ככה לא מתחילים: למה לא כדאי לעבוד בגוגל למרות הכל

אם אתם באמת רוצים קריירה מוצלחת בעולם ההייטק של היום, אל תלכו לעבוד בגוגל. למרות שענקית החיפוש היא ללא ספק אחד ממקומות העבודה הנחשקים ביותר בתחום, בכל העולם, ולמרות שכמעט בכל סקר משאבי אנוש היא תזכה במקום הראשון מבחינת תנאי העבודה והיחס לעובדים, את הצעדים הראשונים שלכם בעולם ההייטק מוטב שתעשו במקומות אחרים לגמרי.

הרבה יותר מחברה קטנה עם רעיון גדול – גוגל | צילום: רויטרס
מביקור שערכנו בסניפי חברת גוגל בפריז ובתל אביב אכן נראה שמדובר במקום מפתה מאוד לעבוד בו. העובדים מודים כי גוגל "מפנקת" אותם וזה אכן נראה לעין, מרחוק. בנוסף למשכורות עתק שבמקומות אחרים אפשר רק לחלום עליהן, העובדים במשרדי גוגל נהנים גם מחדרי משחקים מפוארים המאובזרים בכל הגאדג'טים המתקדמים בעולם, מחדר מוסיקה עם איכות סאונד מעולה, ארוחות ופינוקים ועוד הרבה מעבר לזה. אך למרות זאת, הצלחנו למצוא גם כמה אנשים שדווקא הסכימו לוותר על התנאים הללו לטובת חברות קטנות יותר או בניסיון להקים חברת סטארט-אפ משלהם בתחום. זה בדיוק מה שעשה קלמנט דלוג.
דלוג הוא בוגר טרי של בית הספר הותיק ביותר באירופה למנהל עסקים. מיד עם סיום הלימודים, הוא קיבל הצעה מגוגל שכללה משכורת של 35,000 יורו לשנה בתוספת בונוס של 30% מהשכר שלו כל רבעון על עמידה ביעדי מכירות וכן 3,500 יורו כמענק על רילוקיישן. למרות הפיתוי הגדול החליט דלוג לסרב להצעה. לדבריו, "כגיק אינטרנט החלום שלי תמיד היה לעבוד בגוגל. פעמים רבות דמיינתי את עצמי כחלק מסיפור ההצלחה הגדול ביותר ברשת. אולם בסופו של דבר, הגעתי למסקנה שאני לא רוצה להסתפק בלהיות רק בורג אחד קטן במערכת ענקית של 20,000 עובדים".
כיום גוגל כבר רחוקה מאוד מלהיות חברת סטארט-אפ. עם 33,077 עובדים בכל רחבי העולם היא כבר מזמן הרבה יותר מחברה טכנולוגית קטנה עם רעיון גדול. אמנם בדומה לחברות מתחילות, העובדים בגוגל פועלים בעיקר בצוותים קטנים, אך סטארט-אפ הוא הרבה מעבר לכך. לדברי דלוג, שהחליט לצאת לדרך עצמאית, "סטארט-אפ זה לעבוד על רק על פרויקטים שאתה באמת מאמין בהם. זה ללכת לישון בלילה עם רעיון חדש ובבוקר לקום ולנסות להוציאו לפועל. בסטארט-אפ אין היררכיה ואין גבולות".

מי שמחפש אתגר אמיתי בהייטק צריך להתרחק מגוגל. אמנם לענקית החיפוש יש גישה למיליארדי גולשים מדי יום, אך זה בדיוק מה שחברת הייטק לא צריכה: חברה מתחילה זקוקה לאתגר של חיפוש קהל עבור המוצר שלה, זהו בעצם הכוח המניע מאחורי כל פרויקט בראשית דרכו. בנוסף, למרות שכל מוצר שתוציא גוגל לשוק יזכה לחשיפה בקרב המוני משתמשים, בפועל לא כל עובדי החברה מרגישים את ההשפעה הזאת.

"אני יודע שזה נשמע נדוש אבל אני רוצה להשפיע על העולם, ולא סתם להשפיע אלא להפוך את העולם למקום טוב יותר", אומר דלוג. אמנם יש רבים בתחום ההייטק שיחלקו על עמדתו של הבוגר הצעיר. לטענת פרופסור דן שכטמן, זוכה פרס נובל בפיזיקה משנת 1998, "על מנת להקים משהו חדש, יש לצבור קודם כל ניסיון בארגון גדול". שכטמן מסביר כי עבודה בחברה כמו גוגל חושפת את הצעירים למוחות מבריקים, שעשויים אפילו להפוך לשותפים לדרכם בשלבים המאוחרים יותר. בנוסף, לטענתו בתור מי שמתחיל את דרכו בעולם ההייטק, עדיף ללמוד ולעשות טעויות על חשבון ארגון גדול מאשר לשלם על כך ביוקר בחברת סטארט-אפ קטנה.

מנגד, סיפורו של מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג הוא אנטיתזה מוחלטת לתיאוריה זו. ממש כמו ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט ומי שבמשך שנים היה האדם החשוב ביותר בעולם ההייטק, מדובר באדם שנשר מהלימודים בקולג', שהקים חברה קטנה בחדר במעונות והוכיח לדור חדש של יזמים שלא צריך חברת ענק מאחוריך כדי להצליח בתחום, ובגדול.

עכשיו גם דלוג מנסה את מזלו בתחום באופן עצמאי: החברה שהקים, יונישייר, מהווה מעין פלטפורמת לימודים חברתית אונליין, וכבר החלה לפעול במספר אוניברסיטאות בצרפת. ולמרות שהוא לא בטוח מה צופן לו העתיד הוא שלם לחלוטין עם ההחלטה שקיבל. "אני לא מתחרט כי אני לא מאמין שכישלון יפיל אותי. למעשה, עבורי כישלון הוא רק מילה נרדפת לניסיון ראשון שאפשר ללמוד ממנו הרבה. בין אם אצליח להפוך את העסק לרווחי או לא, אני לפחות שמח לומר שניסיתי בדרכי שלי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן