כמו מגדל של 40 קומות: נאס"א בונה את הטיל הגדול בהיסטוריה

סוכנות החלל האמריקאית, כבר בנתה עשרות טילים משגרים בעשורים האחרונים. אפילו הטכנולוגיה בה נבנה הטיל איננה חדשה, אולם הטיל המשגר החדש שהיא מפתחת בימים אלו מעורר סקרנות רבה. מדוע? הגודל הבלתי רגיל שלו והמטרה לשמה הוא נבנה.

הישגור – בשנת 2032

פרויקט ה-Space Launch System של נאס"א הוא אחד הפרויקטים החשובים והיקרים בתולדותיה. במסגרתו בונה הסוכנות 2 טילים משגרים. הראשון בגובה 97.5 מטר, והשני בגובה 117 מטר, המקביל למגדל בן 40 קומות (וזהה כמעט לגובהו של מגדל שלום בתל אביב). בכך תשבור הסוכנות את השיא הקודם שהיא עצמה קבעה עם ה-Saturn V, ששיגרה ב-1969 ושימש לצורך הנחיתה על הירח.

לשם השוואה, גודלם של טילים ששיגרו מעבורות חלל עמד על 56 מטרים בלבד. המנוע של הטיל החדש יפעל על מימן נוזלי וחמצן ויספק עד 20% יותר דחף (Thrust) – קריטי לטיל שישקול כ-3,000 טון ויישא עימו מטען במשקל 143 טון. העלות הראשונית של הטיל הוערכה ב-7 מיליארד דולר, אולם, בהתחשב בהסטוריה של נאס"א, רוב הסיכויים שהעלות האמיתית תחרוג מהערכה זו. בשלב הראשון תפתח הסוכנות טיל קטן יותר לניסויים ולטווחים קצרים (Bloc I) ובשלב השני, תבנה את הטיל הגדול (Bloc II) שיגיע לגובה של 117 מטר.


הדמייה של הטיל | מקור: NASA

בעבר בוטלה תוכנית המעבורות של נאס"א על ידי הממשל, והתקבלה החלטה אסטרטגית של הסתמכות על שירותים חיצוניים של סוכנויות חלל זרות (הרוסית למשל) וחברות מסחריות דוגמת SpaceX. אאוטסורסינג, אם תרצו. אולם ההחלטה ביטלה רק את תוכנית המעבורות ולא את הטילים המשגרים. אז מדוע אם כן משקיעה נאס"א בפרויקט היקר הזה? התשובה היא היעד אליו הוא צפוי להגיע. המעבורות מיועדות למסלול Low Earth Orbit, כלומר, גבהים נמוכים יחסית, עד 2,000 קילומטר, אך נאס"א מכוונת הרבה יותר גבוה – למאדים ורחוק יותר.

השלב הראשון צפוי להיות ב-2018 כשהטיל (בגרסת Bloc I הקטנה יותר והבלתי מאויישת עדיין) ישוגר בשיגור ניסיון לחלל. בשלבים הבאים צפוי הטיל להנחית אדם על אסטרואיד הנמצא בקרבת הירח. בשלב הבא, בשנת 2032, צפוי הטיל (בגרסה Bloc II הגדולה יותר) להגיע למאדים. בשלבים מאוחרים יותר אגב יכול פוטנציאלית הטיל להגיע עד שבתאי וצדק – המרוחקים 1.2 מיליון קילומטר ו-588 מיליון קילומטר מכדור הארץ בהתאמה.

הסטוריה מפוארת של הצלחות… ושל עיכובים

בצד הצלחות מרשימות לאורך השנים, סובלת נאס"א מתדמית בעייתית בעמידה בלוחות זמנים שהיא מציבה לעצמה ובעלויות הכספיות של הפרויקטים. הגרסה הקטנה יותר של הטיל, צפויה היתה להיות משוגרת מוקדם יותר, אולם כבר נדחתה לנובמבר 2018. גם העלות הגבוהה של הפרויקט מביאה לביקורת מבית. בנאס"א מודעים לביקורת ולחששות, ומנסים להרגיע את הציבור האמריקאי. מנכ"ל הסוכנות רוברט לייטפוט אמר: "האומה שלנו נרתמה למסע שאפתני לחקר החלל ואנחנו מתחייבים בפני משלם המיסים האמריקאי, שנעשה את זה כמו שצריך".

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

מסר מאובטח: Tox היא סקייפ משוריין לשיחות שישארו רק בינכם

אפל חושפת: אלו 10 הסיבות הנפוצות ביותר לפסילת אפליקציות

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן