כבר אי אפשר להתעלם ממנו: הביטקוין מגיע לדיון בסנאט, ערכו מזנק ל-700 דולר למטבע

עזבו אתכם מהיורו ומהיין, המטבע החם ביותר כיום הוא אחד שבכלל לא צריך להחזיק ביד – ביטקוין, מטבע הרשת הפופולארי, שהצליח להגיע בשבוע האחרון לשווי של 700 דולרים.

מתנה לאנושות או סכנה פלילית?

השער הגבוה להפליא של המטבע נרשם אמש (ב'), בעוד הסנאט האמריקני מתכנס לדיון ראשון מסוגו בנושא המטבע הווירטואלי. מדובר בקפיצת שער שערורייתית כמעט, אם ניקח בחשבון את העובדה שרק בחודש אפריל האחרון שווי המטבע עמד על 266 דולרים, ולפני שנתיים עמד ערכו על 20 דולרים בלבד. נכון להיום, ערך ההון הכולל של כלכלת הביטקוין עומד על שמונה מיליארד דולרים. זאת, בהתבסס על ערכו הנוכחי של המטבע בשוק.

הדיון שנערך התמקד למעשה בשני נושאים שונים: היתרונות הכלכליים של הביטקוין והרגולציה שצריכה (או לא צריכה) להתלוות אליהם, והמשמעות החברתית (ולעתים אף הפלילית) של השימוש במטבעות וירטואליים הזמינים לכל אדם.

עליה של 450 דולר ב-7 חודשים, הביטקוין | צילום: רויטרס

בן ברננקי, שעדיין עומד בראש הפדרל ריזרב, שלא נכח פיזית בדיון אך שלח מכתב בנושא לסנטורים, פתח את ההתייחסויות הכלכליות לנושא. הוא אומנם בירך בזהירות על קיום המטבע כאשר אמר כי "מטבעות כאלה עשויים לטמון בחובם הבטחה לטווח ארוך, בעיקר אם החדשנות שבהם תקדם מערכת תשלום בטוחה יותר, יעילה יותר ומהירה יותר", אך הוא גם הזהיר מפני היכולת המועטה של הבנק המרכזי לפקח על מטבעות מעין אלה.

בחלקו השני של הדיון, זה החברתי, דובר רבות על הסיכונים הרבים הנובעים משימוש במטבע עליו איש אינו מפקח. כך למשל התמקד הדיון בין היתר ב"דרך המשי", האתר שזכה לכינוי המפוקפק "אמזון של הסמים", ונסגר בחודש שעבר. הסוחרים באתר קיבלו ביטקוינים במקום דולרים, וכך, על ידי שימוש בסחר אנונימי לחלוטין ובמטבעות אחריהן קשה מאוד לעקוב, התאפשרה פעילות האתר.

ארני אלן, נשיא ומנכ"ל המרכז הבינלאומי לילדים נעדרים וחטופים, העיד אף הוא בפני הסנאט, והזהיר מפני הסכנות הטמונות במטבע. לדבריו, "במהלך השנה האחרונה התייעצתי עם גורמי אכיפת החוק ועם מומחים פיננסיים ברחבי העולם. בעוד רבות מהעדויות עדיין מהוות אנקדוטות, ישנו קונצנזוס כי פעילויות דוגמת סחר בפורנוגרפיית ילדים, חטיפה למטרות מין, סחר בילדים למטרות מין ועוד, עוברות במהרה לפעול באמצעות כלכלה דיגיטלית, חוץ בנקאית ובלתי מפוקחת".

איך ניתן לסכם את האמביוולנטיות המקיפה את המטבע הווירטואלי? אולי במילותיו של יושב ראש ועדת ביטחון הפנים ויחסי הממשל, הדמוקרט טום קרפר, שאמר כי "מטבעות וירטואליים, ככל הנראה בעיקר ביטקוין, ממלאים את דמיונם של כמה, זורעים פחד בלבם של כמה, ומבלבלים לגמרי רבים מאיתנו".

נראה שהוא צודק, אך אם נתייחס לעובדה שהוא היה הסנאטור היחיד שנכח פיזית בשימוע (השאר נמצאו בדרכם בחזרה לוושינגטון לאחר סוף שבוע בבתיהם), כנראה שהאימה האמריקנית מפני המטבע החדש אינה גדולה כפי שאחדים מנסים להציג. בסופו של דבר, ביטקוין או לא ביטקוין, הדרך הטובה ביותר להלבין כספים למטרות פשע הייתה ונותרה הכסף המזומן.

לכתבה באתר גיקטיים

כך תכרו לכם ביטקוין – המדריך לכורה המתחיל

מצעד הגאדג'טים השבועי של גיקטיים


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן