כך מבצעות חברות המזון ניסויים בילדים – בסיוע ההורים

בעוד שאתם נהנים מחבילת הפסטה שקניתם אתמול בסופר או חטיף האנרגיה שהגנבתם בזמן ההפסקה בעבודה, רובכם בוודאי לא חושבים על הדרך שעשה המוצר עד שהגיע אליכם. האמת היא שכל מוצר מזון שאתם צורכים נוסה על ידי מאות ולפעמים אלפי טועמים מתנדבים שקבעו את אופיו הסופי, כפי שאתם מכירים אותו. כעת מתברר שגם מזון לילדים ותינוקות עובר את אותם מבחנים בדרך למכולת השכונתית, כלומר, אלפי תינוקות הופכים גם הם לשפני ניסיונות עבור חברות המזון ומביעים את דעתם על המוצרים השונים.


יכולת להגיב לטעם כבר ברחם | צילום רויטרס

כיצד יכולים פעוטות שטרם למדו לדבר להביע דעה על מזון? תגובתם של התינוקות נמדדת על פי הבעות פניהם, הקולות שהם משמיעים והפעולות שהם עושים בעת אכילת המוצר הנבדק. פעמים רבות, משתמשים החוקרים ביכולות התרגום של האימהות אשר מפרשות עבורם את עמדת ילדם על האוכל. 

היכולת להגיב על טעמם של מזונות קיימת אצלנו כבר מהרחם. מערכת העיכול של תינוקות מפתחת רגישות מיוחדת לסוכרים ולטעמים מלוחים, מתוקים וחמוצים בשלבים הרשאוניים ביותר של חייהם. כבר בשבוע ה-13 להריון ניתן לראות בלוטות טעם על לשון העובר, אשר מופעלות במגע עם חומרים כימיים הנמצאים במי השפיר. כשישנו ריכוז גבוה של טעם מתוק בנוזל מי השפיר, העובר מגיב לכך בלגימה ארוכה. 

העדפותיהן של ילדים בטעמי מזון שונות בתכלית מאלה של המבוגרים. בעוד הבוגרים מחפשים שילובי מרקמים ותיבולים שונים, אצל הילדים העדיפות היא לכל מה שפשוט ורך בלבד. המשיכה לטעמים מורכבים יותר והרחבת קשת הטעמים המקובלת למר וחריף נעשית עם התבגרות האדם והצורך שלו בגורמי משיכה נוספים באוכל. 

אחת התגליות המפתיעות של הזמן האחרון היא העובדה שלתינוקות סדרת תגובות חיצוניות ברורה לכל טעם בו הם מתנסים. כך למשל, טעם מר גורם בדרך כלל להורדה של קצוות הפה כלפי מטה, הרמת השפה העליונה והשטחת הלשון. טעם חמוץ לעומת זאת מעורר גם הוא סלידה אך זו באה לידי ביטוי על ידי כיווץ שפתיים, קיפול האף ומיצמוצים מרובים. עם זאת, כשהתינוק בא במגע עם טעם מתוק פיו של התינוק נראה כאילו מחייך ולאחר מכן הוא אף מלקק את שפתיו מספר פעמים.
 

תמיד חוזרים לטעם המוכר והאהוב | צילום: רויטרס

למזון של תינוקות בדרך כלל אין ריחות חזקים. הסיבה לכך היא שתינוקות מפתחים את חוש הריח שלהם רק בשלב מאוחר יותר, ולוקח להם זמן לגבש העדפות של ניחוחות מסוימים על פני אחרים. מחקרים מראים שילדים לא מסוגלים להבדיל בין ריחות שהם אוהבים או לא עד גיל חמש בערך. 

אז איך מגיעות חברות המזון אל הילדים שלנו? הן פשוט נעזרות ברישומים של טועמים בוגרים בקיימים במאגרי המידע שלהם ובודקים מי מהם הוא הורה לילד ובאיזה גיל. כיום, מגייסות החברות גם את הפייסבוק ומפרסמות בעמוד שלהם ברשת החברתית הזמנה למבחני טעימה על מנת לגייס מתנדבים חדשים. 

מבחני טעימה נמשכים בדרך כלל 30 דקות, במהלכן כל מוצר נבדק פעם אחת. האתגר הגדול של חברות המזון היא לגרום לילדים, אשר ידועים כיצורים החיים על הרגלים להסכים להתנסות במזון חדש. לשם כך, הן משתמשות באמצעי פירסום אגרסיביים למדי. כך למשל, חברת פרוקטר אנד גמבל השיקה קמפיין רחב היקף בסכום של 17 מיליון דולר במסגרתו נשלחו דוגמיות מזון לאלפי משפחות בבריטניה על מנת שהילדים יוכלו להתרגל לטעם ולפתח משיכה אליו. החלוקה לוותה בקמפיין המסביר את יתרונותיו של המוצר במטרה לשכנע הורים להאכיל בו את ילדיהם.

אולם, כדאי לדעת שטעמם של ילדים משתנה במהירות עם התבגרותם. גם אם תינוק לא אהב מזון מסויים בשנותיו הראשונות, הוא יכול לשנות את דעתו כלפיו כבר שנתיים לאחר מכן. כמו כן, למרות הטענה של ילדים רבים למשיכה דווקא לאוכל מעניין יותר, הרי שבסופו של דבר הם חוזרים אל המוכר והפשוט גם במבחני הטעימה. לכן, פעמים רבות נאלצות חברות המזון להוריד מהמדפים מוצרים מוצרים חדשניים בהם הושקעו כספים ומאמצים רבים לטובת אותו טעם בסיסי אהוב שככל הניראה תמיד יהווה את הבחירה הבטוחה ביותר.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן