כמה הרוויחה דיסני מסיפורים עליהם לא שילמה, ומה היא מוכנה לעשות כדי לשנות את החוק שאפשר זאת?

אתם חושבים שאתם מכירים את דיסני? גם אם אין לכם ילדים קטנים, כמעט בלתי אפשרי לדמיין מצב בוא לא נחשפתם לאחד מתאגידי התקשורת הגדולים בעולם, אשר חולש היום על עשרות גופי תקשורת בארה"ב ובעולם כולו, לרבות אולפני פיקסאר ומירמקס ורשתות ABC ו-ESPN. בשנים האחרונות התאגיד אינו מסתפק בעולם התקשורת בלבד, ופועל במגוון תחומים נוספים – החל מחברות תקליטים ועד לחברות שיט תענוגות.

את דרכה אל מעמד של תאגיד עולמי ענק ומוביל עשתה חברת דיסני בעיקר בזכות הפקות סרטי קולנוע, אשר התבססו, ברובם, על סיפורים אשר נחשבו ל"רשות הציבור" – כלומר, זכויות היוצרים עליהם פקעו, אם בכלל היו קיימות מלכתחילה.

לאורך עשרות השנים האחרונות, בחברת דיסני היטיבו לאתר סיפורים ודמויות אשר נחשבו כשייכים ל"רשות הציבור" – ומיהרו לפרוש עליהם את חסותם ולהפיק סרט חדש על פי הסיפור המקורי – בטרם מישהו אחר יעשה זאת. בסך הכל לאורך עשרות השנים האחרונות, רשמה דיסני רווחי עתק מעיבודים שונים ליצירות אשר זכויות היוצרים עליהן פקעו, מבלי שנאלצה לשלם ולו דולר אחד לנציג מטעם היוצר המקורי.

הרוויחו מיליארדים, בלי לשלם לנציגי המחבר | צילום: shutterstock

כך, למשל, סרט האנימציה "פלונטר" אשר יצא לאור בשנת 2010 וזכה להכנסות של 597.8 מיליון דולר מבוסס על סיפורה המפורסם של רפונזל, אשר נכתב כבר בשנת 1812, ועל כן זכויות היוצרים אינן רלוונטיות כלל. כך גם עיבוד האנימציה לסיפורו של טרזן אשר נכתב במקור בשנת 1914 ויצא לאקרנים בשנת 1999 הרוויח 448.2 מיליון דולר, ללא כל תשלום למחבר הסיפור במקור.

רשימת הסרטים אשר הופקו על ידי דיסני ומבוססים על סיפורים נטולי זכויות יוצרים מדהימה באורכה, וכך גם שורת ההכנסות מסרטים אלו. מסקירה קצרה של הרשימה ניתן להזכיר את "הגיבן מנוטרדאם" (עיבוד לספרו של ויקטור הוגו משנת 1831) אשר יצא בשנת 1996 והכניס למעלה מ-325 מיליון דולר, את "אלאדין" אשר הכניס מעל 500 מיליון דולר ומבוסס על סיפורי אלף לילה ולילה, ועוד רבים אחרים.

"לשבור את הקרח" אשר יצא בשנה שעברה, הכניס לא פחות מ-810.3 מיליון דולר מבלי שדיסני נאלצו לשלם לכותב הסיפור המקורי, כריסטיאן אנדרסן. וכמובן, סיפורה של עליסה בארץ הפלאות, על פי ספרו המפורסם של הסופר לואיס קרול, הכניס לדיסני מעל מיליארד דולר לאורך השנים, מבלי שמשפחתו של קארול, נציג או קרן מטעמו יראו ולו סנט אחד מכך.

והרשימה נמשכת ונמשכת. עשרות סרטים, מיליארדי דולרים של הכנסות, וכל זאת מבלי להוציא מאום על זכויות הסיפור. 

הרוויחו – ופעלו לשינוי החוק

אך הסיפור המעניין באמת בהקשר זה הוא אינו המיליארדים הרבים אשר בחברת דיסני הרוויחו בזכות ניצול המצב. העניין המסקרן ביותר הוא דווקא השינוי המתמשך לאורך השנים האחרונות בחוק זכויות היוצרים האמריקאי – שינוי אשר נתמך על ידי חברת דיסני, ויבטיח כי אף אחד לא יוכל לקחת את הסיפורים אשר דיסני כבר הניחה עליהם את היד.

מעל מיליארד דולר הכנסות. הספר המקורי של "עליסה בארץ הפלאות" | מתוך ויקיפדיה

חוק זכויות היוצרים המקורי בארה"ב עמד על 14 שנים מיום פרסום היצירה. מאז, החוק נמתח והוארך, וכיום זכויות היוצרים נשמרות לאורך כל חייו של המחבר – בתוספת 70 שנה מיום מותו. כך מבטיחה דיסני כי אף אחת מהיצירות בבעלותם לא תחזור לרשות הציבור בעשרות השנים הקרובות. דיסני, אשר הפכה לאימפריה בזכות יצירות אשר היו ברשות הציבור, למעשה עשתה (וממשיכה לעשות) כל שביכולתה בכדי למנוע ממתחרים עתידיים מלבצע מהלך דומה.

החוק שונה והוארך מספר פעמים, עד שבשנת 1998 עמד על 50 שנים מיום מותו של היוצר. ראשי חברת דיסני החלו להיכנס ללחץ רק מהמחשבה על פקיעתן העתידית של זכויות היוצרים על דמותו של מיקי מאוס, אשר הניבו הכנסות של למעלה מ-8 מיליארד דולר בשנה זו, ובחברה החליטו להטיל את כל כובד משקלם בכדי להביא להארכה נוספת של תקופת הזכויות. יו"ר התאגיד מייקל אייסנר נפגש אישית עם יו"ר הרוב בסנאט בזמנו, טרנט לוט. לאחר שהאחרון חתם על התיקון לחוק, לפיו תוארך תקופת הזיכיון ל-70 שנים ממותו של היוצר, תרמה דיסני סכום כסף נכבד לקמפיין הבחירות שלו. בתוך חודש מהחתימה על החוק החדש, דיסני העבירה תרומה גם לוועדת הסנאט הרפובליקנית. 10 מתוך 13 היוזמים של החוק קיבלו תרומות מחברת דיסני, ו-8 מתוך 12 התומכים בו בסנאט זכו לתרומות נאות אף הם.

יצאו מידיהם של דיסני? מיקי מאוס והחבורה

בין אנשי תעשיית התוכן נשמעים קולות רבים אשר גורסים כי שימוש ביצירתם של אנשים אחרים מבלי לשלם לאף גורם מטעמם היא גניבה לכל דבר ועניין. לפי דעתם, חברת דיסני ביצעה את אחת הגניבות הגדולות בהיסטוריה. בשנת 2018 יפוג החוק הקודם, והקונגרס האמריקאי יצטרך לדון בסוגיה פעם נוספת ולהחליט האם להמשיך במגמה ולהאריך את החוק ל-90 שנים מפטירת היוצר, וכך להמשיך ולשמור על הדמויות של דיסני מחוץ לתחום "רשות הציבור". האם מיקי מאוס וחבריו יצאו מחזקתה של דיסני ויהפכו לרשות הכלל כבר בעתיד הקרוב?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן