כתבי אישום נגד שלושה חשודים בפרשת הבנק המחתרתי – בכפוף לשימוע

פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה היום ל-3 חשודים מרכזיים בפרשה המכונה "צ'ק ליסט". במכתבי השימוע הודיעה הפרקליטות לשלושה: מאיר אוחנה, מנחם מגן ודורון אלעד, כי לאחר בחינת חומר הראיות בעניינם, נמצא כי הם עברו לכאורה עבירות פליליות וכי נשקלת אפשרות להגיש נגדם כתבי אישום. 

החשדות שפורטו במכתבים הינם פרי חקירה שנעשתה בשנת 2012 על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה, יחידת יהלום של רשות המיסים, חקירות מכס ומע"מ ירושלים ובשיתוף הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. חקירה זו חשפה מסכת פעילות עבריינית חמורה בהיקפי ענק, שנעשתה תוך שימוש במתחם הסגור של הבורסה ליהלומים ברמת גן.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

אוחנה הינו יהלומן רשום בבורסה ליהלומים. בפועל, מהחקירה עולה כי, בשנים 2011-2010 פעל אוחנה בעיקר כנותן שירותי מטבע שונים ולא כיהלומן. על פי החשד, אוחנה פעל להוצאת כספים לחו"ל של אנשים שונים ללא דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון ובמסווה של ייבוא יהלומים בהיקף של כ-148 מיליון דולר, זאת תוך ביצוע שורת מעשי מרמה חמורים כנגד מפקחי מכס של משרד התמ"ת בבורסה ליהלומים ופקידי בנק שונים.

כמו כן, חשוד אוחנה כי בתקופה זו הוציא ליהלומנים שונים בבורסה ליהלומים חשבוניות פיקטיביות בסכום זהה של כ-148 מיליון דולר. חשבוניות אלה אפשרו ליהלומנים רבים להתחמק מתשלום מס. על כן אוחנה חשוד, כי ביצע עבירות שונות על חוק העונשין, חוק איסור הלבנת הון, פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף ופקודת המכס.

מתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן | צילום: עיריית רמת גן

בנוסף, על פי החשד, מגן ואלעד הפעילו במשך שנים רבות עסק לא רשום למתן שירותי מטבע בבורסה ליהלומים, שנחזה להיות עסק למסחר ביהלומים. בשנים 2011-2008 נתנו מגן ואלעד שירותים למאות לקוחות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים. השניים הסתירו את פעולותיהם מרשויות המס ומהרשות לאיסור הלבנת הון. בהתאם לראיות שנאספו בחקירה, העמידו מגן ואלעד נכסים פיננסים בחו"ל ליהלומנים ואנשים אחרים, ניכו שיקים והמירו מטבע בהיקף של כ-350 מיליון דולר ללא דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון, ותוך השמטת הכנסתם הנובעת מפעילות זו מרשויות המס בישראל.

כמו כן,  על פי החשד, פעלו מגן ואלעד לקבלה ולהוצאה של חשבוניות פיקטיביות עבור לקוחותיהם היהלומנים בהיקף של מעל ל-300 מיליון דולר. מגן ואלעד גם חשודים, כי דאגו לשבש את החקירה על ידי הסתרת תיעוד פעילותם העבריינית במקומות מסתור ועל ידי השמדתו. על כן מגן ואלעד חשודים, כי ביצעו עבירות על חוק איסור הלבנת הון, פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף ועבירות שונות על חוק העונשין.

לחשודים ניתנה אפשרות בהתאם לחוק, לקיים הליך שימוע בפני פרקליטת מחוז תל אביב, ליאת בן ארי שווקי, בטרם תתקבל החלטה אם להגיש כתב אישום נגדם. עו"ד דרור מתתיהו, ממשרד דולן-דמארי-מתתיהו, המייצג מספר חשודים בפרשת הבנק המחתרתי, מסר בתגובה: "אנו סבורים כי הפרקליטות שוגה בהבנת העובדות ובפרשנותן. באמתחתנו טענות כבדות משקל, אשר יש בהן כדי להשמיט את הבסיס תחת ההאשמות המיוחסות למרשנו, אולם אלה תפורטנה בפני הפרקליטות במהלך השימוע, ולא באמצעי התקשורת".

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן