כבר לא ניטרלית: אוקראינה מאותתת למערב לאן פניה מועדות

הפרלמנט האוקראיני הכריע ברוב של 303 מול שמונה, כי אוקראינה לא תאשרר את מעמדה כמדינה בלתי מזוהה – מצב בו היא נמצאת מאז 2010, כשויקטור ינוקוביץ' היה הנשיא. ההצבעה מעידה כי החברי הפרלמנט האוקראינים מוכנים לסכן את הסטטוס הניטרלי הפוליטי והצבאי של ארצם ובכך לפתוח את הדלת לארגונים מערביים כמו האיחוד האירופי וברית נאט"ו.

לפי דיווח ב-BBC, אמר שר החוץ האוקראיני, פבלו קלימקין, כי אוקראינה היתה נחושה לפנות לכיוון המערב ואירופה, לפני ההצבעה. "זה יוביל לאינטגרציה במרחב האירופי והאירו-אטלנטי", אמר קלימקין.

גם נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, הביעה את תמיכתו לאינטגרציה עם המערב. הוא הבהיר כי אוקראינה תשאף להצטרפות לברית נאט"ו כנגד התמיכה הרוסית בבדלנים במזרח המדינה, אשר משמרים את הקונפליקט שהחל עם סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה לפני כמעט שנה.


אוקראינה בדרך להפוך לחלק מברית נאט"ו? | צילום: thinkstock

יחד עם זאת, יש לזכור שהצטרפות לנאט"ו תיקח זמן. זה לא משהו שיקרה בין לילה וסביר שידרוש שנים, אך דובר של הארגון בבריסל, הצהיר כי "הדלת פתוחה" עבור אוקראינה. "אוקראינה תהפוך לחברה בברית אם היא תרצה בכך ותעמוד בסטנדרטים ותציג תמיכה בעקרונות הנדרשים".

רוסיה מיהרה להגיב ולזלזל בהצבעה האוקראינית. שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב, גינה את את המהלך וכינה אותו בלתי מועיל וכמכשול להשגת שלום במזרח אוקראינה. "זה רק מחמיר את העימות, ויוצר אשליה שהעלאת חוקים כאלה יכולה לפתור את המשבר העמוק באוקראינה", אמר לברוב לעיתונאים.

מוסקבה ממשיכה לטעון שהיא תומכת בשיחות שלום בין הממשלה בקייב ובין הבדלנים הפרו-רוסים, על אף שהיא תומכת במורדים צבאית וכספית. על רקע כל זאת, נראה כי שיחות השלום צפויות להימשך, כאשר מנהיגי אוקראינה, רוסיה, גרמניה וצרפת, הסכימו לחזור בהמשך השבוע למינסק כדי לדון בכך. הם עשו זאת גם בספטמבר והצליחו להשיג הפסקת אש ראשונה בקונפליקט המתמשך שגבה עד כה את חייהם של יותר מ-4,700 בני אדם.

אין ספק כי החלטת הפרלמנט בקייב, תשפיע על התנהלות השיחות במינסק. רוסיה כבר הביע בשנה שעברה עד כמה היא מתנגדת להצטרפותה של אוקראינה אל האיחוד האירופי. פוטין היה מוכן, להציל את שכנתו מקריסה כלכלית, רק על מנת למנוע את זה. הצטרפות לנאט"ו תהיה סיוטית אפילו יותר עבור רוסיה שמתמודדת עם מיתון שמטיל צל כבד על שלטונו של פוטין.

יהיה מעניין לראות איזו מין עסקה תתגבש במהלך השיחות ואיזו השפעה תהיה להצבעת הפרלמנט. מה שלא תהיה התוצאה, זה בהחלט צעד חיובי עבור אוקראינה שעומדת על רוצה לעתיד מערבי יותר. המערב חייב לעשות כל מאמץ על מנת לתמוך באוקראינה במאמץ הזה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן