על מחירי הדיור".

דנוס התייחס בשיחה עם פורבס לאישור הממשלה היום את הצעתו של ח"כ גדעון סער (הליכוד ביתינו) לרפורמה בחוק התכנון והבניה. במסגרת המתווה שאושר, יבוטל הצורך של אזרחים לבקש היתר לבצע שינויי בנייה, דוגמת פרגולה, גידור ביתי, דודי שמש, מחסן, מחסום חנייה ועוד.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

עוד יאושר הליך רישוי מקוצר למבנים ועבודות דוגמת הוספת מרחב מוגן למבנה קיים, סגירת מרפסת במבנה קיים, הוספת בנייה של עד 25 מ"ר, הוספת מעליות ומעלונים למבנה קיים וכדומה. לראשונה ייקבע לוח זמנים מירבי לאישור תכנית מיום הגשתה.


דנוס | צילום: יח"צ

"הכיוון חיובי, ההנחה הבסיסית אומרת שהורדת רמת הבירוקרטיה במערכת והגברת היעילות אמורה לשפר את היקף ההיצע של הדירות וככה להוביל אכן לירידת מחירים", הוא אומר. "אבל דרושה עוד הרבה עבודה כדי שחוק התכנון והבניה יעבוד בצורה מיטבית, מה גם שהמתווה שאושר אתמול הוא לא יהיה המתווה הסופי, הוא תמיד משתנה בוועדות או בקריאה ראשונה".

על מתווה הרפורמה נשמעו ביקורות כי עתה בידי הוועדה המקומית (שמורכבת מנבחרי ציבור) סמכויות נרחבות ואין שום גורם מקצועי שמפקח עליה, פיקוח שעשתה עד היום הוועדה המחוזית שבה יושבים אנשי מקצוע. "הייתי רואה כל פעם גורמים מקצועים בוועדה המחוזית שמתווכחים מה נכון ומה לא נכון", מספר דנוס. "גם אנשי מקצוע לא מחזיקים באמת אחת והוועדה המקומית תמיד תוכל להתייעץ עם מהנדס העירייה ולשמוע דעות נוספות".

בתוך כך ורד צרפתי, סמנכ"לית בחברת הבניה צרפתי שמעון התייחסה אתמול גם היא להחלטה: "כל רפורמה שתפחית את הבירוקרטיה היא מבורכת, אך מעבר לכך צריך לבדוק האם הממשלה תקצה את המשאבים ליישום הרפורמה", היא אומרת. "כיום לוקח לאשר פרויקט בוועדה המחוזית חמש שנים בגלל שאין מספיק כוח אדם בוועדות. האם הממשלה תתקצב את הרפורמה ותוסיף לוועדות כוח אדם?".

"הפתרון לבירוקרטיה בוועדות התכנון טמון בייעול הוועדות ובאכיפת החוק", אמר אתמול עו"ד צבי שוב העוסק בדיני תכנון ובניה. "גם אם התיקונים המוצעים בחוק נראים לכאורה טוב יותר הרי שללא אכיפה לא נראה שיפור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן