כוח הקריסטל: כך מצאה דווקא חברת תכשיטים פתרון לבעיית הטעינה של המכשור הלביש

ב-2009, מעט אחרי שאפל חשפה את האייפון הראשון , חברת התכשיטים סברובסקי השיקה שעון LED מצופה בקריסטל. הוא היה יפה ולא התקרב מבחינה טכנולוגית לשעונים החכמים של היום. יחד עם זאת, הוא סבל מבעיה מוכרת – חיי הסוללה הקצרים והצורך להטעין אותה לפחות פעם ביום. בחברה חשבו על פתרון ומסתבר שהתשובה היתה ממש מתחת לאפם: היכולת של קריסטלים לרכז אור הופכת אותם למוליכים מצוינים לשם הטענת פנלים סולריים שמוצבים בזוויות אסטרטגיות מתחתיהם.

במהלך חמש השנים הבאות, צוות המחקר והפיתוח של סברובסקי עבד על פיתוח קריסטלים יוצרי אנרגיה חדשים, שיוכלו להיות משולבים בצמידי ה-LED של החברה. כאשר ב-2013, הטכנולוגיה הלבישה התחילה להפוך לדבר מרכזי, הבינה ג'ואן נג, סגנית נשיא השיווק של סברובסקי, שהיתה אחראית גם על החדשנות בחברה, שהקריסטלים שלהם יכולים לספק אנרגיה גם למכשירים מורכבים יותר.

ב-2014 ביצע הצוות של נג סקר בקרב סטודנטיות באוניברסיטה בשוויץ לגבי צמידים מעקב אחר פעילות – רק 27% השיבו שהיו מעוניינות לקנות צמיד כזה, אך 50% השיבו שהיו קונות אותו לו היה נראה אופנתי. הסקר גם גילה שנשים מעדיפות מכשור לביש קל לטעינה, גם על חשבון יכולות טכנולוגיות פחותות.

שלא כמו חברות הטכנולוגיה הגדולות שחושבות מנקודת מבט גברית, "החברה שלנו פונה לנשים ואנחנו יודעים מה נשים רוצות", אומרת נג, מתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בלאס וגאס, שם מוצג לראשונה בשעון הסולרי של החברה.


אב הטיפוס הסולרי שמוצג בתערוכה בלאס וגאס | צילום: סברובסקי

על בסיס המידע הזה החלו בחברה לפתח מד פעילות המתבסס על אותה טכנולוגיה סולרית באמצעות הקריסטלים, עד שבאוגוסט 2013 פגשה במקרה אחת מחברות הצוות של נג את סוני וו, המנכ"ל והמקים של חברת הטכנולוגיה הלבישה Misfit והשניים החליטו לפתח את מד הפעילות שלהם במשותף. במשך 17 חודשים עבדו שתי החברות על שילוב הטכנולוגיות שלהן ובסופן הגיעו בסברובסי לחיתוך מדויק של הקריסטלים, כך שירכזו אור בצורה מאונכת אל הפנלים הסולריים וייתרו לחלוטין את הצורך בסוללה. המשתמשים רק צריכים לוודא שהם חושפים את הצמיד כ-10 עד 15 דקות ביום לאור השמש או אור מלאכותי חזק.

"אני זוכרת שכאשר הזכרנו את זה לראשונה בפני אנשים, אף אחד לא האמין שפתחנו את הטכנולוגיה הזאת", אומרת נג. אז נכון שהעדר מסך מגע עוזר מאוד לצמצם את כמות האנרגיה הנדרשת וככל לא בטוח שזו היתה מספיקה עבור שעונים חכמים, אך עדיין מדובר באבן דרך חשובה בתחום המכשור הלביש. ההישג גדול עוד יותר מכיוון שהוא הגיע דווקא מהמקום הכי לא צפוי – חברת תכשיטים שהקשר שלה לטכנולוגיה מצומצם בהרבה מזה של אפל, סמסונג או גוגל.

"אני בטוחה שלאחר השבוע הזה, אנחנו נמשוך עוד הרבה חברות שיהיו מעוניינות בשיתופי פעולה", אומרת נג. "אבל אנחנו רוצים לעשות את זה בצעדים קטנים ולהיות בטוחים שתהיה לנו את הקולקציה המושלמת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן