כמו האקר: חוקרים גילו כי סרטן מנהל "לוחמת סייבר" נגד רשת התקשורת של מערכת החיסון

מחקר מרתק חדש מגלה כי סרטן, כמו כל האקר במרחב הסייבר, תוקף את רשת התקשורת של הגוף וגורם בשל כך לנזק לכל המערכת. אתר NoCamels.com – Israeli Innovation News  מדווח על כי חוקרים גילו שהסרטן מתנהל בדומה לדפוס שרואים בלוחמת סייבר: הוא מחזיק ביכולות מיוחדות להתנהגות שיתופית ומשתמש בתקשורת מורכבת על מנת לתת משימות, לחלוק משאבים, לקבל החלטות ולתקוף.

"מה שאנחנו מתמודדים מולו היא לוחמת סייבר, חד וחלק", אומר פרופסור אשל בן יעקב מבית הספר לפיזיקה באוניברסיטת תל אביב. "הסרטן משתמש ברשת התקשורת של מערכת החיסון, על מנת לתקוף לא את הלוחמים, אלא את המפקדים שמתאמים את המגננה של הגוף". פריצת הדרך המשמעותית הזו בהבנה של הסרטן כלוחמת סייבר נגד המערכת החיסונית, מספקת תובנות על דרכים להערים ולטפל באויב המתוחכם.

איך הסרטן ממוטט את המערכת החיסונית?

על מנת לפתח הבנה מעמיקה יותר של רשת התקשורת של הגוף, בן יעקב ועמיתים מאוניברסיטת רייס ואוניברסיטת טקסס, פיתחו תוכנה שמדמה ערוץ תקשורת ספציפי בין תאים וצופה בתחלופת המסרים בין תאים סרטניים, תאים דנדריטיים ותאים נוספים המרכיבים את המערכת החיסונית.

מערכת החיסון המולדת וזו הנרכשת, משתמשות באסטרטגיות שונות על מנת להגן על הגוף ממחלות, והקשר שהן חולקות מהווה הבטחה לתרופה. מצד אחד, המערכת המולדת – קו ההגנה הראשון של הגוף, נלחמת נגד כל האיומים ומספקת הגנה מידית נגד זיהומים. מצד שני, המערכת הנרכשת היא ספציפית מאוד ומכינה את הגוף לאתגרים עתידיים. התאים הדנדריטיים, הקיימים גם במערכת המולדת וגם בנרכשת, משתפים ביניהם מידע חשוב שעוזר למערכת הנרכשת להבדיל בין תאי הגוף התקינים ובין "פולשים לא רצויים" או תאי הסרטן.


פרפסור בן יעקב. "מה שאנחנו מתמודדים מולו היא לוחמת סייבר" 

מחקרים שנערכו לאחרונה הראו כי תאים דנדריטיים משתמשים במה שמכונה תקשורת אקסוסומטית על מנת לבצע את תפקידם כמעבירי מסרים בין המערכת המולדת ונרכשת. פרופסור בן יעקב מסביר: "באופן בסיסי, אקסוסומים הם קסטות קטנות עם אינפורמציה שארוזות ואטומות בתוך חלקי תא קטנים שנקראים ננו-בועיות. הננו-נשאים הללו מצויידים בתגיות ייחודיות כך שהם יכולים להישלח אל תאים מסוגים מסוימים והם מכילים הרבה מאוד מידע ספציפי בצורת חלבוני סיגנלים, מקטעי RNA, מיקרו RNA ומידע נוסף. ברגע שהם מגיעים לתאי המטרה שלהם, הננו-נשאים האלה יכולים להורות לתאים לשנות את מה שהם עושים ולעיתים אף לשנות את זהותם". בקונטקסט של לוחמת סייבר, אקסוסומים הם האקרים שפולשים למערכת החיסונית ומאפשרים לתאים הסרטניים לקבל שליטה.

התרופה נמצאת במלחמה בין הסרטן והמערכת החיסונית

חוקרים מסבירים שמתקיימת "תחרות משיכת חבל" בין הסרטן והמערכת החיסונית ושעד כה גילו כי הנוכחות של אקסוסומים מאפשרת שלושה מצבי סרטן. "כאשר אקסוסומים לא נכללים, יש רק שני מצבים אפשריים – אחד בו הסרטן חזק יותר והמערכת החיסונית חלשה, ושני בו הסרטן חלש והמערכת החיסונית חזקה", מסביר בן יעקב. המצב השלישי הוא מצב ביניים בו הסרטן לא חזק ולא חלש, אך המערכת החיסונית נמצאת בכוננות גבוהה. החוקרים אמינים שזה עשוי להיות המפתח לגישה חדשה לריפוי, עם תופעות לוואי מופחתות.

"האתגר הוא להכיר את שדה הקרב כך שנוכל לתמרן את הטיפולים בצורה כזו שישנו את המאזן לטובת המערכת החיסונית. כאשר סרטן מאותר, זה כמעט תמיד בקונטקסט של תחרות סרטן-מערכת חיסון", אומר פרופסור בן יעקב. "הראינו שהדרך לעצור וליצור נסיגה בהתפתחות גידולים, מבלי לגרום לתופעות לוואי משמעותיות, היא גישה אינדיבידואלית של טיפול משולב – כלומר ארבע ימים של הקרנות שלאחריהן כמה ימים של דחיפת המערכת החיסונית, ושוב הקרנות וחוזר חלילה. אם הוא מתבצע בסדר הנכון, הטיפול אכן יכול לשנות את המאזן לעבר ניצחון המערכת החיסונית".

מספר סבבים כאלה של טיפול, יכולים לשנות את מאזן הכוחות ולעזור למערכת החיסונית להביא את הסרטן למצב מתון יותר. לפי החוקרים, כאשר הסרטן הוא במצב הביניים, ניתן להחליש אותו עוד יותר למצב הלחש בעזרת כמה פולסים של עידוד המערכת החיסונית.

בעוד המלחמה מול הסרטן נמשכת, חוקרים כמו פרופסור בן יעקב ועמיתיו נשארים עיקשים. שנתיים של מחקר ובדיקה מעמיקה של מערכות התקשורת של הגוף, הובילו לראיות לכך שהמערכת החיסונית שלנו יכולה להוות את מרכיב המפתח בטיפולים עתידיים במחלה. מי היה מאמין שהבנה בטקטיקות של לוחמת סייבר, תוכל לעזור לנו להישאר בריאים.

המחקר חובר על ידי פרופ. בן יעקב מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב; ד"ר דונלד ס. קופי, מהמכון האורולוגי James Brady בפקולטה לרפואה באוניברסיטת Johns Hopkins וד"ר הרברט לוין, מנהל משותף של המרכז לפיזיקה ביולוגית תיאורטית באוניברסיטת רייס.

כתבה זו פורסמה במקור ובאישור על ידי NoCamels.com – Israeli Innovation News

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן