כמה פשוט, ככה יעיל: קליפורניה הכריזה על צעד מהפכני במאבקה נגד גניבות הסמארטפונים במדינה

גנבי הסמארטפונים יצטרכו בקרוב למצוא לעצמם "קריירה" חדשה: חוק חדש שנכנס לתוקף בקליפורניה החל מאתמול מחייב את כל בעלי מכשירי הסמארטפון במדינה להפעיל תוכנה מיוחדת לנעילה מרחוק (Kill Switch). התוכנה תפעל ברקע כל הזמן ותיכנס לפעולה במקרה שהמכשיר ידווח כגנוב.

רכיב התוכנה שיחוייב על פי חוק נועד להקשות את החיים של גנבי סמארטפונים. הרעיון הוא להפוך את אקט הגניבה למיותר, שכן בעל הסמארטפון יוכל לנעול אותו מרחוק ברגע שיבין שהמכשיר שלו נגנב. כך ימצא עצמו הגנב עם פיסת אלקטרוניקה שאין הרבה מה לעשות איתה. הנעילה תהפוך את הסמארטפון לחסר תועלת בידי הגנב מאחר ולא יוכל למכור את הסחורה הגנובה או לעשות במכשיר שימוש. התוצאה הרצויה היא הורדת המוטיבציה מלכתחילה בקרב הגנבים.

הטכנולוגיה שמאחורי נעילת הסמארטפון מרחוק כבר קיימת מזמן – במכשירי אפל הפיצ'ר קיים תחת השם Activation Lock ובמכשירים של גוגל כ-Device Protection. יצרני הטלפונים החכמים הבינו שמדובר בפיצ'ר חיוני במכירות מאחר והוא מעניק שקט נפשי ללקוח במקרה של גניבה או אובדן של המכשיר. השינוי המשמעותי הוא שמעתה והלאה כל המכשירים הנמכרים בתחומי קליפורניה מחוייבים לכלול פיצ'ר מסוג זה שיופעל כברירת מחדל עם מכירת המכשיר. חנויות שלא יצייתו לחוק החדש יקבלו קנס שנע בין 500 ל-2,500 דולר.

היעילות של הטכנולוגיה כבר הספיקה להוכיח את עצמה: על פי הסטטיסטיקה, ב-2013 התקבלו כ-3.1 מיליון דיווחים על סמארטפונים גנובים ברחבי המדינה. שנה לאחר מכן, בזכות טכנולוגיה זו, מספר הדיווחים צנח באופן דרסטי ל-2.1 מיליון, כלומר ירידה של בערך שליש ביחס לשנה הקודמת.

צילום: thinkstockphotos

גניבת הסמארטפונים – "מגיפה"

ישנה סיבה טובה מדוע הפיצ'ר הזה הפך להיות מחוייב כחוק. בשנים האחרונות תופעת גניבת הסמארטפונים גדלה למימדים כה מפחידים, בעיקר בערים הגדולות, עד שרשויות החוק הגדירו אותה כלא פחות מ"מגיפה". הגנבים מכים שוב ושוב, גוזלים מעוברי אורח את הסמארטפונים שלהם עליהם שילמו במיטב כספם. המכשירים הגנובים מוצאים את עצמם נמכרים מחדש במחיר זול בדוכנים או נשלחים ללקוחות במדינות עולם שלישי.

החוק נתקל בקשיים לא מעטים בדרך לאישורו הסופי, בעיקר מכיוונן של ספקיות השירות הסלולרי ברחבי העולם, אשר התנגדו תחילה לחוק החדש. הטענה שלהם הייתה שתוכנת הנעילה מרחוק עלולה להיות מנוצלת על ידי האקרים לסחיטה של לקוחות כדי שישלמו על פתיחת מכשירם מחדש. התומכים בחוק שללו את הטענה והביעו ספקות לגבי טיב הכוונות של ספקיות הסלולר, שידועות בקשרים ובעסקאות שלהן עם חברות הביטוח (ולמעשה מרוויחות באופן עקיף מתופעת הגניבות, שכן היא מאלצת לקוחות רבים לשוב לחנויות ולרכוש דגם נוסף).

קליפורניה היא המדינה השניה בארצות הברית שמאשרת חוק מסוג זה. המדינה הראשונה הייתה מיניסוטה, שם נכנס חוק דומה לתוקף בחודש מאי האחרון. בכל אופן, חוקים כאלה הופכים יותר ויותר שכיחים במדינות המערב, וגם הסטטיסטיקה מוכיחה בינתיים את יעילותם. אז מתי נראה חוק דומה גם אצלנו בישראל? ימים יגידו.

 

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: מארק צוקרברג רוצה להשתמש בלייזרים כדי להביא את האינטרנט לכל העולם

עוד בגיקטיים: פוביית האינטרנט האלחוטי מכה שנית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן