כצפוי: בנק ישראל הותיר את ריבית ספטמבר-אוקטובר ללא שינוי

ריבית ספטמבר נותרה ללא שינוי ברמה של 1.25%, כך קבע הערב בנק ישראל., זה חודש שלישי ברציפות שאין שינוי בריבית, זאת לאחר שתי הפחתות הריבית בחודש מאי. החלטת הבנק תואמת את תחזיות האנליסטים. 

בהחלטת הריבית של הבנק נכתב כי "ההחלטה להותיר את הריבית לחודש ספטמבר ללא שינוי ברמה של 1.25%, עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין".

בנוסף מסבירים בבנ ישראל כי "ההערכות לגבי הפעילות הכלכלית, הן שהפעילות בניכוי השפעת תחילת הפקת הגז הטבעי ממשיכה להתרחב בקצב שאפיין אותה בשנתיים האחרונות, כאשר הגידול בביקוש המקומי, ובפרט בצריכה הפרטית, מקזז את הירידה ביצוא". 

עוד נכתב כי "הציפיות לגבי הפעילות העתידית במשק עקביות עם המשך צמיחה מתונה בקצב דומה לזה של התקופה האחרונה: מדד האקלים, המבוסס על סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס, התמתן באוגוסט, תוך התמתנות גם ברכיב הציפיות לשלושת החודשים הקרובים. מדדי אמון הצרכנים השונים עלו החודש, אך הם ממשיכים להצביע על אמון צרכנים נמוך יחסית".

בבנק מודאגים מהמצב בשוק הנדלן. "על פי הנתונים המעודכנים נבלמה הירידה בקצב השנתי של עליית מחירי הדירות, וב-12 החודשים שהסתיימו ביוני הקצב עלה ל-9.3%, לעומת 8.7% ב-12 החודשים שהסתיימו במאי. מספר העסקאות בשוק הדיור ממשיך לגדול".

מומחים סבורים כי עידן הפחתות הריבית הסתיים וכי הריבית אפילו תעלה בהדרגה בשנה הבאה בעקבות התאוששות המשק מההאטה הממושכת. השיפור בכלכלות של ארה"ב וגוש היורו יתרום לתהליך של העלאות ריבית ברחבי העולם.

גם ההגבלות החדשות על המשכנתאות משקפות הערכה כי הריבית רק תעלה בהדרגה בעתיד ותקשה על החזר הלוואות הפריים ע"י הציבור.

בין הנימוקים כנגד הפחתת ריבית ניתן למנות את הגאות שנרשמה במגזר העסקי (לפני העלאת המע"מ). בנוסף, בשוק הדירות ימנעו הפחתת ריבית, למרות הצפיות הנמוכות לאינפלציה.

פלוג | צילום: דוברות הכנסת

החשש הוא כי הפחתת ריבית נוספת תזניק את מחירי הדירות. לאחר שמחירי הדירות עלו ב-0.5% ביוני עקב הסתערות הציבור על שוק הנדל"ן והריבית הנמוכה. יצויין כי מחירי הדירות זינקו ב10% בשנה וב82% ב-6 שנים וממשיכים להמריא לגבהים חדשים. לכן, הפחתה נוספת בריבית תנפח את בועת הנדלן ותזניק את מחירי הדירות לשיאים חדשים.

כמו כן, הוכח כי השפעת הריבית על שער הדולר נמוכה מאד והפחתה קלה בריבית לא תגרום לפיחות חד בשקל (כפי שרוצים היצואנים).

הצמיחה המפתיעה ברבעון השני (5.1%) בעקבות הסתערות הציבור על שוק הדירות והמוצרים (ערב העלאת המע"מ) מונעת הפחתה נוספת בריבית . מנגד, הצפיות לאינפלציה בשוק ההון נותרו 1.4% (כמו ביולי), לעומת 1.6% ביוני ו2.8%- בחודש מרס.

על פי ההערכות בשוק, הורדת ריבית נוספת, אם תהיה, תקרה רק לאחר החגים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן