כמו סוס פרא: כשמכונית מעוררת התלהבות כמו דגם חדש של אייפון

ציון יובל השנים להופעתה של פורד מוסטאנג הראשונה בשבוע הבא, מעורר זיכרונות של ימים רחוקים בהם יציאת דגם חדש של מכונית היה מצית התלהבות ומושך תשומת לב כמו הוצאת דגם חדש של אייפון בימינו. המוסטאנג היה סנסציה, למרות שהיה רחוק מלהיות פלא טכנולוגי כמו המוצרים החדשים של אפל.

במקום זאת, הוא פשוט היה מעטפת מעוצבת בחכמה שהולבשה על בסיסו של דגם הפלקון הקומפקטי. אחד ממנהליה של פורד באותם ימים תאר זאת כך: "זה כמו להפוך ספרנית לדוגמנית על נחשקת". ובכל זאת, עם מקום ל-4, המוסטאנג גם הייתה פרקטית מאוד. העיצוב שופע החיוניות שלה דיבר בדיוק לתרבות הנעורים האמריקאית בתחילת שנות ה-60, והמחיר שלה (2,368$) הפך אותה לברת השגה עבור דור הבייבי בום שבדיוק הגיע לגיל המתאים לנהיגה.

באותם ימים לא הייתה שגרירה בולטת יותר לתרבות הפופ האמריקאית שהחלה להתפשט בעולם, ומועדוני מוסטאנג נפתחו ביותר מ-150 מדינות מסביב לעולם. גם באותם מקומות בהם התנגדו למדיניות האמריקאית, הייתה הפורד מוסטאנג סמל להערצת סגנון החיים האמריקאי.

עם המשיכה הבינלאומית שצברה במשך השנים, החליטה פורד לשווק לראשונה את הדגם החדש מודל 2015 באופן גלובלי. הנהגים הישראלים שעד כה היו יכולים ליהנות מהמוסטאנג רק אם ביצעו ייבוא אישי, יוכלו לרכוש אותה החל מינואר 2015 מיבואנית פורד בארץ "דלק מוטורס". היא תגיע בשתי גרסאות: עם מנוע טורבו-בנזין ארבעה צילינדרים, 2.3 ליטר ו-309 כוח סוס, או בגרסת V8 בנפח 5.0 ליטר ו-426 כוח סוס.

ההשקה שאמריקה לא שכחה

חשיפת הדגם החדש הייתה מושלמת: ב-16 באפריל 1964 קנתה פורד את זמן השידור של 21:30 עד 22:00 בשלושת רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב ושידרה את הפרסומות הראשונות למוסטאנג ללא הפסקה. פורד גם פרסמה מודעות ב-2,600 עיתונים ברחבי ארה"ב, כולל במדורי הנשים, בהם הושם דגש על זכייתה של המכונית בפרס העיצוב הטוב ביותר. הפרסומות לגברים מנגד, הציגו מותג גברי וחזק: "מכונית שהופכת גברים חלשים לחזקים, וגברים חזקים לבלתי מנוצחים", הצהירה אחת מהן. ההשקה הרשמית התרחשה יום לאחר מכן, ב-17 לאפריל ביריד פורד בניו יורק. "אמריקה תצטרך להיות חרשת, אילמת ועיוורת כדי להתעלם מהשם", סיכם הניוזוויק מגזין.

נשמעו גם ביקורות, בעיקר על המנוע החלש שלה, אך לציבור לא היה אכפת והתגובות הנלהבות לא איחרו לבוא. התקשורת התמלאה באירועים חריגים הקשורים בהערצת המוסטאנג: משאית שהתנגשה באולם תצוגה לאחר שהנהג בהה בדגמים שהוצגו בו, אלפי אנשים שחסמו מסלול מרוצים כי ניסו להתבונן ברכב מקרוב, ומוכר מכוניות בטקסס שהציע רכב בודד למכירה פומבית בה התחרו 15 קונים.


האם צריך לאפשר לגבר בשנות ה-50 לחייו להסתובב עם מוסטנג? "לנהוג בה זה כמו למצוא את מעיין הנעורים". פרסומת מ-1966 

שיווק המותג היה כל כך מוצלח עד שהמוסטאנג הצליחה לכבוש את ליבם ומחשבתם של כל הדורות. הגיל החציוני של הקונים היה אמנם 31, אך אחד מכל שישה קונים היה בן 45 ל-55. המוסטאנג דיברה לכולם – לנכדים הצעירים כמו גם לסבתות שהרגישו בזכותו שוב צעירות וחיוניות.

1966 היתה השנה המוצלחת ביותר עבור פורד שמכרה כ-550 אלף רכבי מוסטאנג. בפברואר השנה ייצור המוסטאנג הגיע לראשונה למיליון מכוניות, ונראה שקסמה של המכונית הצעירה לא התפוגג ועדיין אופף אותה 50 שנה אחרי שהוצגה לראשונה בקול תרועה רמה בארה"ב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן