כך בונים אומת סטארט אפ: הכירו את המדינה שמלמדת תכנות מגיל 7

אסטוניה, מדינה קטנה עם אוכלוסייה של 1.3 מיליון אנשים, מתקדמת בטכנולוגיה הרבה יותר מגודלה. היא הייתה ארץ הלידה של סקייפ, אחת המדינות הראשונות שבהן הממשלה עברה לגמרי לתשתית דיגיטלית, ועכשיו היא פורצת את גבולות הגיל. בשנת הלימודים הקרובה שמתחילה החודש, תיפתח במדינה תוכנית לימוד מחשבים ותכנות לילדים בגילאי החל מכיתה א'.

הרעיון מאחורי התוכנית הוא לא להתחיל לבנות את מפתחי האפליקציות של העתיד, אלא לגדל אנשים בוגרים אשר מקיימים קשר חכם יותר עם הטכנולוגיה, המחשבים והרשת.

כ-20 בתי ספר מתוך 550 במדינה ייקחו חלק בפיילוט של הפרויקט, שנקרא פרוג-טייגר, והוא חלק משותפות ציבורית ופרטית שמקבלת בערך 70 אלף יורו מהממשלה עד סוף השנה. הכסף מיועד לחומרי לימוד עבור הקורסים, ולהכשרת מיוחדת שיעברו המורים.

לקבלת כל העידכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הפרויקט הוא החזון של אווה לאורינגסון, שכיום משמשת בכמנהלת בו. "הילדים מצליחים ללמוד להשתמש באייפדים עוד לפני שהם נגמלים מחיתולים, אז אנחנו רואים שחייב להיות קשר בין ההתפתחות לטכנולוגיה", אומרת לאורינגסון, אשר מתפקדת כמנהלת פרויקט עבור פרוג-טייגר. היא מודה שזה לא רגיל להשית תוכנית כלל ארצית בגיל כל כך צעיר. "זה פרויקט ייחודי. מדינות אחרות רוצות להתחיל לימודי תכנות בחטיבת הביניים, אך הן לא מעזות להתחיל בכיתה א'".

אז למה להתחיל כל כך מוקדם?

"יש כאן הזדמנות ליצור משהו, להפוך את הילדים למשתמשי טכנולוגיה חכמים יותר".

צילום אילוסטרציה: IngImage / ASAP

עבור התלמידים הצעירים, הקורסים לא יתמקדו בלמידת שפות תכנות כמו ג'אווה, פרל ו-++C. מטרתם תהיה להקל על הילדים לרכוש את המיומנויות הנדרשות לתכנות, כמו לוגיקה למשל, ותכנים החופפים ללימודי חשבון וגם רובוטיקה.

פרוג-טייגר הוא פרויקט של הארגון האסטוני טייגר ליפ – ארגון בן 16 שנים במימון ממשלתי, אשר מקדם טכנולוגיה ומדעים בבתי הספר. באחרונה השיג את אחד היעדים המרכזיים שהציב לעצמו – קישור כל בתי הספר במדינה לאינטרנט תוך ארבע שנים, מה שהפך את אסטוניה למדינה הראשונה באירופה שבה לכל בית ספר יש קישור אינטרנט מהיר קבוע.

"יש לנו רק 1.3 מיליון איש במדינה, אז יהיה פשוט מאוד עבורנו לפתח את הפרויקטים הללו", אומרת לאורינגסון. "אסטוניה היא כמו דגם מוקטן שטוב להתחיל בו פרויקטים כאלה", היא אומרת ומוסיפה: "אנחנו מעזים, אבל אנחנו לא יודעים מה עומד לקרות".

כתבות נוספות בנושא:

"אם החינוך בישראל לא ישתפר – 'אומת הסטארט אפ' בסכנה"

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן