כמו בסיפורים: הרובוטים שמאיימים על העיתונאים והסופרים כבר כאן

ההתקדמות הטכנולוגית האדירה של השנים האחרונות הביאה ל"השתלטותם" של הרובוטים ותוכנות המחשב על עוד ועוד תחומים בחיי היום יום שלנו – והמגמה, כך נראה, צפויה להמשיך ולגדול גם בשנים הקרובות. החל מהרובוטים אשר השתלטו על רבים מהמפעלים וצמצמו משמעותית את הצורך בפועלים בשר ודם, דרך תוכנות המחשב הזריזות אשר החליפו את סוכני הנסיעות, ועד ל"דור הבא" של הרובוטים – אשר צפויים לנהוג עבורנו ברכבים, להטיס את המטוסים ואפילו לבצע ניתוחים מורכבים במיוחד. אם עוד לא הפנתם את המציאות המשתנה, כדאי שתעשו זאת בהקדם, שכן הרובוטים ותוכנות המחשב צפויים כבר בעתיד הקרוב להשתלט על חיי היום יום שלנו באופן (כמעט) מוחלט.

אחד התחומים אשר נותרו עד כה מחוץ ל"הישג ידה" של הטכנולוגיה היה אחד התחומים האנושיים הקדומים והבסיסיים ביותר: הנראטיבים. היכולת לספר סיפורים נחשבת באפן מסורתי ל"אנושית" מאוד, כזו אשר לא ניתן לתרגם לכמה פקודות בינאריות ולהפקיד בידי תוכנת מחשב מתקדמת. אך כעת נראה כי גם התחום האנושי כל כך עומד בפני השתלטות עוינת של החדשנות הטכנולוגית – במהלך אשר צפוי להשפיע על בעלי מקצוע שונים, על תחומי העיתונות והבידור, ולבסוף – על כל אחד מאיתנו.

הרעיון בבסיס הפיתוחים הטכנולוגיים החדשים בתחום התמקד בעיקר בדיווחי חדשות קצרים ואינפורמטיביים. בניגוד לראיונות, כתבות תחקיר או כתבות עומק, כתבות חדשותיות רבות נועדו למטרה אחת בלבד – העברת מידע אינפורמטיבי. כך, למשל, עדכונים מעולם הספורט, שם רבות מהכתבות עוסקות בדיווחים שוטפים אודות תוצאות המשחקים, בתוספת מידע אודות כובשי השערים (בכדורגל), נתונים סטטיסטיים שונים ועדכונים באשר למיקום הקבוצות השונות בטבלה. ובניגוד לאותן כתבות עומק, את המשימה הזו יכולה בהחלט לבצע גם תוכנת מחשב – באופן מהיר יותר, מדויק יותר, וזול יותר מאשר כתב בשר ודם.

הפיילוט הראשון בתחום, אשר עשוי עוד להתברר כנקודת ציון משמעותית במיוחד, התרחש במהלך השבועות האחרונים – בעת משחקי טורניר הטניס היוקרתי "ווימבלדון" באנגליה. לראשונה בהיסטוריה הופעלו אלגוריתמים מתקדמים אשר "דיווחו" כל העת על תוצאת המשחקים, על נתונים סטטיסטיים שונים ועל שמות השחקנים. את הנתונים יכלה התכנה "לצייץ" באמצעות רשת טוויטר, או להעלות כתבות קצרות לאתר מיוחד שהופעל לשם כך.

החידוש הטכנולוגי המדהים מתקדם, כך נראה, בשני ערוצים מקבילים. הראשון הוא האופן בו אותן תוכנות מתקדמות לומדות "לשאוב" את הנתונים מהמציאות. כך, למשל, התכנה אשר הופעלה בווימבלדון התחברה לשידורי הטלוויזיה ולמחשבי התחרות בכדי לפענח במדויק את המצב על המגרש בכל רגע נתון. חוקרים ברחבי העולם מאמינים כי תוכנות אחרות יוכלו להפיק את כל המידע הרלוונטי מ"צפייה" בלבד במשחקים – לרבות משחקים מורכבים יותר, דוגמת כדורגל, כדורסל או פוטבול.

צילום: thinkstockphotos

הערוץ השני בו מתקדמת הטכנולוגיה הוא באופן הדיווח. כיום, כאמור, החומרים מוגשים לקוראים כדיווחים אינפורמטיביים קצרים בלבד, אך רבים מהחוקרים משוכנעים כי יכולת "הכתיבה" של המכונות עומדת בפני זינוק מטאורי במהלך השנים הקרובות. כך למשל כריס האמונד, ממקימי חברת "נרטיב סיינס" בארה"ב, משוכנע כי עד לשנת 2017 תוכנות המחשב יוכלו "לכתוב כתבה עיתונאית ברמה של זוכה פרס פוליצר".

אם אכן נחזה בהתפתחות טכנולוגית שכזו במהלך השנים הקרובות, יהיו לכך השפעות רבות על החברה כולה. ראשית, ציבור העיתונאים יספוג מכה קשה – שכן רבים מהם יהפכו בין רגע למיותרים ולמעמסה על מערכות החדשות השונות. אלגוריתם יוכל לעשות עבודה מהירה בהרה, מדויקת יותר וחפה מטעויות – והכל בעלות זולה באופן משמעותי. אך למהלך יהיו גם לא מעט השפעות רחבות יותר, שכן אותם אלגוריתמים יוכלו להציג בפני הקוראים מידע הרלוונטי להם – ולהם בלבד. תפקידה של העיתונות כ"כלב השמירה של הדמוקרטיה" עשוי לספוג מכה קשה, כשקהל הקוראים יקבל אך ורק סיפורים אשר הוא מעוניין לקרוא – כתובים באופן אליו הוא רגיל בלבד.

ואם חשבתם שהחוקרים מסתפקים באותם דיווחים עיתונאיים אינפורמטיביים, כדאי שתחשבו שוב. כבר כיום חוקרים בכירים ברחבי העולם מתחילים לנתח את אופן קבלת ההחלטות של סופרים אשר מייצרים תוכן מומצא לחלוטין – בשאיפה שיום אחד יוכלו גם הרובוטים והתוכנות השונות להצליח ולהמציא סיפור יש מאין, לצרכי בידור של בניה אדם. אם כך אכן יהיה, "יפול" בידי הטכנולוגיה אחד המעוזים האחרונים אשר נותרו כיום בידיהם הבלעדיות של בני האדם – הסיפורים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן