ככה עושים את זה נכון: מהו סוד ההצלחה של מערכת החינוך של שנחאי?

הישגיהם של תלמידי ישראל בשנים האחרונות אינם מרשימים במיוחד. במבחני פיז"ה האחרונים שנערכו ב-2012 נותרה ישראל מתחת לממוצע מדינות ה-OECD ודורגה במקום ה-40 בעולם במתמטיקה וה-33 בקריאה. לאחרונה פתח משרד החינוך ברפורמת "הלמידה המשמעותית", השמה דגש על למידה בלתי פורמלית במטרה לפתח את כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי. אך בעוד שבישראל נמצאת מערכת החינוך בפתחו של שינוי, בעיר שנחאי שבסין, בה חיים כ-23 מיליון תושבים מיושמת כבר שנים שיטת לימודים שהצליחה להקפיץ את הישגי התלמידים המקומיים אל פסגת הדירוגים הבינלאומיים.

בעוד שסינגפור ופינלנד נחשבות לשתי המובילות בתחום החינוך בעולם, ותלמידיהם זוכים פעם אחר פעם להישגים מרשימים במבחנים השוואתיים בין לאומיים, דווקא מערכת החינוך של שנחאי ממצבת עצמה כמודל מוצלח לחיקוי בשנים האחרונות.

מה שהופך את ההישג לגדול במיוחד היא העובדה שהוא הושג תוך שלושה עשורים בלבד, וכאשר מדינות מערביות רבות כולל ישראל מסתרכות הרחק מאחור בדירוגים הבינלאומיים במתמטיקה, קראיה ומדעים, נראה כי יש לנו מה ללמוד מהמודל של שנחאי.

אחת מנקודות המפתח היא הגישה הסינית לחינוך, הרואה בו נושא קריטי וכן האמונה כי עבודה קשה יכולה לשנות את חייו של אדם. האמונה הזו, שהתפתחה בתרבות הסינית במשך אלפי שנים, מגובה באין ספור פתגמים המדגישים את הלקח שעבודה משתלמת.

נקודה נוספת עליה שמים דגש משמעותי בסין, היא איכות ההוראה. זה לא נשמע כמו דבר יוצא דופן, אך הרצינות וההקפדה הסינית על הנושא – הן בהכשרת ובחירת המורים, והן בהמשך פיתוחם לאורך זמן – היא שעושה את ההבדל.


כיתה בשנחאי. דגש על איכות המורים | צילום: רויטרס

שנחאי לא מתעקשת על רמת ההשכלה של המורים, כפי שנהוג בפינלנד למשל, שם כל מורה חייב להיות בעל תואר שני לפחות. תחת זאת הם מקפידים כי למורה של נושא מסוים יהיה תואר באותו הנושא אותו הוא מלמד, אפילו בבית ספר יסודי: כדי ללמד מדעים בכיתה ד' צריך תואר במדעים, כדי ללמד מתמטיקה בחטיבה צריך תואר במתמטיקה. נשמע טריוויאלי, אך זו איננה הנורמה במערכות חינוך מתקדמות רבות כמו זו האמריקאית וזו הבריטית.

בנוסף, קיימת מערכת חניכה מתקדמת שמאפשרת למורים החדשים ללמוד מהמסטרים הוותיקים ובמקביל להתקדם ולפתח את הקריירה שלהם. בצורה כזו, חלק ניכר מהכשרתם של המורים מתרחש בשטח על ידי מורים ולא רק בבתי הספר לחינוך.

במסגרת זו, נפגשים מנטורים פעם בשבוע עם מורים מאותו תחום המלמדים תלמידים בגילאים דומים, דנים בבעיות שונות בהם נתקלים המורים ומציעים פתרונות. במקביל, קיימת מערכת פיקוח הדוקה על המורים, אשר זוכים לביקורות 20-30 פעמים בשנה. הדבר יוצר לחץ על המורים להשתפר, וכן מאפשר להם להשוות את ביצועיהם לאלה של חבריהם.


פחות ידע, יותר מיומנויות וכישורים | צילום: רויטרס

מעבר לדגש על איכות המורים, קיימת מערכת צמצום פערים בין בתי הספר, כאשר אלה הטובים יותר ואלה הגרועים מקיימים שיתופי פעולה, פגישות בין ההנהלות ופעילויות משותפות בין כיתות.

גם תוכנית הלימודים עברה שינוי משמעותי, כאשר הדגש עבר מידע לכישורים, והיא מעמתת את התלמידים עם פרויקטים ארוכי טווח.

אף אחת מהאסטרטגיות האלה לא תהיה יעילה בפני עצמה, ואימוץ חלקי שלהן אל מערכות חינוך קיימות, ככל הנראה לא יביא תועלת רבה, אך שילוב נכון שלהן כמכלול הוא זה העומד בבסיס ההצלחה של שנחאי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן