Forbes Israel Logo

כך העצים משבר הקורונה את הערבות ההדדית בחברה הישראלית

דווקא על רקע מגפת הקורונה, והמשבר הכלכלי-חברתי שמכה כמעט בכל רחבי ישראל, מפליא לראות כיצד המגזר הפרטי התגייס השנה לקראת ובמהלך חגי תשרי למען הסקטורים הנזקקים, בעוצמות ובהיקפים הרבה יותר גבוהים מאשר בעבר.
חגי תשרי הם התקופה בלוח השנה שבה המגזר השלישי בישראל מגייס הכי הרבה משאבים, בכסף ובשווי כסף, עבור מעוטי יכולת, משפחות נזקקות ויחידים במצוקה. קיץ 2020 הביא עמו בשורה גדולה בתחום גיוס המשאבים והמגזר הפרטי בישראל, חברות ציבוריות והאזרחים הבודדים נתנו מעצמם הרבה יותר מאשר בשנים האחרונות בהן המשק נהנה מצמיחה והתפתחות.

בשנים האחרונות מרבית הגופים, החברות והארגונים שהתגייסו והפנו משאבים לתרומות חיפשו גם משמעות נוספת לנתינה עבור העובדים שלהם. החברות התורמות לא הסתפקו בהעברת כסף והשקיעו גם בשעות עבודה בהתנדבות של אנשיהם לטובת הקהילה ועבור אלו המבקשים סיוע.

תרומה לקהילה באמצעות התנדבות עובדים הפכה לחלק אינטגרלי מה-DNA של חברות עסקיות רבות, כחלק מהאחריות התאגידית שלהן. משבר הקורונה, והמגבלות החברתיות שהוטלו בעקבותיו, פגעו קשות באפשרויות לבצע התנדבות למען אוכלוסיות נזקקות.

גם בימים של ריחוק חברתי, כאשר הפעילויות ההתנדבותיות מתקיימות עם אוכלוסיות בסיכון, המהווים גם פוטנציאל לסיכון בריאותי, ראינו בתחילה חברות שבוחרות לוותר כליל על תרומה כספית שלא מגיעה לצד עשייה התנדבותית של עובדיהן. מדובר כמובן בפגיעה כפולה החורצת את דינם של מיזמים ופרויקטים וגורמת לביטולם. ככל שמשבר הקורונה מתמשך ראינו חברות אחרות, בהיקפים גבוהים בצורה משמעותית מהעבר, הרואות באחריות לקהילה קריטי, דווקא על רקע המצוקה הנרחבת.

גם מרחוק

עם החברות, הארגונים והגופים הללו קיימנו דיאלוג פתוח על הקשיים לממש התנדבות בשל התקופה המאתגרת ויחד איתם מצאנו דרכים יצירתיות כיצד לסייע לאוכלוסיות רבות בחברה הישראלית. לקראת חגי תשרי תשפ"א הצלחנו להגדיל את היקפי גיוס המשאבים ביותר מפי שניים לעומת חגי תשרי תש"פ. לא פחות משמחת העובדה שמספר החברות, הארגונים והגופים שנרתמו השנה לסייע עלה גם הוא.

הליך נוסף המסמל בעיניי את הבגרות והחוסן של המגזר הפרטי הישראלי בהירתמות הוא שהחברות, הגופים והארגונים, כבר לא מסתפקים רק במתן כסף לטובת רכישת סלי מזון, אלא מבקשים לסייע ברכישה מרוכזת של מוצרים רלוונטיים וקריטיים להמשך ההתמודדות עם משבר הקורונה.

רכישת מחשבים ניידים ונייחים, טאבלטים, מסכים, מדפסות, מימון חיבור לאינטרנט מהיר, וקניית כרטיסי רשת סלולריים, הפכו להיות שכיחים. תרומה של המוצרים הללו, להם זקוקים כמעט בכל בית ישראלי שבו ילדים כעת מבצעים למידה מרחוק, מאוד משמעותית עבור משפחות נזקקות שהיו צריכות לבצע תיעדוף האם לוותר על קניית מזון על פני מתן כלי למידה עבור ילדיהם.

מיקי דהב. צילום: יח"צ
מיקי דהב. צילום: יח"צ

לקראת חידוש הלימודים בגני הילדים, פתיחת שנת הלימודים במערכת החינוך האקדמית, ומאז ההכרזה על סיום הסגר השני, אנו עדים לרוח התנדבות פועמת בקרב חברות, ארגונים וגופים רבים במשק הישראלי המבקשים כי עובדיהם יסייעו מרחוק בשיחות וידאו לנוער בסיכון ולמשפחות במצוקה. ככל שמערכת החינוך תישאר סגורה, תהיה משמעות גדולה בקיום שיעורים פרטיים לתלמידי התיכונים באמצעים טכנולוגיים. בכוונתנו לפעול לרתימת חברות הייטק רבות למען משימה זו. משימה שבמקרים רבים הרבה יותר משמעותית מכל סל מזון.

כל משבר מהווה הזדמנות. אני רואה שמשבר הקורונה הביא עמו הרבה מאוד הזדמנויות לקיום שיתופי פעולה עם עשרות חברות עסקיות, קטנות כגדולות. גם העובדה ששובשה היכולת לבצע התנדבות לצד התרומה לא הרתיעה את המגזר הפרטי והקרנות שמבינים היטב את גודל השעה הקשה. האמצעים הטכנולוגיים הקיימים והחינוך ההתנהגותי המהיר שכולנו עברנו בחצי השנה האחרונה הכשירה את הקרקע גם לכך שהתנדבות תבוצע מרחוק.

כשיסתיים משבר הקורונה, עדיין נשאר כאן כולנו יחד כחברה ישראלית אחת שצריכה להתאושש ולצמוח מחדש, כולל תאגידים וארגוני מגזר שלישי. אני רוצה להאמין שנדע להוקיר ולתגמל את אותן חברות שהמשיכו לראות את הצרכים של החברה ולפעול בהתאמה.

הכותבת הינה מנכ"לית "הרוח הישראלית"

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.