כיל: "ששינסקי הציג עובדות ונתונים לא נכונים ולא בדוקים"

ועדת ששינסקי 2 יוצאת לדרך: משרד האוצר פרסם היום כתב מינוי לוועדה בראשותו של פרופ' איתן ששינסקי, אשר תדון בתמלוגים שמקבלת המדינה משימוש במשאבי הטבע שלה. הוועדה התבקשה להגיש את מסקנותיה עד חודש יוני 2014.

הוועדה צפויה להציע מדיניות עדכנית למיסוי הרווחים על משאבי הטבע, לקבוע הסדרים מתאימים למשאבי הטבע השונים ולשימושים השונים. הוועדה לא תדון במשאבי הגז והטבע, בשל העובדה שהנושא כבר נידון בוועדת ששינסקי הראשונה.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

על פי הודעת האוצר, ועדת ששינסקי 2 תפעל על מנת להבטיח כי החלק אותו מקבלת המדינה (מסים, תגמולים, ותשלומים אחרים) ישקף את המגיע לציבור כתוצאה משימוש במשאבי טבע לאומיים. הוועדה קמה בהמשך לדו"ח "ועדת ששינסקי" לבחינת המדיניות הפיסקלית בנושא משאבי נפט וגז בישראל, ונוכח חוסר האחידות במדיניות הנוגעת לתשלומים המועברים למדינה בגין השימוש במשאבי טבע לאומיים בתחומים מגוונים שאינם גז ונפט.

בין השאר, צפויה הוועדה לדון גם בתמלוגים שמשלמת החברה לישראל על השימוש בים המלח. "על הוועדה לבחון את החלת העקרונות שיגובשו בהקשר של מחצבי ים המלח, בשים לב, בין היתר, להחלטת ממשלה מס' 4060 ולהסכם המפורט שנחתם עם מפעלי ים המלח בעקבותיה ביולי 2012, ובשים לב לדיון הציבורי שהתקיים סביב אפשרות מיזוג החברה עם חברה זרה", נכתב בהודעה.

חברי הוועדה: פרופ' איתן ששינסקי, ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל, הממונה על ההכנסות במשרד האוצר מיכאל שראל, מנהל אגף מקרו כלכלה ומדיניות בבנק ישראל עדי ברנדר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח, מנהל אגף רישוי אוצרות טבע במשרד האנרגיה יוסי וירצבורגר, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה אלונה שפר קארו, מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, מנהל רשות המסים משה אשר, החשבת הכללי באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו והממונה על התקציבים במשרד האוצר.


פרופ' ששינסקי | צילום: רויטרס

כיל: "מקווים שהוועדה תבחן את העובדות ברצינות"

בחברת כיל בירכו על הקמת הוועדה ועל הכללתו של ההסכם מהשנה שעברה בכתב המינוי של הוועדה. בהודעת החברה נכתב כי "החברה מאמינה ומקווה שוועדה זו, על כל חבריה, תבחן ברצינות ובמקצועיות את כל העובדות, הנתונים והמחויבות הנוכחית של הנוגעים בדבר, תוך בחינת טובתה של מדינת ישראל, כולל הקהילות המקומיות שעשויות להיות מושפעות מהחלטות אלה, הציבור בכלל, העובדים והשותפים העסקיים של כיל, כמו גם בעלי המניות של החברה מהארץ ומהעולם".

עם זאת, בחברה תקפו את העובדה שפרופ' ששינסקי התראיין לאחר המינוי. "אנו מצטערים כי פרופ' ששינסקי הביע כבר את דעתו בנדון אף לאחר פנייתו של שר האוצר אליו, באופן שפוגע במראית העין של הבדיקה העניינית והמקצועית של הדברים, וכל זאת תוך הצגת עובדות ונתונים לא נכונים ולא בדוקים".

מכיל נמסר כי החברה "תשתף פעולה עם הוועדה ותספק לה את כל המידע הרלבנטי, בדיוק כפי שהיא נהגה בעבר. כיל תציג גם את המשמעויות הנובעות מפתרונות והצעות שונות, כך לדוגמא ביחס למו"מ על הכפלת התמלוגים ומימון הפרויקט הלאומי להצלת בתי המלון בים המלח, שהסתיים בהסכם שנחתם לפני כשנה".

"כיל שמחה להיווכח כי הסכם זה קיבל ביטוי משמעותי בהודעה על הקמת הוועדה והיא מצפה שהסכם זה, בניסוחו וברוחו, יקוים על ידי כל הצדדים, דבר שיצביע גם על מידת האמון של ישראל בכלכלה הגלובאלית".

בהודעת כיל נכתב גם כי "החברה משלמת כבר היום את תקבולי המדינה הגבוהים ביותר בישראל המסתכמים בכמיליארד שקל בשנה. תקבולי המדינה של כיל הכוללים תמלוגים מהרווח לפני מס, מס חברות ומס על הדיבידנד מגיעים כבר היום לכ-41% מהרווח לפני מס, ועל פי התוואי הקיים, תקבולי המדינה מהפקת האשלג מים המלח יגדלו אף יותר בשנים הקרובות ויגיעו לכ 59% מהרווח לפני מס – תקבולי המדינה הגבוהים ביותר בעולם האשלג. כיל מאמינה שאין צורך ואין מקום להמשיך ולהעלות את אחוזי התקבולים האלה בעתיד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן