כתב פורבס מציע לסינים: למה כדאי לכם להשקיע בישראל

עסקת מכירתה של תנובה לחברת ברייט-פוד הסינית עוררה דיון ציבורי רחב בארץ – אך כעת מסתבר כי הדי הדיון הגיעו גם אל מעבר לים, לארה"ב. עסקת הענק, במסגרתה נמכרו 56% מתנובה לענקית המזון הסינית על פי שווי חברה של 8.6 מיליארד שקלים, העלתה לסדר היום בארה"ב את סוגיית ההשקעות הסיניות הגוברות במשק הישראלי – ואת הפיכתה של סין למשקיעה השנייה בגודלה במשק הישראלי (שנייה רק לארה"ב).

במשק האמריקאי נשמעים קולות מגוונים ביחס לעליית מעמדה של סין במזרח התיכון: בעוד יש שקוראים לממשל האמריקאי "להתעורר" בטרם תשיג סין דריסת רגל משמעותית בישראל ובמזרח התיכון שתאיים על השליטה האמריקאית, יש גם כאלו אשר רואים בכך כצעד חכם של הסינים, ומכירים במשמעות הרבה של המשק הישראלי עבור שווקים מתפתחים – ועבור המשק הסיני במיוחד.

זאק מילר, פרשן פורבס ארה"ב הסביר בטור מיוחד מדוע המשק הישראלי כה מתאים להשקעה עבור הסינים, ולמה כדאי לסינים להמשיך ולהשקיע בישראל. באופן מעט מצחיק, מילר התחיל והשווה בין השווקים השונים, כשלראייתו ישראל וסין חולקות אתגר משותף: אוכלוסייה הולכת ומתרבה, לעומת משאבים מצומצמים בלבד. מצחיק להשוות בין אוכלוסיית ישראל המונה 8 מיליון איש לבין אוכלוסיית סין, אשר מונה כמעט 1.5 מיליארד איש – אך העיקרון בשני המקרים, לראייתו, נותר זהה.

אך מעבר לדמיון באתגרים אשר חולקת ישראל עם סין, מדוע כדאי למשק המתפתח המסקרן ביותר בעולם להמשיך ולהשקיע סכומים משמעותיים במדינה הקטנה מהמזרח התיכון? מילר מציע לסינים 6 סיבות בגינן כדאי להמשיך ולהשקיע בישראל.

סיבה 1: החלב

הביקוש הסיני לחלב הוא מהגבוהים בעולם, והוא שהביא באופן ישיר לזינוק במחירו של החלב ברחבי העולם כולו במהלך השנה החולפת (המחלבות בארה"ב רשו רווחי שיא של כל הזמנים). הביקוש, כאמור, עצום – אך כמות הרפתות והפרות החולבות במשק הסיני אינה עצומה מספיק כדי להרוות אותו. ישראל אמנם לא עלתה למונדיאל, אבל כשזה נוגע לחלב – אנחנו מעצמה בין לאומית. חברות ישראליות (דוגמת אפימילק) כבר נמצאות בקשרים עסקיים ותיקים עם השוק הסיני – וסיפקו הוכחות בשטח, כשהעלו את תפוקת החלב אשר סיפקה פרה חולבת בשנה מ-7000 קילוגרם חלב בשנת 2001 ל-11,600 קילוגרם בשנת 2010.


ישראל וסין. הרבה מן המשותף | תמונה: shutterstock

סיבה 2: חסכון במים בחוות

סין כבר הגדירה את החיסכון במים כאחד היעדים הלאומיים המרכזיים שלה לשנים הקרובות, כשמשאבי המים במדינה אמנם לא עומדים על סף התייבשות, אך לטווח הארוך נראה כי הסינים יודעים מה הם עושים. ישראל, אשר פיתחה תרבות חקלאית מפותחת בתנאים קשים ויבשים למדי, הפכה לשם דבר עולמי בסוגיית ניהול משק המים: חברת "נטפים" הפכה לשם מוכר בכל משק בעולם, וחברות רבות ממשיכות לפתח את הטכנולוגיה הרגישה הזו. סוגיית המים, אשר הפכה ברבות השנים לסוגיה קריטית במשק הישראלי, הביאה את החברות הישראליות לחשוב מחוץ לקופסא ולתור אחר פתרונות יצירתיים – פתרונות אשר יוכלו לסייע רבות למשק הסיני.

סיבה 3: בגלל החינוך

כל איש היי-טק אשר בא במגע עם חברות מסביב לעולם יעיד כי הסינים הבינו את חשיבותו העליונה של ההיי-טק כמנוע צמיחה משמעותי בכלכלה המודרנית, ואין ספק כי ההיי-טק הישראלי הפך עם השנים לדוגמא ומופת בעולם להישגים יוצאי דופן למרות תנאי פתיחה בעיתיים. לאחרונה הושק הסכם שיתוף פעולה ראשון בין אוניברסיטה ישראלית (אוניברסיטת ת"א) למקבילה סינית (אוניברסיטת תסינגואה בביג'ינג), במסגרתו יופנו 300 מיליון דולר למרכז מחקר משותף לשני המוסדות. הסכמי שיתוף פעולה שכאלו יוכלו גם להפנות כמה מהמיזמים הישראלים לשוק הסיני, וגם לאפשר לסינים לחקות את המהלכים אשר הוכיחו את עצמם בבניית אומת סטרט-אפ ללא כל רקע מוקדם.


סיבה 4: טכנולוגיות סייבר

תעשיית אבטחת הסייבר בישראל משגשגת וזאת הודות לתפיסת ביטחון שלנו. ישראל מעצבת מחדש את עתיד התחום כאשר היא מכשירה במסגרת הצבא צעירים שהופכים מאוחר יותר ליזמים מובילים. חברות האכנולוגיה הישראליות זכו השנה ב-11 מהפרסים החשובים בתערוכת הסייברסקיוריטי בסן פרנסיסקו. היצוא הישראלי בתחום אבטחת הסייבר הגיע ב-2013 ל-3 מיליארד דולר – 5% מהשוק העולמי וגדול פי 3 מזה של בריטניה. חברות הסטארטאפ הישראליות זוכות להתעניינות רבה בקרב משקיעים וחברות הדור הבא כמו BioCatch, Covertix, Securelet ו-Votiro מקוות להצטרף אל אחיותיהן שכבר נרכשו על ידי חברות גדולות כמו IBM ו-EMC.

סיבה 5: מלחמה בזיהום

אחת הבעיות הגדולות של סין היא צמיחת זיהום האוויר בערים המתועשות. תעשיות הקלינטק הישראליות יכולות לעזור – ישראל נחשבת למקום השני הנוח ביותר בעולם לפיתוח קלינטק (אחרי דנמרק), אך השוק המקומי הוא קטן מדי עבור חלק מהרעיונות על מנת שיהפכו למסחריים. שיתוף פעולה עם סין יכול ליצור סימביוזה בתחום שתעזור לשתי המדינות.


הזיהום בסין. אחת הבעיות הדוחקות ביותר | צילום: רויטרס

סיבה 6: בגלל החברה הפתוחה

מול הקונסרבטיביות הסינית, החברה הישראלית היא אחת מהמתקדמות והפתוחות באסיה ובמזרח התיכון. תל אביב נחשבת בעיני רבים לעיר הטובה ביותר בעולם עבור הקהילה הגאה. ישראל היתה המדינה השלישית בעולם שהונהגה על ידי ראש ממשלה אישה, ונשים, בדיוק כמו גברים מחוייבות לשרת בצבא. הפתיחות הזו יכולה לסייע לסין להפוך לחברה סובלנית, פתוחה וקפיטליסטית יותר.

נראה שסין וישראל קורצו מאותו החומר. שתיהן חסרות משאבים טבעיים מספיקים על מנת לתמוך באומה גדלה. ישראל השתמשה במשאב האנושי שלה על מנת לפתח טכנולוגיות חדשניות לשימוש מקומי ויצוא. הצורך של סין הופך את ישראל לשותפה טבעית במסעה לעבר צמיחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן