כשהבזאר הפרסי מגיע לאינטרנט: הכירו את Digikala – העליבאבא של איראן

לקנות בגדים או כלים למטבח בשוק באיראן זה דבר אחד – לקנות מצלמות או מכשירים יקרים אחרים, זה כבר דבר אחר, שעשוי להסתיים במפח נפש ובזבוז של כסף רב על מוצר מזויף או מקולקל. זו אחת הסיבות שהאחים התאומים חמיד וסעיד מוחמדי משנים כעת את הצורה בה האיראנים קונים מכשירי חשמל ומוצרים אחרים.

לפני שמונה שנים הקימו האחים בני ה-35 את הסטארטאפ Digikala, שפירושו "מוצרים דיגיטליים" בפרסית, והציגו לראשונה לאיראנים מושגים כמו שקיפות, החזר כספי וחוות דעת על מוצרים. היום שווה החברה כבר קרוב ל-150 מיליון דולר.

הכל התחיל כשהאחים חובבי הצילום רצו לקנות מצלמה מקצועית והחלו לערוך מחקר באינטרנט, בסופו החליטו על Nikon D70. "סוף סוף ידענו מה אנחנו רוצים, אבל היתה רק חנות אחת שמכרה את המצלמה", מספר חמיד.

חודש לאחר שרכשו אותה ב-1,000 דולר, היתה בעיה בעדשות והאחים גילו לצערם כי כמו במקרים רבים אחרים באיראן, המוכר רימה אותם והחליף את העדשות היקרות בכאלה באיכות נמוכה. זו היתה חוויה לא נעימה, אך היא סיפקה את ההשראה ל-Digikala. "הוצאנו את כל כספנו על המצלמה, אך כך עלה הרעיון – רצינו אתר עם הרבה מידע והמלצות עבור מוצרי חשמל, שגם מספק חווית קניה טובה. שילוב של CNET (אתר המלצות) ואמזון. חשבנו שזה הכרחי שיהיו ב-Digikala את שני המודלים העסקיים, מכיוון ששניהם עונים על בעיות חמורות עבור הקונים האיראנים".


אמינות ונוחות שלא מוכרים לאיראנים. אתר Digikala | מקור: צילום מסך

גם חמיד וגם סעיד הם בעלי תואר במנהל עסקים, אך מעולם לא חיו מחוץ לאיראן, כך שהמיזם שלהם מבוסס כולו על מה שהיו יכולים למצוא ברשת. בתחילה, הם התמקדו רק במוצרי אלקטרוניקה, אך הם מתרחבים למוצרים נוספים כמו כלי בית, ספרים, מדיה, מוצרי טיפוח, צעצועים ועוד. עכשיו הם משיקים גם שירות בחירת מתנות, שמשתמש בביג דאטה על מנת להציע מוצרים שיכולים להתאים ללקוח לפי התנהגות של גולשים דומים.

האתר הוא גאוותה של סצנת הסטארטאפים התוססת של טהראן, וסלל את הדרך למיזמים מצליחים נוספים, כמו הגרסה האיראנית לגרופון. יחד עם זאת, חמיד אומר כי בעוד שיש להם נתח שוק של 80%-90% מהסחר האלקטרוני, עדיין עומדת בפניהם עבודה רבה. "אנחנו עובדים על שיווק המסחר האלקטורני לדור הצעיר – קהל המטרה שלנו שעוד לא חווה אותו. אנחנו רוצים להיות בטוחים שאנחנו מספקים חוויית קניה טובה גם בערים מחוץ לטהראן".

לשם כך הם מציעים משלוח חינמי בתוך יום, ל-30 ערים באיראן ומתכננים להגיע ליותר מ-100 ערים בתוך שלושה חודשים, מה שיכסה את המדינה כולה. שירותי השילוח באיראן הם זולים, החלק הקשה הוא להתחרות עם החנויות הזולות בערים הקטנות, בהן שאלת האמון היא האתגר הגדול. בערים אלה יש ללקוחות בדרך כלל כוח קניה קטן יותר, ולכן לשם מכוונים המוצרים החדשים שאינם אלקטרוניים וזולים יותר. "אנחנו רוצים להיות הפתרון הטוב ביותר לאנשים אז אנחנו מציעים התאמת מחירים ומדיניות החזרה חינמית בתוך שבעה ימים. באיראן זה מאוד יוצא דופן, אבל אנשים אוהבים את זה".


מרכז ההפצה של החברה

עד לפני כמה חודשים, Digikala פעלה ללא פרסום כלל. שיווק מפה לאוזן שמאוד חזק באיראן, יצר אימפקט משמעותי. "אם מסתכלים למשל על מוצר כמו גלקסי 5, אפשר לראות שיש עליו יותר מ-2,000 תגובות אצלנו. אם בודקים באמזון, רואים שיש פחות מחצי. איראנים אוהבים לחלוק את החוויות והרעיונות שלהם. הם אוהבים מכשירי חשמל וגאדג'טים. אנשים מגיעים לאתר לא רק כדי לקנות, אלא גם כדי לקרוא וכתוב תגובות".

Digikala שהחלה עם השקעה של 10,000 דולר בלבד, מראה היום צמיחה של 200% בכל שנהב מונחי כניסות, הזמנות ורווחים. הצוות גדל ליותר מ-500 איש, אך האתגרים התרבותיים נותרו. לרבים מהעובדים הצעירים, מדובר בעבודה ראשונה בתחום, מה שמצריך השקעה בהכשרתם כנותני שירות.

כעת משתמשים האחים בפלטפורמה שלהם על מנת לחנוך סטארטאפים בחממה מקומית. "יותר משהם זקוקים לכסף והכוונה, הסטארטאפים בטהראן זקוקים לסיפורי הצלחה מעוררי מוטיבציה", הם מסכמים. אם כולם יהיו מוצלחים כמו Digikala, יהיו הרבה כאלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן