כיצד יגיב המשק לשר האוצר החדש יאיר לפיד?

תיק האוצר יהיה אחד המאתגרים ביותר בממשלה החדשה. הרבה אתגרים מחכים ליאיר לפיד מיד עם היכנסו לתפקיד, בראש ובראשונה, גל ההתייקרויות הצפוי לאחר פסח. אחר החג צפויים להתייקר מחיריהם של עשרות מוצרים ושירותים, אשר נובעת מהגזירות הכלכליות ומהתייקרויות בשוקי חו"ל. עליות המחירים יפגעו בעיקר בשכבות החלשות, שמוצאות חלק גדול מהכנסותיהם על מוצרים בסיסיים כמו מזון, ותחבורה ציבורית, ייפגעו יותר מהגזירות הצפויות?

האתגרים הכלכליים הרבים שעל הפרק ישפיעו גם על המסחר בבורסה בתל אביב. בנוסף לגזירות הכלכליות הצפויות יעיבו על המסחר גם הסכם החילוץ הדרמטי למערכת הבנקאית הקורסת בקפריסין וכן הירידות בוול סטריט בסוף השבוע. 

יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

בין עליות המחירים הבולטות בחודשים הקרובים (חלקן מיד לאחר חג הפסח) צפוי המע"מ לעלות ב-1% (כחלק מהגזירות) על כל המוצרים והשירותים במשק. כמו כן יוטל מע"מ של כ-8% על ירקות ופירות.

מחירי הסיגריות והמשקאות החריפים יתייקרו בכ-10% בעקבות העלאת מסים, מחיר הבנזין צפוי להתייקר בכ-20 אגורות בסוף החודש עקב התייקרות הנפט בעולם, ומחירי החשמל יעלו ב-8%, בהמשך לעליות חדות בשנתיים שחלפו (עקב התייקרות חומרי הגלם).

מחיר הלחם יתייקר בחודש הבא בכ-3.5% עקב התייקרות החיטה וחומרי הגלם בחו"ל, מחירי התחבורה הציבורית יתייקרו בכ-4% (ומחירי הטיסות לחו"ל יעלו בשיעור דומה), עקב התייקרות הדלקים.

בפני יאיר לפיד עומדת הכרעות גדולות. כמה בכירים שהיו שם בטוחים שעם האנשים הנכונים הוא עשוי להצליח. הרי לפיד עצמו לא מבין דבר בכלכלה. הוא אמר זאת בעצמו כשעוד היה עיתונאי. בראיון שקיים עם בנימין נתניהו, בתקופה שהיה שר האוצר, לפיד הודה בכך בשידור חי.

לפיד לא מבין דבר בכלכלה. הוא לא למד כלכלה מעולם, הוא לא התנסה בנושאים כלכליים ואפילו כעיתונאי הוא לא עסק בנושאים כלכליים. מצד שני, לפיד יודע מה הוא רוצה: להיות ש"ס של מעמד הביניים, להוריד את מחירי הדיור, להפסיק את ההזרמות לחרדים, לקצץ בכל מה שזז: קצבאות ילדים, תנאי שכר של הוועדים, תקציב הביטחון. משפטים קצרים ומובנים. ויש לו עוד שני יתרונות מוחשיים: הוא עומד בראש הסיעה החזקה והצייתנית בכנסת ובממשלה, והוא לא חייב את מקומו לנתניהו, כך שהוא יוכל לפתח דעות משל עצמו.

בנימין נתניהו, עד כמה ישפיע על לפיד? | צילום: מרק ישראל סלם

הר ההחלטות שניצב לפתחו של משרד האוצר בימים אלה עלול להתמוטט על ראשו של שר האוצר החדש. הוא צריך לטפל בגירעון של 43 מיליארד שקל, 4.6% מהתוצר, נכון להיום, בירידה חריפה של ההכנסות ממסים, ביצוא מקרטע על רקע של משבר כלכלי באירופה ובארה"ב, שעלול לפקוד אותנו בכל יום. הוא צריך להחליט על גובה הקיצוץ בתקציב ועל המשרדים שעליהם הוא יחול, על היקף העלאת המסים ובאילו מסים יהיה מדובר, על הפסקת או המשך התקציב הדו-שנתי, על ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, על ביטול הפטור ממס על קרנות השתלמות, על העלאת מחיר החשמל, מחיר הקוטג', מחיר הדלק, ובעיקר על יוקר הדיור, הבטחתו העיקרית לפני הבחירות. וזה רק קצה הקרחון.

מצד שני בייגה שוחט, שהיה שר האוצר בממשלתו של יצחק רבין ב-1992 וכן בממשלת ברק בתחילת המילניום, מאמין שלפיד עשוי לצלוח את האתגרים העומדים בפניו בתנאי שיקיף את עצמו באנשים הנכונים. ""הוא צריך לעשות שני דברים: הוא חייב שיהיה לו אדם שהוא יביא איתו, לא רק חבר שלו, ולא רק כלכלן או איש עסקים אלא מישהו שיש לו ניסיון בענייני אוצר, תקציב ומאקרו כלכלה, והוא צריך קבוצת התייעצות של ארבעה-חמישה אנשים שמכירים את המערכת אבל אינם בתוך המערכת, והם מוכנים לתרום מזמנם ולייעץ".

"יאיר לפיד יוכל להתמודד עם התפקיד אם ייגש אליו בצורה נכונה", אומר ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, "ברצינות ובענווה". הוא אומר שלפיד צריך לשאול שאלות, להשתלט על השפה, לקדם את האג'נדה שלו אבל גם להניח לדרג המקצועי לטפל במרבית הדברים. "אני מניח שהוא יבקש להתייעץ עם אנשים מבחוץ ולעשות בקרה על עמדות עובדי המשרד, אבל זו תהיה טעות חמורה אם ינסה להחליף את הדרג המקצועי באנשים חיצוניים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן