לאומי: "בעוד שנתיים צפוי מחסור בדירות כמו ב-2008"

בעוד 2-3 שנים צפוי במשק מחסור בדירות, הדומה למחסור שנרשם במהלך המשבר בשנת 2008, כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בסקירה שפורסמה הבוקר. "אם היקף התחלות הבנייה יישמר לאורך זמן ברמה הנמוכה במידה ניכרת מהצורך הבסיסי של המשק (כ-45 אלף דירות), עלול להתפתח בתוך כשנתיים שלוש מצב של מחסור בהיצע, כפי שהיה בראשית התהליך המואץ של עליית מחירי הדיור שהחל בשנת 2008", נכתב בסקירה.

על פי הסקירה, חלה ירידה בהיקף התחלות הבנייה למגורים, אשר הסתכם ברבעון השלישי של 2012 בכ-7,802 יחידות דיור, שהן כ-31.2 אלף יחידות דיור במונחים שנתיים, על בסיס נתונים מנוכי עונתיות.  בבנק מעריכים כי נתון זה צפוי להמשיך לרדת גם ברבעון הרביעי של 2012 ובראשית 2013.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

למרות שהיקף התחלות הבנייה מצוי בירידה מהירה, נכתב בסקירה, הרי שהודות לעלייה הניכרת בהתחלות בנייה במהלך המחצית השנייה של 2010 ובשנת 2011, מלאי הדירות החדשות בשוק, בשלבי בנייה שונים, מצוי כיום ברמה גבוהה יחסית.

צילום: מרק ישראל סלם

בבנק מציינים כי "מעבר לחשיבות של שמירה על רמה נאותה של התחלות בנייה בכדי לשמור על היצע מספק ובכך למנוע עליית מחירים מואצת של הדירות, ישנם נימוקים מקרו כלכליים נוספים התומכים בהעלאה של היקף התחלות הבנייה יחסית לרמה הנוכחית. אלו כוללים תרומה להיקף הפעילות הכלכלית במשק באמצעות הגדלת הפעילות המקומית; תרומה להכנסות המדינה ממסים (מס שבח, מס הכנסה, מס רכישה, מע"מ על דירות חדשות ועוד); תרומה לתקבולי הממשלה ממכירת נכסים – "הפרטת קרקע"; יצירת חלופות השקעה לטווח ארוך, לגופים מוסדיים ולפרטיים, עם יחס סיכון/סיכוי העשוי להיות אטרקטיבי יחסית; ותרומה לייצוב המצב החברתי-כלכלי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן