כיצד מקדוניה שרדה את משבר המהגרים והזניקה את הכלכלה שלה?

מקדוניה היא מדינה מהגוש הסובייטי לשעבר, אשר מתקדמת באיטיות לעבר רפורמות של שוק חופשי וקפיטליזם מערבי. במקביל, לא משבר המהגרים של 2015 ולא הקיפאון הפוליטי (בעקבות המשבר הפוליטי בשנה שעברה שהחל בחשיפת האזנה שכיסתה רצח של צעיר בידי קצין משטרתי ב-2011) הכשילו את המדינה הבלקנית הקטנה, שאוכלוסייתה מונה כשני מיליון איש.

בהמשך לביקורו בארה"ב לאחרונה, שוחחתי עם ראש הממשלה לשעבר, ניקולא גרואבסקי, שכיהן בתפקידו עד ינואר השנה. מהשיחה עלו כמה תובנות על עסקים שעוברים למקדוניה, מהגרים, חקיקה והמשמעות של שיעור המס התאגידי – שהוא אחד הטובים בעולם – עבור המדינה.

אם הכלכלה כל כך מצליחה, מדוע שיעור האבטלה כל כך גבוה?
"הפחתנו אותו ל-24% מ-38%. אבטלה היא בעיה, אבל הממשלה נוקטת בצעדים כדי לתמוך בכלכלה המקומית, להזרים הון זר וליצור אקלים עסקי מועדף, כך שהאבטלה עולה ואנחנו גם ככה לא מרוצים מהרמה שלה עכשיו. זה מה שמשקיעים מסתכלים עליו לעומק אצלנו כשהם מחליטים היכן להתרחב. מלבד זאת ביצענו פעולות נוספות כדי להישאר יציבים במשך המשבר הפוליטי. שיעורי המע"מ, אותם הורדנו מ-18% ל-5% ושיעורי מיסים אחרים, הם אלו שמושכים עניין רב במקדוניה".

ניקולא גרואבסקי | צילום: American Embassy at Skopje

כיצד אזורי המפעלים הטכנולוגיים בהם אין מס סייעו לכלכלה במהלך שני המשברים האלו – של המהגרים מאסיה ואפריקה ופרשת ההאזנה?
בשלושת אזורי הכלכלה החופשית האלו התקיים ב-2015 מסחר בהיקף של מיליארד וחצי אירו – 36% מהייצוא. לכן האזורים האלו היו מאוד חשובים עבורנו, הם הפכו את הייצוא ממקדוניה לאטרקטיבי. לפי המידע המעודכן ביותר שיש לי, מינואר ועד ספטמבר הייצוא עלה ב-19.2% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. החברות באזורים האלה באמת מתמרצות את ההתפתחות של הכלכלה המקומית ומאפשרות שינויים במבנה של מה שאנחנו מייצאים. ב-2009 הייצוא הכללי שלנו עמד על 22 מיליון אירו, אבל ב-2015 הייצוא עמד על 1.5 מיליארד אירו והשנה אנחנו מצפים ל-2 מיליארד. חברות שנבנות באזורים האלו ועובדות מהם מקבלות פטורים ממס הכנסה אישי ומיסים תאגידיים ל-10 שנה. ואנחנו לא גובים תשלום נוסף על אישורי בנייה.

מיהן שלוש השותפות הגדולות שלכם למסחר כיום?
החשובות ביותר השנה עבור מקדוניה היו גרמניה ובריטניה. אחר כך ישנן סרביה, איטליה, ספרד וארה"ב, וכמובן שיש גם עוד.

היכן רוסיה, סין וארה"ב משתלבות במקדוניה?

אנחנו מדינה קטנה, כך שאנחנו פתוחים להשקעות מצד כל מי שרוצה לבצע איתנו עסקים. אם מדברים על משקיעים בהווה, רוב הכסף מגיע מתעשיית הרכב. לסין יש קרנות השקעות במדינות מרכז ומזרח אירופה, וראינו שכמה מהן הלכו עד כה רק לבניית כבישים. אנחנו מייצאים מוצרי חקלאות ותרופות גנטיות לרוסיה, ואנחנו מייבאים ממנה גז ונפט.

מהגרים רבים עברו מטורקיה דרך מקדוניה ויוון במטרה להגיע לאירופה | צילום: fotolia

מקדוניה ספגה הרבה לחץ במהלך משבר המהגרים. מה המצב כיום?
אנחנו 2 מיליון איש והתמודדנו עם העובדה שמתחילת המשבר בקיץ 2014 ועד היום הגיעו מעל למיליון איש מטורקיה דרך יוון, במטרה להגיע לאירופה. זו היתה בעיית רצינית עבורנו, כי לא היינו היעד האחרון שלהם. הם המשיכו להגיע, והיינו צריכים לטפל בזה. כעת אין שום דרך עבור מהגרים לעבור במסלול מדינות הבלקן המערביות לתוך יוון, וזה כולל מעבר דרך מקדוניה.

מה ההשפעה הכלכלית של משבר המהגרים לעתיד? המשבר עומד להסתיים?
השקענו כספים משמעותיים בהתמודדות עם אתגרי משבר המהגרים וגם לא היה שום סיוע בולט מחו"ל. מקדוניה מתמודדת עם ההשלכות של הבעיה הגלובלית הזו, בעיה שאנחנו יודעים שלא תרמנו לה. אני לא יודע אם היא תצטמצם. הפיתרון היחיד שנשאר הוא להשיג שלום ויציבות כלכלית ופוליטית במדינות מהן המהגרים מגיעים.

מהיכן רוב המהגרים שעברו דרך מקדוניה הגיעו?
מכל רחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה, אבל בספטמבר אלו שניסו לעבור את גבול יוון-מקדוניה בצורה לא חוקית היו בעיקר מאפגניסטן, סוריה ופקיסטן. השאר הם בעיקר מצפון אפריקה ועיראק.

בפני מה מקדוניה עומדת?
הבחירות בדצמבר. נכון, היה לנו משבר רע. הוא עדיין לא נגמר לגמרי. אבל לא ויתרנו על עבודה עם הקהילה העסקית, הכלכלה שלנו עדיין צומחת, לא איבדנו את דירוג האשראי שלנו ואנחנו הולכים לשמור עליו. שכנענו מספר חברות חדשות לפתוח בתכנית עסקית להשקיע במקדוניה. זה לא הולך להיות מושלם, אבל אני חושב שהמדינה פונה לעבר כיוון טוב יותר עכשיו. נראה מה יש למצביעים להגיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן