כבר לא צריך רופא – האפליקציות לבדיקות רפואיות בבית

עזבו אתכם מלנסוע לרופא, לחכות בתור ולשלם על הביקור. נראה לפעמים כי לטכנולגיה אין גבולות, וכיום באמצעות הסמארטפון אתם יכולים להפוך להיות הרופאים של עצמכם.

מושג חדש נולד בלקסיקון הבריאות – "ביו-האקינג". הערך עצמו בוויקיפדיה קצר ומציע שני פירושים: האחד מדבר על אמנות ניהול המערכת הביולוגית של האדם תוך שילוב טכניקות רפואיות, והשני מסביר את התופעה כערבוב והתאמה של גנים ותכונות ממינים שונים.

לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

במובן מסוים, ה"ביו-האקינג" התפתח מהתחום העולה של בדיקה עצמית. גם תחום זה הוא חדש לחלוטין והתחיל על ידי עורכיו של מגזין Wired, גארי וולף וקווין קלי, ב-2007 כ"שיתוף פעולה בין משתמשים החולקים אינטרס משותף לידע עצמי דרך מעקב עצמי". הם היו בין הראשונים לזהות שאנשים מתעניינים ונקשרים יותר ויותר במהפכת המידע, מהפכה שהיא חלק טבעי מגוף האדם. הגישה למידע הפכה לדבר פשוט, בטוח וזול. ב-2010 סיכם וולף את דבריו: "אם אנחנו רוצים להיות יעילים יותר בעולם הזה, אנחנו צריכים להכיר את עצמנו טוב יותר", שייצג יותר מהכל את העידן החדש – זה שבו אנשים רבים מוותרים על ביקור אצל הרופא, ומשתמשים באמצעי בדיקה עצמית ובחיפושים קדחתניים בגוגל על מנת לאבחן את עצמם.

הסמארטפון הוא חצי רופא | צילום: אילוסטרציה Ingimage ASAP

המכשיר Fibit, שעוקב אחר השינה ופעילויות שונות, היה בין הראשונים בתחום. מאז, מצוידים הסמארטפונים עצמם במצלמות באיכות HD, ורכיבים שונים הפכו במהירות למכשיר יעיל שאוגר ומעבד את המידע. הדיוק יכול להיות מרשים מאוד, אך לא תמיד מספיק לשימוש מדעי. אישור ה-FDA ניתן כבר למספר חברות, וחלקן עדיין ממתינות. הגבול בין מה שרפואי לבין מה שאינו רפואי מעולם לא היה מטושטש יותר.

EyeNetra היא חברה שמשתמשת בסמארטפון ובעדשה שעולה שני דולר בכדי שתוכלו לבצע מבחני ראייה שונים. באתר החברה מודגשת הצהרה פרובוקטיבית: "מסתבר שטלפון יכול להיות המכשיר האידיאלי לעריכת בדיקות לעיניים". כמה המכשירים האלו עולים כשאנחנו מבקרים אצל האופטרימיסט? הרבה יותר.

עוד דוגמא תהיה של "Sanofi's iBGstar" שמציעה מד גלוקוז לדם, שעולה בחנות של אפל 100 דולר ומאושר על ידי ה-FDA. אפל כמו הגישה גם פטנטים למכשיר המודד רמת חמצן בדם, טמפרטורה וקצב לב דרך אוזניות שניתן להשתמש בהן בכל מקום.

לוקחים דגימת דם ומחברים לאייפון | צילום: אתר החברה
ישנן 1,000 אפליקציות בתחום הבריאות שניתנות להורדה. אחת מהן היא Cardiograph by Macropinch שבודקת את קצב פעימות הלב. האפליקציה (עדיין) לא מיועדת לשימוש מדעי, אך גם מבלי להיתפס לדיוק המדעי, היא מקלה את השימוש, מפחיתה את העלויות ותאפשר מעקב שוטף לאנשים עם בעיות קרדיולוגיות.

אפליקצייה שמודדת את פעימות הלב | צילום: אתר החברה

הפעולות האלו שייכות לתחום הבדיקה העצמית, אמנם זה תחום עולה וחשוב, אך זה לא באמת "ביו-האקינג". כמו ש-HP בנו עצמם בחניה ביתית, כך גם כאן, תחום חדש נולד בחניה ביתית שדומה עתה לחניה בחלל. החלוצים בתחום בנו מעבדה בעלויות נמוכות, עם כלים וערכות גנומיקה, אשר תכשיר דור חדש של האקרים. הפעם, במקום להעביר נתונים על גבי מסך, השאיפה היא לא פחות מביולוגיה גנטית. בחודש שעבר, כתב אחד המגזינים מאמר: "גנומיקה בבית – ביו-האקרים בונים מעבדות פרטיות", ובו הוא מספר על כלים למעבדות החדשות. השאיפה של המדען כאן אינה לכתוב ולקרוא ביטים – אלא לכתוב ולקרוא DNA. התחכום פה אינו לכתוב קוד מחשב אלא קוד גנטי. כמו שביל גייטס פעם אמר: "אם אתה רוצה לשנות את העולם ובגדול – כדאי שתתחיל עם מולקולות ביולוגיות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן