כצפוי: בנק ישראל הותיר את ריבית נובמבר ללא שינוי

הריבית במשק תישאר ללא שינוי ותעמוד על רמה של 1% גם בחודש נובמבר, כך הודיע היום בנק ישראל. ההחלטה תואמת את תחזיות האנליסטים.

בהודעת הבנק נאמר כי ההחלטה עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין. 

בין הסיבות להחלטה: קצב האינפלציה הנמוך, האטה קלה בקצב הצמיחה, הבלימה מגמת הייסוף בשער החליפין של השקל, ההערכות כי ידחה צמצום ההרחבה הכמותית בארה"ב והירידה בהיקף עסקאות הדיור. 

למרות הירידה בהיקף העסקאות ציינו בבנק את המשך העלייה במחירי הדירות ונטילת משכנתאות בהיקפים גבוהים. הנחיות המפקח על הבנקים, המגבילות את שיעור ההחזר מן ההכנסה, את חלק ההלוואה שניתן בריבית משתנה ואת התקופה הסופית לפירעון ההלוואה במשכנתאות, צפויות להפחית את הסיכון לציבור נוטלי המשכנתאות ולמערכת הבנקאית.

בבנק ציינו גם כי הריבית הופחתה ב-0.75% במצטבר מאז חודש מאי, ומזה ב-0.25% בחודש שעבר, ופערי הריביות והתשואות מול המשקים המפותחים הצטמצמו.

בסיכום הודעת הבנק נאמר כי בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור.

הנגידה פלוג | צילום: דוברות הכנסת

בחודש שעבר, החליט הבנק על הורדה של 0.25% בערך הריבית במשק, כחלק מניסיונה של פלוג לצמצם את התחזקותו של השקל מול דולר. גם שר האוצר יאיר לפיד התייחס אל הסוגיה לפני מספר ימים ואמר בראיון לרשת בלומברג כי יפעל יחד עם הנגידה פלוג כדי להחליש את ערכו של המטבע המקומי. הפעם כאמור, נמנעו בבנק משימוש חוזר בהפחתת הריבית על מנת להתערב בשער השקל.

"לאור העובדה שאין לחצים אינפלציוניים ותחזיות הצמיחה נחלשות בעקבות הפגיעה האנושה ביצואנים הסובלים משער דולר-שקל נמוך, היה ניתן להוריד את הריבית במשק. אך נדמה שקרנית פלוג שומרת על נשק זה לעתות משבר חריפות יותר. הורדת ריבית צפויה במידה והאינפלציה תמשיך להיות נמוכה ושער השקל-דולר יישאר נמוך", אומר שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר.

"מי שקונה את התזה ששלוש הפחתות הריבית האחרונות של בנק ישראל נבעו רק מהתחזקות השקל לא צריך להיות מופתע בכלל מההחלטה לעצור את מגמת ההפחתות שכן מאז החלטת הריבית בסוף ספטמבר השקל נחלש ב-1.4%", אומרים במחלקת המאקרו של פסגות. "גם בהסתכלות קדימה, שער החליפין ימשיך להערכתנו להיות הגורם העיקרי שישפיע על החלטות הבנק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן