כיפת ברזל דוט קום: כך פועלת ההסברה כדי להדוף את התעמולה האנטי ישראלית

מבצע צוק איתן, בדומה למבצעים קודמים, מעורר תגובות רבות ונרעשות ברחבי העולם. למרות זאת, נראה כי התגובה האנטי ישראלית התמתנה מעט הפעם לעומת מה שהתרגלנו אליו בסבבי הלחימה הקודמים,ואפילו ביחס לעמוד ענן – הכיצד?  

אמנם בשנה וחצי האחרונות המדיה החברתית לא השתנתה באופן מהותי – פייסבוק וטוויטר עדיין שולטות בזירה החברתית, אך מה שהשתנה הפעם הוא התגובה הצה"לית ותגובתם של מערכי ההסברה. נראה כי צה"ל, שהחל להפנים את חשיבות מקומה של המדיה החברתית במערכה התקשורתית, בשנים האחרונות, הגיע סוף סוף לבשלות ולמד כיצד להתמודד בזירה זו.

מאז החלה הכניסה הקרקעית, מפרסם צה"ל על בסיס יומיומי ואף שעתי סרטונים מקוריים מהשטח, בהם נראים כוחות צה"ל מגנים בחירוף נפש על אזרחי מדינתם מהאוויר, הקרקע והים. נראה כי זמני הצנזורה וההתמהמהות של צה"ל נשארו מאחור והחומרים משוחררים לתקשורת מהר מאי פעם, תוך שימת לב לפרטים הקטנים, הכוללים עבודה אינטנסיבית ומהירה של הפרכת אינפורמציה כוזבת של חמאס.

הסרטונים הרבים שמשחרר הצבא, הם תוצאה של עבודת תיעוד קדחתנית שעליה עמלים מספר רב של חיילים העוברים הכשרת לוחמה של גולני ובנוסף הכשרה לתיעוד מבצעי אצל דובר צה"ל. כך, לוחמים אלו נמצאים בשטח כאשר בידם שני סוגי נשקים: האחד רובה, והשני מצלמה. לוחמים אלו מעניקים לצה"ל את היכולת להציג את המציאות ברחבי העולם באופן האוטנטי ביותר, כפי שהיא ולא כפי שהחמאס היה רוצה שתראה.

בנוסף, לאורך כל המבצע עובדים בדובר צה"ל על חשיפת האינפורמציה השיקרית שמפיץ החמאס. כל תמונה ותמונה שמעלים ארגוני הטרור לרשת, עוברות בדיקה על ידי חיילי דובר צה"ל, בעזרת חיפוש גוגל פשוט: היכן ומתי פורסמה התמונה בעבר. כך מוצאים החיילים תמונות רבות מסוריה ועיראק שמועלות לרשת כתמונות מהרצועה. גילוי הסילופים והשקרים של החמאס עוזר להבהיר לעולם את כוונותיה של ישראל, להימנע כמה שאפשר מהרג אזרחים.

לאור זאת, ניתן לראות שינוי מגמה מסויים גם בסיקור התיקשורתי הטלוויזיוני ברחבי העולם, אשר נוטה להיות שוויוני יותר ופחות אנטי ישראלי מבעבר.

התייחסות לפגיעה באזרחים משני הצדדים ב-BBC | צילום מסך

 

גם הצד הישראלי מקבל ביטוי. CNN | צילום מסך

כלי נוסף של ההסברה הצה"לית הוא עמוד הפייסבוק של דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי הגורף מאות שיתופים ואלפי תגובות ולייקים מהאוכלוסיות הערביות ברחבי העולם. הפעילות במדיה החברתית של צה"ל התרחבה רבות במבצע האחרון ואנשי ההסברה מצליחים ליצור עשרות אלפי אינטראקציות מכל קצוות תבל, בהן מועבר המסר הישראלי. כך, לצד ההצלחה הבלתי מעורערת של כיפת ברזל בסבב הלחימה הנוכחי, נראה כי גם מערך ההסברה הצה"לי, רושם הפעם הישגים נאים. 

לא רק צה"ל

השיפור ביכולות הצבא להפיק חומרים אוטנטיים בצורה מהירה, משפיעה גם על יכולת ההסברה של שאר הגופים העוסקים במלאכה: משרד החוץ, ומטה ההסברה הלאומי המופעל ממשרד ראש הממשלה ומתכלל את כלל הגופים. "העבודה עם דובר צה"ל מאוד השתפרה", מציינת אילנה שטיין, סגנית דוברת המשרד. "נקודת המפנה היתה לאחר אירוע המרמרה, אז לא קיבלנו מצה"ל חומרים בזמן, והנציגים של ישראל בעולם יצאו למערכה התקשורתית ללא תחמושת". היום כאמור, החומרים מגיעים כמעט בזמן אמת ומאפשרים דברור טוב ויעיל הרבה יותר.

כחלק ממערך ההסברה מפעיל משרד החוץ את אתר israelunderfire.gov.il בו מופיעים חומרי הסברה ששולחים האזרחים עצמם בסגנון "מחוברים" ומראים את החיים תחת איום הטילים. בנוסף לאתר, פועל המשרד גם בכל הרשתות החברתיות ומפעיל חשבונות אפילו ברשתות ווין ופינטרסט המוכרות פחות מפייסבוק וטוויטר הגדולות. למשרד גם עמוד פייסבוק בערבית שלו כ-420 אלף חברים מכל העולם הערבי, אשר נחשפים לתמונה גם מן צד הישראלי.

בנוסף להסברה הרשמית, מפעיל המשרד גם הכשרות לאזרחים המעוניינים להשתתף בקרב ההסברה. בין השאר לומדים המשתתפים להעלות ערכים חיוביים על ישראל בוויקיפדיה בשפות שונות.


האם הסבתא תספיק להגיע אל המרחב המוגן? סרטון הסברה של משרד החוץ

מלבד הגופים הרשמיים, משתתפות בקרב ההסברתי גם יוזמות פרטיות שונות. כך למשל פתחה קבוצה של יוצאי יחידת 8200 את אתר israeliside.com בו מרוכזים חומרי הסברה שונים עם פוטנציאל ויראליות. כל מי שמעוניין להתגייס לטובת הפצת ההסברה הישראלית יכול למצוא בו סרטונים, קריקטורות ותמונות בהן ניתן לעשות שימוש ברשתות החברתיות השונות.

גם המרכז הבינתחומי בהרצליה, ניצל את מגוון השפות הרב שדוברים תלמידיו מרחבי העולם ופתח חמ"ל הסברה הכולל יותר מ-560 סטודנטים ומתנדבים המפיץ חומרים ב-30 שפות. המרכז מפעיל אתר שנקרא גם הוא (בדומה לאתר משרד החוץ) Israel Under Fire ובו מועלים החומרים השונים. בנוסף לו עוסקים המתנדבים בהעלאת נוכחות פרו-ישראלית בטוקבקים ברחבי הרשת, מניעת פעילות עוינת מגורמי חוץ, ואיסוף מידע רלוונטי לגורמים השונים.

על כל המלאכה כאמור מנצח מטה ההסברה הלאומי שהוקם כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה. המטה דואג "ליישור קו" בין המסבירים השונים והעבודה מולו משפרת מאוד את יכולת הפעולה של המסבירים. "במערכה הזו רואים שדעת הקהל בעולם והתקשורת בעולם, פחות מחמירים עם ישראל", מסכמת אילנה שטיין ממשרד החוץ. "יש לזה גורמים רבים, אך חלק מזה היא הצלחת הפעילות ההסברתית של ישראל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן