Forbes Israel Logo

המקצועות שנעלמים מן העולם: הכריכייה שפועלת בעבודת-יד מסורתית

שלום צימבר בילה את שנות ילדותו בכריכיה של אביו עד שנסגרה בשנות ה-60. כיום, הוא מחזיק באחת הכריכיות האחרונות שנותרו בארץ שפועלות כמו פעם

לאריה צימבר ז"ל היתה כריכייה שהיתה ממוקמת רוב השנים ברחוב מנחם בגין בתל אביב (לשעבר דרך פתח-תקוה) והיתה מוכרת לכל. מדובר בכריכייה גדולה שעבדה עם הוצאות הספרים הגדולות בישראל של אותה תקופה.

אולם, בשנות ה-60, עקב המיתון הקשה, נכנס אריה לקשיים ולבסוף נאלץ לסגור את העסק. כדי להתפרנס פתח שלום, בנו, כריכייה משלו בשנת 1970 בשכונת שפירא בתל-אביב. הוא מצא נישה משלו וכרך את הספרים של הספריות האקדמיות, משרד הביטחון, עיתון הארץ, ספריות רפואיות של בתי חולים, ועוד.

שלום צימבר. צילום: הדס אלדר
שלום צימבר. צילום: הדס אלדר

הנישה היתה כל כך מוצלחת עד שהעסק גדל וצימבר העסיק חמישה פועלים. משסגר אביו את הכריכייה, הוא החל לעבוד אצל שלום. "הזמנים השתנו היום. הכל באינטרנט, יש הרבה פחות עבודה, אנשים זורקים ספרים ואנציקלופדיות. ובכל זאת, על אחד השולחנות ניצבים ספרים עירומים שמחכים לטיפולו המסור כדי לשוב כרוכים לבעליהם.

נוסטלגי וייחודי

שלום (77) גם כורך עבור הגופים הביטחוניים ספר לכל פורש. בנוסף, יש כריכות לסידורי בר מצווה, תפריטי מסעדות והמגוון עוד רחב. מכיוון שבשנים האחרונות אין הרבה עבודה ורוב הזמן פנוי, שלום אוהב לכרוך להנאתו יומנים ומחברות. הזמן מאפשר לו להיות יצירתי ולמחזר את הכריכות של אנציקלופדיות וספרים ישנים שנותנים למחברות מראה נוסטלגי וייחודי.

רעיון הסגירה נדחה בינתיים. צימבר בכריכייה. צילום: הדס אלדר
רעיון הסגירה נדחה בינתיים. צימבר בכריכייה. צילום: הדס אלדר

״אבל״, מספר שלום, "ללא שיווק אין לזה הרבה דרישה ורוב הזמן אני מוצא את עצמי לבד. בשנת 2015 כבר שקלתי לסגור ואז הגיעה אלי בחורה בשם מיטל כץ, שסיפרה שיש לה מיזם סיורים חברתי שחושף את הסיפורים של בעלי מלאכה במקצועות נכחדים.

"בהתחלה התנגדתי נחרצות. חשבתי שזה לא ייתן לי כלום חוץ מבלגן, אבל לבסוף השתכנעתי לתת לזה הזדמנות חד-פעמית. מאז שהצטרפתי למיזם העסק קם לתחייה, פתאום אנשים מצלמים, מתעניינים בסיפור שלי ובמקצוע, רוכשים מחברות ויומנים ואפילו צילמו אותי לטלויזיה ולעיתון. אז רעיון הסגירה נדחה בינתיים", אומר שלום בחיוך.

חיבור הכריכה באמצעות חוט ומחט. צילום: הדס אלדר
חיבור הכריכה באמצעות חוט ומחט. צילום: הדס אלדר

בבית המלאכה ניתן לראות גליוטינה בת 200 שנה, מלחציים ידניות להטבעה, מכונות נוספות, וגם – חוט ומחט איתם מחבר שלום את הכריכה אחת-אחת.

הכריכייה ממוקמת ברחוב אבולעפיה 20 בתל-אביב. אם חשקה נפשכם במחברת מעוצבת או שיש לכם רצון למתנה מיוחדת – שלום יכרוך עבורכם מחברות עם הברכות שלכם בעבודת יד, סידורי בר מצווה או כל דבר שניתן לעשות בעבודת יד.

לכתבות נוספות בסדרה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.