כבר לא סוד. כך הפכו בוגרי יחידת 8200 ליזמים הטכנולוגיים המובילים בעולם

ימים לא פשוטים עוברים על יחידת 8200, "היהלום שבכתר" של המודיעין הישראלי. היחידה הסודית, אשר נחשבת כבר שנים למקור גדול לגאווה בארץ ובעולם, סוערת בעקבות "מכתב הסרבנים" אשר פרסמו 43 חיילי מילואים המשרתים בה, בו הצהירו כי הם "מסרבים להיות כלי להעמקת השלטון הצבאי בשטחים הכבושים", לדבריהם. החותמים על המכתב טענו כי פעולות המעקב וההאזנה אשר מבצעת היחידה פוגעות בזכויות האדם של הפלסטינים, מובילות להרחבת מעגל האלימות באזור, וחורגות מגבולות האתיקה והמוסר, לראייתם.

כבר שנים ארוכות ששמה של יחידת הפאר הולך לפניה בארץ ובעולם, חרף העובדה שהישגיה האדירים נותרים חסויים בפני הציבור. אך בשנים האחרונות מתגאים אנשיה גם ביכולות שאינן צבאיות – אלא עסקיות, כשהיחידה הפכה ל"חממה" המרכזית לייצוא יזמים ואנשי היי טק אשר מקדמים את המשק הישראלי, ומפגינים יכולות טכניות גבוהות במיוחד לצד יצירתיות וחשיבה שונה ומרעננת. שמה של היחידה כמקור לייצוא אנשי מקצוע מובילים הלך ותפס תאוצה גם ברחבי העולם, ובוגריה נחשבים ל"מצרך מבוקש" בכמה מהתחומים החמים ביותר בעולם הטכנולוגיה כיום, דוגמת תחום הסייבר והפריצה לרשתות ומחשבים.

פרסום המכתב הנוכחי הביא, כאמור, לסערה לא קטנה בקרב אנשי היחידה. רבים יצאו כנגד תוכן המכתב, ואף פרסמו מכתבים פומביים בהם התנערו מהמכתב המקורי. אך הפרסום הביא גם לתגובות לא מעטות גם מחוץ לגבולות היחידה: אחת הטענות אשר הושמעה פעמים רבות בישראל הייתה כי יוזמי המכתב פגעו פגיעה קשה ביוקרת היחידה ובתדמיתו של המודיעין הישראלי (ושל ישראל בכלל) ברחבי העולם.

"הניח את היסודות". גיל שוויד | צילום: יונתן בלום

דווקא כעת, מקדיש מגזין פורבס כתבה נרחבת בגיליון האחרון, בה מתוארים יזמי ההיי-טק הישראלים הבולטים אשר החלו את דרכם ביחידה היוקרתית. אך במגזין לא מסתפקים בכך: בפרויקט רחב ומסקרן במיוחד ביצעו כתבי המגזין השוואה בין יחידת 8200 לבין מקבילתה האמריקאית – יחידת ההאזנות והמעקבים של הסוכנות לביטחון לאומי, ה-NSA, אשר הפכה גם היא לחממה ליצוא יזמים מובילים ופורצי דרך במשק האמריקאי.

אך הדימיון בי שתי היחידות אינו עוצר כאן: גם ה-NSA עלתה לכותרות לאחרונה בניגוד להרגלה, ולא בהקשר חיובי כלל. סדרת הדלפות הענק של אדוארד סנואודן, אשר שירת ביחידה, היכו גלים ברחבי העולם כולו ועוררו סערה רבתי גם בתוך ארה"ב פנימה. העדויות בדבר מעקב אחר אזרחי ארה"ב, חדירה לחשבונות אינטרנט פרטיים והמעקבים אחר אישי ציבור בכירים ברחבי העולם הביאו את פעילותה המסווגת של הסוכנות אל מחוץ לצללים, שם התרגלו אנשיה לשהות.

כעת, כאמור, מבקשים כתבי פורבס להצביע שוב על הדמיון החיובי בין שתי יחידות העלית – ועל היזמים המובילים ופורצי הדרך אשר החלו את דרכם בשירות בהן. בכתבה המקדימה להשוואה המקיפה בין בוגרי שתי היחידות, מהללים כתבי המגזין את בוגרי 8200. לדבריהם, מדובר ב"אנשי מקצוע מעולים שבמעולים", שמפגינים יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה ו"לא חוששים לחפש פתרונות במקומות שאף אחד לא חשב עליהם מעולם". בכתבה מזכירים את בוגרי היחידה גיל שוויד ומריוס נכט, מקימי צ'ק פוינט, וכן את ניר צוק מייסד פאלו אלטו נטוורקס (אשר שוויה מוערך ב-6.6 מיליארד דולר) כ"סוללי הדרך" אשר הניחו את היסודות להצלחתם המרשימה של בוגרי היחידה בשוק האזרחי.

אך לא "דור המייסדים" הוא שמשך את תשומת ליבם של כתבי המגזין. כחלק מהפרויקט המסקרן מצביעים הכותבים על כמה מהיזמים המסקרנים הפועלים כיום בישראל, אשר החלו את דרכם בבסיסים הסודיים של יחידת 8200 ברחבי הארץ. אלו הם 5 היזמים הישראלים אשר ייצגו את יחידת 8200 בהשוואה המסקרנת למול יוצאי יחידת המעקבים של ה-NSA, ואשר מסבים ליחידה ולישראל לא מעט גאווה – דווקא בימים אלה.

צילום: shutterstock

לב קדישביץ', ראש תחום מחקר בחברת Biocatch. האלגוריתמים המתקדמים של המיזם המסקרן לומדים על אופן השימוש והתגובות של המשתמשים באפליקציות שונות, לרבות מחקר מעמיק אודות תגובות משתמשים למאפיינים שונים, כמו שימוש בסמן העכבר המסורתי. החברה כבר גייסה 14 מיליון דולר ממשקיעים שונים. 

גיורא אנגל, מייסד חברת LightCyber. מיזם הסייבר שואף להצליח ולאתר פרצות אבטחה ברשתות שונות, בהתבסס על מגוון כלים לזיהוי תנועה חריגה ברשת. החברה גייסה 12 מיליון דולר ממשקיעים, ביניהם גם מריוס נכט עצמו.

ערן ברק, מנכ"ל ומייסד חברת Hexadite. ברק השתחרר בתחילת השנה לאחר ששירת 5 שנים כקצין ביחידה, ומיד הקים את החברה המסקרנת. החברה שואפת להביא את בשורת ה"טיפול האוטומטי" והמתוחכם בפריצות סייבר להמונים, ובכך לקצר משמעותית את משך הטיפול בכל תקלה. החברה גייסה עד כה 2.5 מיליון דולר.

ערן ברק | מתוך אתר החברה

ליאור דיב, מנכ"ל חברת CybeReason. החברה מתריעה בזמן אמת בפני מתקפת סייבר הנמצאת בדרך, ומציגה את מכלול הנתונים באופן גרפי ופשוט להבנה. החברה גייסה בתחילת השנה 4.6 מיליון דולר, ולאחרונה העתיקה את פעילותה מישראל לבוסטון במטרה להיחשף לשוק גדול יותר.

גילי רענן, שותף, סקויה קפיטל. רענן כבר הספיק להקים ולמכור שתי חברות בתחום הסייבר, וכעת משמש כשותף בקרן ההשקעות סקויה הממוקמת בהרצליה. כבעל ניסיון הן ביחידה היוקרתית והן בשוק האזרחי, הוא מהלל את יוצאי היחידה באוזני כתבת המגזין: "בוגרי 8200 מחזיקים בתפיסת עולם שאין שום דבר שהוא בלתי אפשרי. זה מעבר לטכנולוגיה, זו תפיסת עולם שלמה". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן