כובשות את העולם: החברות הסיניות משאירות אבק למתחרות. האם לאפל ולסמסונג יש סיבה לדאגה?

החברות הסיניות ממשיכות לגדול, כך על פי הרשימה השנתית של 500 החברות הגלובליות של מגזין פורצ'ן. 98 חברות סיניות נכנסו השנה לרשימה, לעומת 92 בשנה שעברה ו-34 בלבד לפני שבע שנים. שלוש חברות המשיכו להיות בעשירייה הפותחת, תוך שהן עוקפות את ארה"ב ויפן – קבוצת סינופק שהיא חברת נפט וגז, חברת הנפט הלאומית של סין ו-State Grid, חברת החשמל הגדולה בעולם.

צמיחתן של החברות הסיניות מתרחשת בהמשך לעלייתה של סין כמדינה עם הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. סין היא לא המדינה האסייתית הראשונה שעושה זאת. בעבר, הפיכתה של יפן לכלכלה השנייה בעולם בשנות ה-80 (כיום היא שלישית), הובילה אף היא לעלייתן של חברות יפניות בדירוגים העולמיים.

מספר יוזמות אסטרטגיות סייעו לתאגידים סיניים להתרחב ולהעצים את נוכחות כלכלת הלאום הסינית באפריקה, אמריקה הלטינית ואירופה. בזמן שכמה תאגידים סיניים הולכים ומתרחבים, אחרים הופכים לחכמים יותר. ענקית האלקטרוניקה Xiaomi למשל, הגיעה למקום ה-2 מבין 30 ברשימת 50 החברות החכמות של MIT, אשר פורסמה לאחרונה.

Xiaomi אף הביסה את אפל, אשר עלתה למקום ה-16  – וכל זאת מבלי שהשתתפה כלל ברשימה בשנה שעברה. כמה חברות סיניות אחרות נכנסו גם הן לרשימה, כולל עליבאבא וחברת האחזקות Tencent. כנראה שמספר הולך וגדל של חברות סיניות הופכות מחקייניות לחדשניות, כפי שמשתקף ברשימה של 50 החברות החדשניות בעולם לשנת 2015, של מגזין Fast Company. עליבאבא מדורגת ברשימה זו במקום ה-3, ישר אחרי אפל וגוגל.

 כבר לא מעתיקות מחברות זרות, אלא מחדשות | צילום: thinkstock

הרשימה הזו כוללת גם שלוש חברות סיניות גדולות אחרות. חברת הרחפנים Da-Jiang Innovations (DJI) במקום ה-22, "בשל יצירת הגו-פרו של השמיים"; Apricot Forest העוסקת בתחום הבריאות, "כי היא מחפשת לרפא את מה שפוגע בבריאות הסינים"; ומנוע החיפוש Wandouja, "כי היא פותרת את בעיית המובייל של סין". כל השלוש עקפו את חברת האלקטרוניקה סמסונג, אשר הגיעה למקום ה-41. לכן, אף אחד לא צריך להיות מופתע שחברות אשר צברו כוח רב בשוק כמו Xiaomi , הן חכמות יותר מסמסונג הקוריאנית ומדביקות את אפל בשוק הסיני.

"מבחינת השקות מוצרים, מאפיינים של הסמארטפון החכם של Xiaomi משתווים לאלו של אייפון, לאחר מכן היא הכריזה על המחיר – כחצי מזה של אייפון או פחות", כותבת אווה דו בוול סטריט ג'ורנל.

"Xiaomi מציגה רק כמה מודלים בשנה, כדי להשאיר את הוצאות התכנון נמוכות. היא שידרגה את איכות מכשיר הדגל הנייד שלה בכל שנה, נלחמה בתלונות שהיו בתחילת דרכה, לפיהן המכשירים שלה נותנים הרגשה של זולים, ולפעמים קידמה את מרכיבי המפתח האלו אשר זהים לאייפון ומגיעים מאותם ספקים".

בשורה התחתונה, תאגידים סיניים משלימים מהר מאוד את הפערים עם המתחרים הזרים שלהם – מבחינת גודל, חדשנות ושיווק. בכמה מקרים, הם משנים את חוקי המשחק עבור מובילי התעשייה כמו אפל וסמסונג.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן