כולם רוצים להיות אורבניים: בקרוב יוכפל מספר האנשים הגרים בערים

יותר ממחצית תושבי העולם גרים באזורים עירוניים, מדובר באוכלוסייה של 3.5 מיליארד בני אדם. חמשת 'מגה הערים' של העולם, בהן יותר מ-10 מיליון תושבים הן: טוקיו, דלהי, שנחאי, מקסיקו סיטי וסאו פאולו.

שיעור התושבים העירוניים צפוי לעלות באופן דרמטי, כך שיותר משישה מיליארד בני אדם יהיו תושבי ערים עד 2045. תהליכי עיור וגידול אוכלוסייה כללי יקפיץ את מספר האנשים העירוניים בכ-2.5 מיליארד תוך שלושה עשורים בלבד, כאשר רוב הצמיחה הזו נוגעת למדינות המתפתחות ובראשן אפריקה.

הודו, סין וניגריה יהוו 37% מהצמיחה הצפויה לשלושת העשורים הבאים, כאשר בהודו יתווספו 404 מיליון תושבי ערים, בסין 292 מיליון ובניגריה 212 מיליון, כל זה עד 2050.
האתגר המרכזי של מדינות אלו יהיה לענות על הצרכים של האוכלוסייה העירונית הגדלה, החל משירותים בסיסיים כמו בריאות, דיור, תשתיות, תחבורה ועד לאנרגיה ותעסוקה.

"ניהול אזורים עירוניים הפך לאחד מאתגרי הפיתוח הקשים והחשובים ביותר של המאה ה-21", אמר ג'ון ווילמוס', מנהל חטיבת האוכלוסין במחלקת המחקר של האו"ם לענייניים כלכליים וחברתיים. האוכלוסייה העירונית גדלה במהירות כה רבה כך שב-1990 היו רק 10 'מגה ערים' וכיום ישנם כבר 28 ברחבי העולם- כמעט פי שלושה. שש עשרה מן הערים הללו נמצאות באסיה, ארבע באמריקה הלטינית, שלוש באירופה ובאפריקה ושתיים בצפון אמריקה.

פיצוץ אוכלוסין? | צילום: רויטרס

טוקיו היא העיר הכי מאוכלסת בעולם עם 38 מיליון תושבים, מיד אחריה נמצאת דלהי עם 25 מיליון, מקסיקו סיטי, ממובאי וסאו פאולו מפגרות מאחור עם 21 מיליון בני אדם. האזור העירוני בניו יורק, ניוארק, שהיה במקום ה-3 ב-1990 צנח למקום התשיעי ברשימה וצפוי לרדת למקום ה-14 עד ל-2030.

בינתיים, האוכלוסייה הכפרית בעולם שעומדת על קרוב ל-3.4 מיליארד, צפויה להגיע לשיא שלילי בשנת 2050 עם 3.1 מיליארד. בעוד אפריקה ואסיה הן היבשות הנמצאות בתהליך העיור הרחב ביותר, הן עדיין ביתם של 90% מהאוכלוסייה הכפרית בעולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן