כשהשלטון חודר למחשב: צורך ביטחוני או פגיעה בפרטיות?

השערורייה סביב התפטרותו הפתאומית של ראש ה-CIA הדהימה בשבוע החולף את הציבור האמריקאי, לא רק בשל תפקידה הבכיר של הדמות שניצבה בראשה, אלא גם בגלל הקלות בה נדמה היה כי הרשויות מפלסות את דרכן לעבר חשבונות דואר אלקטרוני פרטיים.

הטכנולוגיה שינתה את התקשורת מהר הרבה יותר מאשר את החוק, באפשרה לרשויות "לחטט" באופן שגרתי בהודעות דואר אלקטרוני ובהודעות טקסט, עם נטל נמוך בהרבה של הוכחת קשר לפלילים. לעתים קרובות, נשואי החיפוש כלל לא יודעים שנפגעו, שלא לדבר בכלל על הסיבה.

לאחרונה, מסרבות חברות טכנולוגיה גדולות, כולל גוגל ופייסבוק, להסגיר תמלילים ללא צו, ולוחצות על הממשל לגבות תחילה את פעולותיו בבית המשפט.

הנושא נחשף לאור הזרקורים בשל הגילוי כי לגנרל דייוויד פטראוס, בעת ששירת כראש ה-CIA, היה רומן מחוץ לנישואים עם הביוגרפית שלו, פאולה ברודוול. היחסים התגלו לאחר שג'יל קלי, ידידה של משפחת פטראוס, התלוננה במשרד ה-FBI בטמפה על מיילים אנונימיים מטרידים.

קלי עצמה לא שיערה עד כמה יכולה חדירה אלקטרונית שכזו לצאת מכלל שליטה: ביום רביעי היא כתבה לראש העיר של טמפה ביי כי משפחתה נאלצה לנתק את מכשיר הטלפון בביתם, בין היתר משום שהמשטרה חשפה בעקבות דרישת כלי התקשורת את תמליל שיחות טלפון לביתה ואת מספר הטלפון הסלולרי שלה. 

צילום: ingimages a.s.a.p

גם ההודעות המטרידות פורסמו בכלי התקשורת. ה-FBI חשד כי לשולח האנונימי היה מידע על מקום הימצאו של פטראוס, ולכן הוציא צו מנהלי המאציל את סמכותם של סוכניו לבדוק את חשבונות הדוא"ל שממנו הגיעו ההודעות. כך גילו החוקרים כי ההודעות המטרידות נשלחו לקלי על ידי ברודוול.

בטוויסט נוסף, נמצא כעת הגנרל ג'ון אלן, מפקד כוחות נאט"ו והכוחות האמריקאים באפגניסטן, תחת חקירה, בשל יחסים בלתי הולמים לכאורה עם קלי, שהתגלו במהלך אותה בדיקת ה-FBI. אלן הכחיש כי מערכת היחסים בין השניים כללה יחסי מין.

"מתן היתר שכזה 'לחטט' בחשבונות דוא"ל ובהודועות טקסט הגיע בשקט אך במהירות לרמה חסרת תקדים", טוענים פעילי זכויות אדם לפרטיות בארה"ב. "פרשה זו מספקת הזדמנות נדירה להתבונן בשינוי שחולל".

"אם הם יבקשו ממך ישירות לשמוע את העדות שלך, אתה יכול לומר להם להתנדף", אומר פרופ' אורין קר מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, לשעבר פרקליט במשרד המשפטים. "זו הסיבה שהם מחפשים מידע דרך צד שלישי, נסתר לכאורה, אך החוקרים יכולים למצוא אותו בזול ובקלות".

"זה הפך להיות כל כך קל. הסטנדרט הוא כל כך נמוך, ומנגנון אספקת המידע הוא כל כך פשוט, שהטכניקה הפכה לסטנדרטית מאוד", מוסיף ג'ים דמפסי, סגן נשיא המרכז לדמוקרטיה ולטכנולוגיה.

דייויד פטראוס | צילום: רויטרס

חוק הפרטיות בתקשורת האלקטרונית (ECPA), קובע כי הודעות דואר אלקטרוני בנות יותר מ-180 יום אינן נדרשות לצו מבית המשפט. התובעים נדרשים לצו המאשר עילה סבירה לחשיפת דואר אלקטרוני רק עבור הודעות דואר אלקטרוני שנפתחו לפני פחות משישה חודשים.

אולם נדמה כי חברות הטכנולוגיה הגדולות נלחמות כעת בחזרה. "יש צורך בפירוש נכון של החוק הנוגע בהגנה על פרטיותו של משתמש", אמר ראש מנגנון הביטחון של פייסבוק, ג'ו סאליבן. גם דובר גוגל הודיע כי מעתה יידרש צו מבית המשפט עבור כל בקשה לחשיפת הודעת דוא"ל, אפילו בת יותר מ-180 יום.

זאת לאחר שקיבלה בשבוע האחרון פניות מגורמי מימשל בבקשה לספק מידע בדבר 16 אלף משתמשים בששת החודשים האחרונים, לעומת 12 אלף בחצי השנה שקדמה להם. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן