כספומט או כספומטית: מי מההורים משחרר כסף יותר בקלות?

הסבירות שאמא שלך תשב איתך לנהל שיחה בריאה על כסף גבוהה יותר – אבל זה אבא שלך, סביר יותר להניח, שישלוף את המזומנים בסופה של השיחה – לפחות עבור חלק מהדברים. או לפחות, כך טוען מחקר חדש של "אמריפרייז פייננשל",שנערך בארה"ב תחת הכותרת "כסף בין הדורות 2".

ישנם הבדלים עקרוניים בדרך שבה גברים אמריקאיים ונשים אמריקאיות ניגשים לסוגיות כספיות, במיוחד כשמגיע הדבר לילדים הבוגרים – ולהוריהם: רוב מכריע, 93% מבני דור ה"בייבי בומרז" (ילידי 1945-1955) סיפרו כי סיפקו עזרה כספית לילדיהם הבוגרים, אך אבות במבוהק עושים זאת יותר מאימהות וסייעו בתשלום עבור מכונית (58% לעומת 48% בקרב נשים), או נתנו את חתימתם על הלוואה או חוזה שכירות (42% לעומת 32%), או מימנו ביטוח רכב (51% מול 43%). יותר אבות אמרו שיסייעו לילדם לרכוש רכב או לשלם חובות אשראי מאשר ימשיכו להעשיר את חיסכון הפרישה שלהם.

למרות זאת, כשהדבר מגיע לשיחה פנים מול פנים, זה לגמרי השדה של אמא. אמהות דור הבייבי בומרז מדווחות באופן עקבי על עריכת שיחות שגרתיות עם קרוביהן אודות פיננסים (54% לעומת 46%), עלויות בריאותיות (45% מול 34%) ובעיות משפחתיות (59% מול 46%).

"נשים אכן נוטות לדבר יותר על נושאי כספים – הן עם הוריהן והן עם ילדיהןף בעוד גברים נוטים בתכיפות גבוהה יותר פשוט למסור מזומן ולעזור לבני משפחה", אומרת סוזנה דה-באקה, סמנכ"לית תכנון באמריפרייז פייננשל. "בין אם בני המשפחה משני המינים נכנסים לתפקידי העוזרים או המדברים ובין אם לאו – האמת היא שהתפקיד הכלכלי שבן-משפחה משחק יכול להשפיע על הדרך בה הוא או היא יתקשרו".

מה שמדהים, היא מוסיפה, הוא עד כמה תמיכה משפחתית של דור הבייבי בומרז קולעת לסטיריאוטיפים המגזריים המוכרים. "למשל, המספרים מראים מראים שאבות הרבה יותר וזרים לילדיהם לקנות מכונית או ביטוח רכב. זה נראה שהדברים האלה למדו מאבות ה"דור השקט" שלהם, שגם הם היו נוטים לעזור לילדיהם בתחומים האלה בדיוק".

בשורה התחתונה, מכסמת דה-באקה, "בין זוגות ובמשפחות שלמות, לגמרי צריכים לדבר על כסף אחד עם השני, במיוחד באם על המזומן לעבור מיד ליד. אנשים ממינים וגילאים שונים רואים דברים בדרך שונה, ומשפחות רב-דוריות עשויות להיות מגוונות מאוד. עריכת שיחות פתוחות באופן שגרתי אם בן או בת הזוג, כמו גם עם שאר בני המשפחה, עשויה לעזור ולהבטיח כי ההחלטות שתילקחנה תהיינה נכונות – עבור כל המעורבים".

ובעצות הפרקטיות? גם כאלו מזמן המחקר:

* לא לפחוד לדבר על ה'סוגיות הקשות'. "זה לגמרי הוגן מצד הורה לשאול את בנו בגיל-הקולג' מה היא תוכניתו או תוכניתה להחזר הלוואת הסטודנט, או לשאול את הוריהם המקשישים איך הם מתכננים לממן את סיעודם ואם הם צופים כי יזדקקו לעזרה

* הכינו תוכנית כלכלית רשומה. התוכנית אמורה למזג את התמיכה שההורים מספקים – או רוצים לספק – לבני המשפחה. תיעוד סידורים כספיים עשוי לסייע להבהיר את סוג ודרגת התמיכה אותה ייתנו למשפחה, ויספקו תיק רשום לשוב אליו בדיונים עתידיים.

* קחו עזרה אם צריך. לבטח קל למצב להפוך טעון או קשה כאשר משפחות דנות בכסף. אם המשפחה נוטה לדרמה, שיקלו להעמיד נציג צד שלישי – כמו למשל מומחה מימון – בכדי לנסות לגבש את תוכניתכם באופן רציונלי ומונע- מטרה.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן